Gå direkt till :
Visa info ( Klicka här )
Finns inte förarbetet, kommer du till startsidan för att söka förarbeten.
( 42 refererade avgöranden av Arbetsdomstolen, listas nedan » Gå direkt till listan )
På Sören Ömans hemsida finns alla Arbetsdomstolens refererade avgöranden sedan 1993 och information om domarpersonalen och statistik. Du kan söka i fritext i alla domar eller göra val nedan i spalten till höger för att t.ex. hitta alla avgöranden med en viss domare, part, ombud, sökord etc.
Staten genom Arbetsgivarverket
Aktiv som part 1995–2022 ( 42 refererade avgöranden ) ( sedan 1993 )
Andel avgöranden med skiljaktig mening : 21,4% ( 9 / 42 st. )
Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,7%
Andel överklagade mål : 7,1% ( 3 / 42 st. )
Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 23,2%
Ändringsfrekvens : 33,3% ( 1 / 3 st. )
Genomsnitt för alla refererade avgöranden i överklagade mål : 56,8%
Underinstanser ( 2 st. ) : Malmö tingsrätt | Stockholms tingsrätt
Underinstanser ( 2 st. ) : Malmö tingsrätt | Stockholms tingsrätt
Antal avgöranden med ogiltigförklaring av uppsägning/avskedande : 2 st.
Visa alla refererade avgöranden där Staten genom Arbetsgivarverket varit part med :
Staten genom Arbetsgivarverket har varit part vid refererade avgöranden med :
123 ledamöter ♀ 56 ♂ 67
27 sekreterare ♀ 21 ♂ 6
27 parter
47 ombud ♀ 24 ♂ 23
Det kan ibland ta ett litet tag att ladda diagrammen. Ha tålamod…
För muspekaren över diagrammen för att se exakta värden.
Sökningar efter Staten genom Arbetsgivarverket
Sök på Sören Ömans hemsida efter Staten genom Arbetsgivarverket
Sök hela webben efter Staten genom Arbetsgivarverket
Sök på regeringens och riksdagens hemsidor efter Staten genom Arbetsgivarverket
Sök i kommittéberättelser (offentliga utredningar) efter Staten genom Arbetsgivarverket
Alla domstolsavgöranden Staten genom Arbetsgivarverket förekommer i
Sören Öman är ordförande i Arbetsdomstolen. Han började som sekreterare i slutet av 1980-talet och har sedan 1996 varit domare i Arbetsdomstolen. Han har hittills medverkat till 196 prejudikat tillsammans med 238 andra ledamöter och 59 sekreterare / rättssekreterare. Dessutom anlitas Sören Öman ofta som skiljeman i tvister med arbetsrättslig anknytning. Det kan gälla arbetstvister i enskilda fall om t.ex. avveckling av en verkställande direktör eller medverkan som ordförande i skiljenämnder enligt förbundsstadgar eller kollektivavtal, t.ex. Pensionsskiljenämnden för ITP, Skiljenämnden för utvecklingsavtalet och Industrins Uppfinnarnämnd.
Arbetsdomstolen
» Arbetsdomstolens domar ( 1 607 refererade avgöranden sedan 1993 )
» Nya prejudikat ( senaste 90 dagarna )
De 25 ordinarie ledamöterna i Arbetsdomstolen och deras ersättare ( sedan 1929 )
Ordföranden i Arbetsdomstolen ( sedan 1929 )
Vice ordföranden i Arbetsdomstolen ( sedan 1929 )
» Alla förarbeten ( över 60 000 st. )
Gå direkt till :
Förarbeten till :
» Offentliga utredningar ( över 3 000 st. ) och personer som medverkat ( över 20 000 st. )
» ILO-konventioner | » ILO-rekommendationer
Sören Öman om arbetsrätt
Kommande publika föredrag om arbetsrätt av Sören Öman
2024-12-11 — Nya LAS i praktiken – avslutande av anställning ( Stockholm • Blendow Institute » Hemsida )
» Skrifter om arbetsrätt av Sören Öman ( 136 st. )
» Utredningsbetänkanden om arbetsrätt med Sören Öman ( 15 st. )
Gå direkt till :
Sök/Filtrera avgörandena på denna sida :
2022 ( 5 st. )
[ Arbetsförmåga | Bristande tillgänglighet | Diskriminering | Funktionshinder / Funktionsnedsättning | Offentlig anställning | Rehabilitering | Sjukdom | Statliga sektorn | Uppsägning från arbetsgivarens sida ]
Sammanfattning :
En arbetstagare med sjukdomen multipel skleros (MS) har blivit uppsagd från sin anställning som administratör vid polismyndigheten på den grunden, att hon inte har någon arbetsförmåga av betydelse för anställning där. Arbetsdomstolen har funnit att uppsägningen har varit sakligt grundad och inte i strid med diskrimineringslagen.
» Läs hela rättsfallet AD 2022 nr 34
Lagrum : 7 § lagen (1982:80) om anställningsskydd | 1 kap. 4 § och 2 kap. 1 § diskrimineringslagen (2008:567)
Parter ( Statliga sektorn ) : Fackförbundet ST & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Carl-Axel Holmberg & Jenny Ekenstierna & Jenny Lindmark
Ledamöter i Karin Renman, Dag Ekman, Kerstin G Andersson, Göran Söderlöf och Carl-Gustaf Hjort. Enhälligt.
[ Diskrimineringssammansättning ]
Rättssekreterare : Martina Sjölund
[ Besked om provanställnings upphörande | Fastställelsetalan | Provanställning | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
Fråga om en statlig myndighet lämnat en provanställd arbetstagare ett skriftligt besked om att han skiljs från anställningen på det sätt som krävs enligt 8 § lagen om offentlig anställning.
» Läs hela rättsfallet AD 2022 nr 28
Lagrum : 6 § andra stycket, 31 § och 40 § andra och tredje stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd | 8 § lagen (1994:260) om offentlig anställning | 4 kap. 6 § lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister
Parter ( Statliga sektorn ) : Fackförbundet ST & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Annika Jonasson & Carl Durling & Joakim Lindqvist
Ledamöter i Sören Öman, Claes-Göran Sundberg, Kurt Eriksson, Ari Kirvesniemi, Johanna Torstensson, Ewa Edström och Bo Hallberg. Enhälligt.
Rättssekreterare : Klara Hedlund
[ Bisyssla | Polis | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
En kommissarie vid Polismyndigheten har haft uppdrag som ledamot i fullmäktig i ett ömsesidigt försäkringsbolag. Uppdraget har inte ansetts vara en otillåten – s.k. förtroendeskadlig – bisyssla enligt 7 § lagen om offentlig anställning.
» Läs hela rättsfallet AD 2022 nr 24
Lagrum : 7 § lagen (1994:260) om offentlig anställning
Parter ( Statliga sektorn ) : Polisförbundet & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Carl-Axel Holmberg & Fredrik Westin & Lars Åström
Ledamöter i Jonas Malmberg, Dag Ekman, Christer Måhl, Åsa Kjellberg Kahn, Cathrin Dalmo, Ronny Wenngren (f.d. förhandlingschefen i Svenska Elektrikerförbundet; tillfällig ersättare) och Carl-Gustaf Hjort. Enhälligt.
Rättssekreterare : Jonas Eklund
[ Bisyssla | Offentlig anställning | Polis | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
Att poliser, som tjänstgör i norra Sverige, på sin fritid medverkar i styrelsen för en ideell supporterförening för de svenska landslagen i fotboll, som inte spelar sina hemmamatcher i norra Sverige, har inte ansetts vara en otillåten – s.k. förtroendeskadlig – bisyssla enligt 7 § lagen om offentlig anställning.
» Läs hela rättsfallet AD 2022 nr 18
Lagrum : 7 § och 7 c § lagen (1994:260) om offentlig anställning
Parter ( Statliga sektorn ) : Staten genom Arbetsgivarverket & Svenska Polisförbundet
Ombud : Annika Jonasson & Carl-Axel Holmberg & Jonas Wiberg
Ledamöter i Sören Öman, Peter Syrén, Christer Måhl, Karl Olof Stenqvist, Johanna Hasselgren, Jolan Wennberg och Carl-Gustaf Hjort. Enhälligt.
Rättssekreterare : Disa Buskhe
[ Föräldraledighet | Missgynnande | Offentlig anställning | Omplacering | Påtaglig störning | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
Tre kriminalvårdare som arbetade med transporter ansökte om föräldraledighet på deltid med både fast start- och sluttid. Kriminalvården meddelade att sådan ledighet kunde beviljas endast om arbetstagarna godkände att omplaceras till arbete vid häkte eller anstalt. Två av arbetstagarna godtog omplacering och arbetade under ledigheten vid häkte. Den tredje motsatte sig omplacering och någon föräldraledighet kom inte till stånd. Fråga bl.a. om den begärda förläggningen av föräldraledigheten innebar en påtaglig störning, om Kriminalvården missgynnat två av arbetstagarna genom att omplacera dem och om Kriminalvården nekat den tredje föräldraledighet.
» Läs hela rättsfallet AD 2022 nr 4
Lagrum : 14 § och 16 § föräldraledighetslagen (1995:584)
Parter ( Statliga sektorn ) : Fackförbundet ST & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Jenny Ekenstierna & Katarina Hellner & Lars Åström
Ledamöter i Jonas Malmberg, Dag Ekman, Christer Måhl, Bengt Huldt, Johanna Hasselgren, Lenita Granlund (skiljaktig) och Annette Carnhede (skiljaktig).
Rättssekreterare : Disa Buskhe
2021 ( 4 st. )
[ Bevisbörda | Europakonventionen | Kvittning av rättegångskostnader | Offentlig anställning | Personliga skäl | Statliga sektorn | Säkerhetsskyddslagen | Tvåmånadersregeln | Uppsägning från arbetsgivarens sida ]
Sammanfattning :
En statlig myndighet beslutade att en tjänsteman med en säkerhetsklassad befattning vid myndigheten inte längre uppfyllde säkerhetsskyddslagens förutsättningar för godkänd säkerhetsprövning. Det beslutet kunde inte överklagas. Tjänstemannen var efter beslutet enligt författning inte behörig att utföra sina arbetsuppgifter. Sedan tjänstemannen fått och avböjt ett erbjudande om omplacering till en icke säkerhetsklassad befattning vid myndigheten sade anställningsmyndigheten upp honom av personliga skäl. Arbetsdomstolen har funnit att staten i ett sådant fall har att styrka dels att arbetstagaren avböjt ett skäligt erbjudande om annat arbete, dels förekomsten av sådana omständigheter som gör att det kan antas att arbetstagaren inte är pålitlig ur säkerhetssynpunkt. Då staten inte gjort detta i det aktuella fallet har uppsägningen ogiltigförklarats. – Även fråga om tillämpning av tvåmånadersregeln och kvittning av rättegångskostnader.
» Läs hela rättsfallet AD 2021 nr 63
Lagrum : 7 § lagen (1982:80) om anställningsskydd | 5 kap. 2 § första stycket lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister
Parter ( Statliga sektorn ) : Fackförbundet ST & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Annika Jonasson & Carl Durling & Joakim Lindqvist
Ledamöter i Sören Öman, Peter Syrén, Kerstin G Andersson, Karl Olof Stenqvist (skiljaktig), Göran Söderlöf, Lenita Granlund och Annette Carnhede.
Rättssekreterare : Jonas Eklund
[ Förhandlingsskyldighet | Offentlig anställning | Polis | Primär förhandling | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
Polismyndigheten har beslutat att återta tjänstevapnet från en polisinspektör som haft placering vid ekonomiavdelningens lokalförsörjningsenhet med funktionen handläggare. Arbetsdomstolen har funnit att det inte förelegat förhandlingsskyldighet enligt 11 § medbestämmandelagen innan beslutet fattades.
» Läs hela rättsfallet AD 2021 nr 61
Lagrum : 11 § och 12 § lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet
Parter ( Statliga sektorn ) : OFR/P genom Polisförbundet & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Carl Durling & Fredrik Westin & Jonas Wiberg & Lars Åström
Ledamöter i Karin Renman, Dag Ekman, Kurt Eriksson, Ari Kirvesniemi, Göran Söderlöf, Lenita Granlund och Annette Carnhede. Enhälligt.
Rättssekreterare : Martina Sjölund
[ Arbetsskyldighet | Avskedande | Offentlig anställning | Omplacering | Statliga sektorn | Uppsägning från arbetsgivarens sida ]
Sammanfattning :
Efter att en senior kammaråklagare dömts för brott beslutade arbetsgivaren – anställningsmyndigheten – att åklagaren inte skulle utföra operativa arbetsuppgifter under viss tid och tilldelade honom andra arbetsuppgifter. Fråga om anställningen därmed ändrats i grunden på ett sådant sätt att arbetsgivaren genom omplaceringen skiljt honom från anställningen som kammaråklagare i strid med anställningsskyddslagen och därvid även betydelsen av avsaknaden av ett formellt beslut om avskedande eller uppsägning.
» Läs hela rättsfallet AD 2021 nr 57
Lagrum : 7 § och 18 § lagen (1982:80) om anställningsskydd | 9 § lagen (1994:260) om offentlig anställning
Parter ( Statliga sektorn ) : Akavia & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Annika Jonasson & Carl Durling & Per-Olof Persson
Ledamöter i Cathrine Lilja Hansson, Dag Ekman, Christer Måhl, Ulrika Egerlid Schotte, Göran Söderlöf, Lenita Granlund och Annette Carnhede. Enhälligt.
Rättssekreterare : Klara Hedlund
[ Diskriminering | Kollektivavtal | Pensionsålder | Statliga sektorn | Åldersdiskriminering ]
Sammanfattning :
Ett lokalt kollektivavtal för lotsar innehåller en bestämmelse om att lotsar inte ska tjänstgöra enligt avtalet efter fyllda 60 år. Arbetsdomstolen har funnit att bestämmelsen, om den hade tillämpats, visserligen skulle ha inneburit ett missgynnande på grund av ålder, men att åldersgränsen fyllt ett berättigat syfte för att tillgodose äldres ökade behov av vila och även varit ett lämpligt och nödvändigt medel för att uppnå detta. Bestämmelsen har därför inte stått i strid med diskrimineringslagen. Även fråga om bestämmelsen inneburit en avgångsskyldighet och om en anvisning till bestämmelsen varit av kollektivavtals natur.
» Läs hela rättsfallet AD 2021 nr 38
Lagrum : 2 § andra stycket och 32 a § lagen (1982:80) om anställningsskydd | 1 kap. 1 §, 4 §, 2 kap. 1 § och 2 § 4 diskrimineringslagen (2008:567)
Parter ( Statliga sektorn ) : Saco-S genom SRAT & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Hedda Mann & Lars Åström & Sophie Silverryd
Ledamöter i Sören Öman, Karin Hellmont, Helene Arango Magnusson (skiljaktig), Ari Kirvesniemi (skiljaktig), Gösta Rehnstam, Stina Josefsson och Carl-Gustaf Hjort.
Rättssekreterare : Pontus Bromander (tidigare Woxner)
2020 ( 2 st. )
[ Bevisbörda | Diskriminering | Ekonomiskt skadestånd | Förhandsavgörande | Föräldraledighet | Könsdiskriminering | Missgynnande | Offentlig anställning | Preskription | Provanställning | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
En provanställd handläggare vid Försäkringskassan var föräldraledig under huvuddelen av prövotiden. Skälet till föräldraledigheten var främst att hans hustru drabbats av en förlossningsdepression. Mot bakgrund av handläggarens omfattande föräldraledighet ansåg sig Försäkringskassan inte kunna bedöma hans prestationer och beslutade därför att provanställningen inte skulle övergå i en tillsvidareanställning. – Målet gällde om handläggaren blivit utsatt för könsdiskriminering eller missgynnad i strid med 16 § föräldraledighetslagen. – Arbetsdomstolen kom fram till att Försäkringskassans beslut saknade samband med att skälet till att handläggaren tog ut föräldraledighet var hans hustrus förlossningsdepression och att handläggaren inte blivit könsdiskriminerad. – Däremot fann Arbetsdomstolen att handläggaren blivit missgynnad i strid med 16 § föräldraledighetslagen. Eftersom Försäkringskassan hade kunnat tillgodose sitt intresse av att pröva handläggarens prestationsförmåga genom att erbjuda honom förlängning av provanställningen, i stället för att avbryta anställningen, var Försäkringskassans beslut att avbryta anställningen inte en nödvändig följd av föräldraledigheten. – Arbetsdomstolen uttalade att en arbetsgivare och en provanställd arbetstagare, i en situation där frågan om att avbryta en provanställning har aktualiserats på grund av att arbetstagaren varit frånvarande från arbetet under stora delar av prövotiden, utan hinder av anställningsskyddslagen kan komma överens om att förlänga prövotiden med en period som motsvarar frånvaron. – Arbetsdomstolen uttalade även att en myndighets beslut att träffa en sådan överenskommelse inte kan anses ske vid anställning eller avse ett beslut om anställning, och att beslutet därför inte omfattas av bestämmelserna i 12 kap. 5 § regeringsformen, 4 § lagen om offentlig anställning eller 4–8 §§ anställningsförordningen.
» Läs hela rättsfallet AD 2020 nr 53
Lagrum : 1 kap. 4 §, 2 kap. 1 § och 6 kap. 4 § diskrimineringslagen (2008:567) | 16 § och 23 § föräldraledighetslagen (1995:584) | 6 § lagen (1982:80) om anställningsskydd | 12 kap. 5 § regeringsformen (1974:152) | 4 kap. lagen (1994:260) om offentlig anställning | 4–8 §§ anställningsförordningen (1994:373)
Parter ( Statliga sektorn ) : Diskrimineringsombudsmannen & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Josephine Trinder & Karin Ernfors & Martin Mörk
Ledamöter i Jonas Malmberg, Anu Rintala, Per Ewaldsson, Daniela Eriksson och Elisabeth Mohlkert. Enhälligt.
[ Diskrimineringssammansättning ]
Rättssekreterare : Pontus Bromander (tidigare Woxner)
[ Bristande tillgänglighet | Diskriminering | Diskrimineringsersättning | Ekonomiskt skadestånd | Funktionshinder / Funktionsnedsättning | Offentlig anställning | Provanställning | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
Polismyndigheten har vid avbrytandet av en provanställning för en operatör med huvudsaklig arbetsuppgift att nedteckna på telefon lämnade anmälningar tillämpat ett språkkrav. Fråga om Polismyndigheten därigenom utsatt operatören, som har en funktionsnedsättning i form av dyslexi, för indirekt diskriminering. Också fråga om storleken av diskrimineringsersättning för diskriminering i form av bristande tillgänglighet.
» Läs hela rättsfallet AD 2020 nr 13
Lagrum : 1 kap. 4 § 2 och 3, 2 kap. 1 § och 5 kap. 1 § diskrimineringslagen (2008:567)
Parter ( Statliga sektorn ) : Fackförbundet ST & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Jessica Berlin & Lars Åström
Ledamöter i Sören Öman, Anna Middelman, Christer Måhl, Johanna Torstensson och Annette Carnhede. Enhälligt.
[ Diskrimineringssammansättning ]
Rättssekreterare : Leo Nilsson Nannini
2019 ( 2 st. )
[ Disciplinpåföljd enligt lag | Jäv | Offentlig anställning | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
Fråga om disciplinpåföljd enligt lagen om offentlig anställning.
» Läs hela rättsfallet AD 2019 nr 24
Lagrum : 14 § lagen (1994:260) om offentlig anställning | 11 § och 12 § förvaltningslagen (1986:223)
Parter ( Statliga sektorn ) : Fackförbundet ST & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Carl Durling & Jessica Berlin & Lars Åström & Veera Littmarck
Ledamöter i Sören Öman, Inger Andersson, Kerstin G Andersson, Åsa Kjellberg Kahn, Johanna Torstensson, Ronny Wenngren och Carl-Gustaf Hjort. Enhälligt.
Rättssekreterare : Sofia Rasmusson
[ Allmänt skadestånd | Avskedande | Brottslig gärning | Företagsledare | Förflyttning | Offentlig anställning | Skadestånd | Statliga sektorn | Säkerhetsskyddslagen | Tidsbegränsad anställning | Tvåmånadersregeln | Tystnadsplikt | Underrättelse | Verksledande ställning ]
Sammanfattning :
Fråga om det funnits laga grund för avskedande av en generaldirektör. Tvisten har rört om generaldirektören gjort sig skyldig till vårdslöshet med hemlig uppgift, om hennes agerande, även om handlandet inte utgjort straffbar gärning, varit sådant att skäl för avskedande funnits, om de faktiska omständigheterna får läggas till grund för bedömningen om avskedandet varit lagligen grundat, om staten agerat i strid med tvåmånadersregeln och om staten varit förhindrad att avskeda generaldirektören dels då den redan vidtagit en arbetsrättslig åtgärd, dels eftersom det agerande som lagts henne till last avser ett agerande i hennes tidigare anställning.
» Läs hela rättsfallet AD 2019 nr 15
Lagrum : 18 §, 19 §, 35 § och 38 § lagen (1982:80) om anställningsskydd | 32 § och 33 § lagen (1994:260) om offentlig anställning | 19 kap. 9 § brottsbalken (1962:700)
Parter ( Statliga sektorn ) : Staten genom Arbetsgivarverket & Sveriges Ingenjörer
Ombud : Karin Lundin & Magnus Bäckström & Robert Lakatos
Ledamöter i Cathrine Lilja Hansson, Karin Hellmont, Kerstin G Andersson, Åsa Kjellberg Kahn, Göran Söderlöf, Håkan Löfgren (f.d. ombudsmannen i Landsorganisationen; tillfällig ersättare) och Carl-Gustaf Hjort. Enhälligt.
Rättssekreterare : Hannah Edström
2018 ( 1 st. )
[ Arbetssökande | Diskriminering | Funktionshinder / Funktionsnedsättning | Offentlig anställning | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
Fråga om en arbetstagare tillika arbetssökande, som var kraftig överviktig, har utsatts för diskriminering då han nekades plats på grundutbildningen till kriminalvårdare och därmed sammanhängande anställning. Tvisten har rört bl.a. om arbetsgivaren felaktigt förmodat att hans övervikt/fetma inneburit en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen, om han var i en jämförbar situation med de sökande som antogs och om beslutet att neka honom en av utbildningsplatserna hade något samband med hans fetma.
» Läs hela rättsfallet AD 2018 nr 11
Lagrum : 1 kap. 4 §, 5 § 4, 2 kap. 1 § första stycket 2, 5 kap. 1 § och 6 kap. 3 § diskrimineringslagen (2008:567)
Parter ( Statliga sektorn ) : Industrifacket Metall & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Carl Durling & Hanna Schmidt & Marie Nordström
Ledamöter i Cathrine Lilja Hansson, Peter Syrén, Christer Måhl, Göran Söderlöf och Ronny Wenngren. Enhälligt.
[ Diskrimineringssammansättning ]
Rättssekreterare : Malin Simon Holm
2017 ( 4 st. )
[ Arbetsskyldighet | Förflyttning | Offentlig anställning | Omplacering | Statliga sektorn ]
Sammanfattning :
Regeringen har beslutat att omlokalisera Fastighetsmäklarinspektionen från Stockholm till Karlstad. Tvisten gäller om arbetstagare hos myndigheteten är skyldiga att stadigvarande arbeta i Karlstad efter omlokaliseringen.
» Läs hela rättsfallet AD 2017 nr 59
Parter ( Statliga sektorn ) : Fackförbundet ST & Jusek & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Brita Hybbinette & Hedda Mann & Per-Olof Persson & Veera Littmarck
Ledamöter i Jonas Malmberg, Håkan Lundquist, Berndt Molin, Göran Söderlöf, Lotta Kärger, Carl-Gustaf Hjort (skiljaktig) och Anders Hammarbäck (skiljaktig).
Rättssekreterare : Pontus Bromander (tidigare Woxner)
[ Bisyssla | Interimistiskt beslut | Offentlig anställning | Pilot | Statliga sektorn | Säkerhetsskyddslagen ]
Sammanfattning :
En driftstyrningsingenjör hos Försvarets materielverk, vars anställning är säkerhetsklassad, har deltidsarbete som pilot för ett utländskt flygbolag. Fråga om detta är en s.k. förtroendeskadlig bisyssla enligt 7 § lagen (1994:260) om offentlig anställning. Nu fråga om interimistisk prövning.
» Läs hela rättsfallet AD 2017 nr 48
Lagrum : 4 kap. 7 § tredje stycket lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister | 7 §, 7 c § och 38 § lagen (1994:260) om offentlig anställning | 7 §, 11 §, 12 §, 13 §, 17 §, 18 §, 20 § och 27 § säkerhetsskyddslagen (1996:627) | 19 § och 50 § säkerhetsskyddsförordningen (1996:633) | 1 § lagen (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap
Parter ( Statliga sektorn ) : Saco-S genom Sveriges Ingenjörer & Staten genom Arbetsgivarverket
Ombud : Agneta Bern & Carl Durling
Ledamöter i Karin Renman, Anna Middelman, Berndt Molin, Karl Olof Stenqvist, Johanna Torstensson, Malin Ackholt och Bo Hallberg. Enhälligt.
Rättssekreterare : Malin Simon Holm