Hem: Teman: Arbetsrätt:

Förarbeten om arbetsrätt

» Gå direkt till förarbetena

» Gå direkt till de allra nyaste förarbetena (från och med 2010)

Gå direkt till :

:
Exempel : Prop. 1975/76:105 | Prop. 1923:12 | Bet. 2008/09:UbU19 | SOU 1993:32.
Finns inte förarbetet, kommer du till startsidan för att söka förarbeten.

Förarbeten till :

SFS :

Förarbeten av arbets­rättsligt in­tresse ( 6 197 st., 645 168 sidor )

Utförligare information om nyare förarbeten om arbetsrätt (från och med 2010) finns nedanför tabellen.

Det kan ta ett litet tag att ladda tabellen. Ha tålamod… 

Klicka på kolumnrubrikerna för att ändra sortering.
Gör val nedan för att ändra vad som visas. Klicka på ett förarbete för att se mera information och läsa förarbetet (öppnas i nytt fönster).
Har du liten skärm, kanske inte alla kolumner syns. Du kan då dra tabellen sidledes (horisontellt) för att se all information.

Det kan ta ett litet tag att ladda det här. Ha tålamod…

Källa : Sveriges riksdag, Regeringskansliet

» Förarbeten till an­ställ­nings­skydds­lagen ( LAS )

» Förarbeten till med­be­stämmande­lagen ( MBL )

Sök efter för­arbeten till alla för­fatt­ningar

Nyare för­arbeten om arbets­rätt ( 183 st. sedan 2010 )

Utredningar på gång ( 0 st. )

Senaste lagråds­remisserna

( som inte lett till proposition än )

Beslutades :

2011-05-05 Ändring i lagen om rätt till ledighet för utbildning

2010-01-28 En enklare ledighetslagstiftning

Det kan ibland ta ett litet tag innan diagrammet visas. Ha tålamod… 

För muspekaren över diagrammet för att se exakta värden.

Antal arbetsrättsliga förarbeten per år sedan 2010

Genomsnittet är 13,1 arbetsrättsliga förarbeten per år.

Sök/Filtrera förarbetena på denna sida :

2023 ( 2 st. )

Utredningsförslag – SOU : Arbetsrätten under krig och krigsfara
SOU 2023:79

Omslaget till SOU 2023:79

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2023:79

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Lars Dirke

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2022:88 En översyn av beredskapen i arbetslivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

För situationer när Sverige kommer i krig, är i krigsfara eller det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige är eller har varit i krig eller krigsfara, finns det särskilda bestämmelser i den arbetsrättsliga beredskapslagstiftningen, vari den arbetsrättsliga beredskapslagen (1987:1262) ingår. Sådana situationer benämns i fortsättningen som krig, krigsfara och extraordinära förhållanden.

Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag till en justerad arbetsrättslig beredskapslagstiftning. I denna del ingår att säkerställa att parterna på arbetsmarknaden har möjlighet att ingå beredskapsavtal och att föreslå hur utrymmet att avvika från lagstiftningen genom kollektivavtal ska utformas. I uppdraget ingår även att analysera och bedöma om det behövs ändringar i bestämmelserna om överläggningsskyldighet för arbetsmarknadens parter i lagen (1982:1004) om skyldighet för näringsidkare, arbetsmarknadsorganisationer m.fl. att delta i totalförsvarsplaneringen, fortsättningsvis kallad överläggningsskyldighetslagen.

Utredningen har även haft i uppdrag att analysera behovet av anpassningar av arbetsmiljö- och arbetstidsregleringen samt de föreskrifter som har meddelats med stöd av dessa bemyndiganden för att tillgodose totalförsvarets behov under krig, krigsfara och extraordinära förhållanden.

Vidare har utredningen haft i uppdrag att analysera behovet av ändringar i de hänvisningar som finns i 9 kap. lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt, fortsättningsvis kallad totalförsvarspliktslagen, till annan arbetsrättslig lagstiftning.

Slutligen har utredningen haft i uppdrag att analysera om kollektivavtal kan ingås eller sägas upp med hjälp av elektroniska underskrifter och vid behov lämna förslag om ändringar i medbestämmandelagens skriftlighetskrav. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Översyn av entreprenörsansvaret
SOU 2023:26

Omslaget till SOU 2023:26

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2023:26

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Susanna Ribrant (tidigare Nordegran)

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2022:70 Utvärdering och översyn av entreprenörsansvaret [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2023:28 Tilläggsdirektiv till Utredningen om utvärdering och översyn av entreprenörsansvaret (A 2022:01) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Uppdraget

Utredningen har haft i uppdrag att utvärdera om lagen (2018:1472) om entreprenörsansvar för lönefordringar (entreprenörsansvarslagen) har fått avsedd effekt och bedöma om det finns behov av förändringar i lagen. I uppdraget har också legat att överväga om entreprenörsansvaret – som i dag gäller i bygg- och anläggningsverksamhet – bör utvidgas till att omfatta fler branscher som har problem med arbetslivskriminalitet och där långa kedjor av underentreprenörer är vanligt förekommande. I uppdraget har ingått att vid behov lämna förslag om författningsändringar. Läs mer

Dela :

2022 ( 9 st. )

Utredningsförslag – SOU : De regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet – Värdet av förebyggande arbete och allas rätt till en god arbetsmiljö
SOU 2022:47

Omslaget till SOU 2022:47

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2022:47

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Magnus Sverke

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2021:81 De regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningens uppdrag

Utredningen har haft i uppdrag att utvärdera de regionala skyddsombudens verksamhet samt lämna förslag på hur de regionala skyddsombuden kan ges bättre förutsättningar att utföra sitt arbete. Syftet med översynen är att ge regeringen beslutsunderlag för eventuella reformer på området. Enligt våra direktiv har vi bland annat haft i uppdrag att:

– analysera i vilken mån de regionala skyddsombudens verksamhet uppnår syftet på ett ändamålsenligt sätt,

– undersöka vilka faktorer som påverkar regionala skyddsombuds möjligheter att utföra sitt uppdrag och lämna förslag på hur de regionala skyddsombuden kan ges bättre förutsättningar för att utföra sitt uppdrag på ett ändamålsenligt sätt,

– undersöka vilken roll regionala skyddsombud kan ha för att bidra till att motverka arbetslivskriminalitet och arbetskraftsexploatering och vid behov föreslå hur detta arbete kan underlättas samt

– analysera hur kontakterna mellan regionala skyddsombud och Arbetsmiljöverket fungerar och vid behov föreslå hur de kan utvecklas.
Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus
SOU 2022:45

Omslaget till SOU 2022:45

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2022:45

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Lenita Granlund

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2021:44 Utökade möjligheter att upprätthålla en god arbetsmiljö [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Uppdraget

Utredningens uppdrag innehåller tre delar.

Den första delen handlar om att analysera förutsättningarna för att utöka rådighetsansvaret i arbetsmiljölagen till att gälla fler situationer. Det handlar om sådana situationer där arbetsgivaren själv inte har rådighet över arbetsstället men där det kan finnas någon annan aktör som har möjlighet att påverka arbetsmiljön på ett sådant sätt att den aktören kan ges ett arbetsmiljöansvar. Ett sådant ansvar ska gälla även för personer som inte är arbetstagare hos aktören men ska inte påverka arbetsgivarens arbetsmiljöansvar.

Den andra delen av uppdraget innebär att utredningen ska ta ställning till om det ska vara möjligt för Arbetsmiljöverket att föreskriva om sanktionsavgift för överträdelse av vissa föreskrifter som är meddelade med stöd av bemyndigandet i 4 kap. 10 § arbetsmiljölagen.

Av utredningens direktiv framgår att fungerande och tydliga regler för organisatorisk och social arbetsmiljö utgör en lika central del av arbetsmiljöregelverket som det som gäller för fysiska arbetsmiljörisker. Vidare framgår att de organisatoriska och sociala faktorerna i arbetsmiljön är en av de främsta orsakerna till kvinnors arbetsrelaterade ohälsa. Dessutom är det främst ohälsa till följd av sociala och organisatoriska faktorer i arbetsmiljön som ökar, framför allt för kvinnor och i kvinnodominerade branscher.

Den tredje delen av uppdraget innebär att vi ska analysera och föreslå hur arbetsmiljölagen kan förtydligas så att arbetsgivare som en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet i högre utsträckning än i dag använder företagshälsovård i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Utgångspunkten är att vårt förslag ska bidra till en stärkt samverkan mellan arbetsgivare, arbetstagare och skyddsombud.
Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : En översyn av beredskapen i arbetslivet
Dir. 2022:88

Omslaget till dir. 2022:88

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2022:88

Ordförande / Utredare : Lars Dirke

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2022:03)

Redovisas senast: 2023-11-30

En särskild utredare ska föreslå en justerad arbetsrättslig beredskapslagstiftning, analysera behovet av anpassningar av arbetsmiljö- och arbetstidsregleringen samt ta ställning till skriftlighetskravet i medbestämmandelagen. Syftet med utredningen är att stärka beredskapen i arbetslivet.

Utredaren ska bl.a.

  • analysera behoven av en justerad arbetsrättslig beredskapslagstiftning och av ändringar i arbetsmiljö- och arbetstidslagstiftningens bestämmelser om beredskap,
  • föreslå hur en sådan lagstiftning ska utformas, och
  • ta ställning till skriftlighetskravet vid ingående och uppsägning av kollektivavtal.

Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Utvärdering och översyn av entreprenörsansvaret
Dir. 2022:70

Omslaget till dir. 2022:70

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2022:70

Ordförande / Utredare : Susanna Ribrant (tidigare Nordegran)

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2022:01)

Redovisas senast: 2023-04-28

En särskild utredare ska utvärdera entreprenörsansvaret i bygg- och anläggningsbranschen och bedöma om lagstiftningen fått avsedd effekt. Utredaren ska även överväga om entreprenörsansvaret bör utvidgas till att omfatta fler branscher som har problem med arbetslivskriminalitet och där långa kedjor av underentreprenörer är vanligt förekommande.

Utredaren ska bl.a.

  • utvärdera entreprenörsansvaret i bygg- och anläggningsbranschen,
  • bedöma om det finns behov av förändringar av entreprenörsansvaret,
  • bedöma om entreprenörsansvaret bör utvidgas till att gälla i fler branscher, och
  • lämna nödvändiga författningsförslag.

Läs mer

Dela :

Proposition : Genomförande av arbetsvillkorsdirektivet
Prop. 2021/22:151

Omslaget till prop. 2021/22:151

Proposition ]

» Länk till prop. 2021/22:151

Sök prop. 2021/22:151 hos riksdagen

Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2021/22:AU11 [ pdf|Ikon för riksdagen ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Ds 2020:14 Genomförande av arbetsvillkorsdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SFS 2022:448 | » SFS 2022:449 | » SFS 2022:450 | » SFS 2022:451 | » SFS 2022:452 | » SFS 2022:453

Propositionen innehåller förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1152 av den 20 juni 2019 om tydliga och förutsägbara arbetsvillkor i Europeiska unionen (arbetsvillkorsdirektivet). Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Rätt och rimligt för statligt anställda
SOU 2022:8

Omslaget till SOU 2022:8

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2022:8

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Monica Dahlbom

Departement : Finansdepartementet

» Dir. 2020:120 Vissa frågor om statligt anställdas rättsställning [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningens uppdrag kan delas upp i fyra delar. Den första delen handlar om överklagade anställningsbeslut och vi ska lämna förslag som säkerställer att myndigheterna följer Statens överklagandenämnds (SÖN) och Överklagandenämnden för högskolans (ÖNH) beslut. Nästa del handlar om att vi ska analysera under vilka förutsättningar en statligt anställd bör kunna stängas av från arbetet och om det behövs bestämmelser som reglerar detta. Uppdragets tredje del handlar om att vi ska analysera om prövningen i frågor om bl.a. disciplinansvar och avskedande när det gäller professorer ska göras av den anställande myndigheten i stället för av Statens ansvarsnämnd (SAN). Den sista delen handlar om att vi ska beskriva myndighetschefers anställningsvillkor samt se över vissa av villkoren. Läs mer

Dela :

Lagrådsremiss : En reformerad arbetsrätt – för flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden

Omslaget till lagrådsremiss

Lagrådsremiss ]

» Länk till lagrådsremissen

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Ds 2021:17 En reformerad arbetsrätt – för flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden [ pdf |Paragraftecken ]

» Prop. 2021/22:176 Flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

I lagrådsremissen lämnas förslag på en reformerad arbetsrätt. Förslagen innebär bl.a. att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska grunda sig på sakliga skäl. Avvikelser från bestämmelserna om vad som ska utgöra sakliga skäl och om arbetsgivarens skyldighet att omplacera arbetstagare ska kunna göras genom kollektivavtal, med undantag för det statliga avtalsområdet. Alla arbetsgivare ska kunna undanta tre arbetstagare från turordningen vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Under en tvist om uppsägningens giltighet ska anställningen inte längre bestå. Det allmänna skadeståndet ska särskilt motverka ogiltiga uppsägningar och avskedanden. Avstängning från rätten till arbetslöshetsersättning ska inte tillämpas i vissa situationer. Turordning och omställningstid vid omreglering till lägre sysselsättningsgrad föreslås. Särskild visstidsanställning ersätter allmän visstidsanställning. Anställningsavtal föreslås gälla på heltid om inget annat avtalas. Kundföretag ska i vissa fall erbjuda inhyrda arbetstagare tillsvidareanställning eller betala ersättning. Läs mer

Dela :

Lagrådsremiss : Genomförande av arbetsvillkorsdirektivet

Omslaget till lagrådsremiss

Lagrådsremiss ]

» Länk till lagrådsremissen

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Ds 2020:14 Genomförande av arbetsvillkorsdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Prop. 2021/22:151 Genomförande av arbetsvillkorsdirektivet (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Lagrådsremissen innehåller förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1152 av den 20 juni 2019 om tydliga och förutsägbara arbetsvillkor i Europeiska unionen (arbetsvillkorsdirektivet). Läs mer

Dela :

2021 ( 6 st. )

Utredningsförslag – SOU : ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet
SOU 2021:86

Omslaget till SOU 2021:86

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2021:86

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Anna Middelman

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2020:98 Genomförande av ILO:s konvention om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2021:38 Tilläggsdirektiv till Utredningen om ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet (A 2020:02) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningens bedömningar och förslag är följande.

  • Svensk rätt är förenlig med ILO:s konvention (nr 190) om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet. Det behövs därmed inga lagändringar eller andra åtgärder för att ratificera konventionen.
  • Det ska införas ett förtydligande i arbetsmiljölagen om att arbetsmiljön, så långt som möjligt, ska vara fri från våld och trakasserier.
  • Arbetsmiljöverket bör få i uppdrag att ta fram information som förklarar arbetsgivarens ansvar i arbetet mot våld och trakasserier från tredje part, arbetsgivarens ansvar när våld och trakasserier som är arbetsrelaterat sker utanför arbetet samt hur arbetsgivare kan arbeta med dessa frågor och frågor om våld och trakasserier i allmänhet.
  • En myndighet bör få i uppdrag att genomföra informationsinsatser för att höja kunskapen om våld i nära relationer och tydliggöra vilka regelverk som aktualiseras och vilka skyldigheter det innebär inom ramen för arbetslivet, samt samla och sprida kunskap om våld i nära relationer i form av ett praktiskt inriktat metodstöd till arbetsgivare.

Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : De regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet
Dir. 2021:81

Omslaget till dir. 2021:81

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2021:81

Ordförande / Utredare : Magnus Sverke

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2021:05)

Redovisas senast: 2022-08-19

» SOU 2022:47 De regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet – Värdet av förebyggande arbete och allas rätt till en god arbetsmiljö [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska utvärdera de regionala skyddsombudens verksamhet samt lämna förslag på hur de regionala skyddsombuden kan ges bättre förutsättningar att utföra sitt arbete. Utredaren ska vid behov föreslå författningsändringar. Syftet med översynen är att ge regeringen beslutsunderlag för eventuella reformer på området.

Uppdraget ska redovisas senast den 19 augusti 2022. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Utökade möjligheter att upprätthålla en god arbetsmiljö
Dir. 2021:44

Omslaget till dir. 2021:44

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2021:44

Ordförande / Utredare : Lenita Granlund

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2021:03)

Redovisas senast: 2022-08-17

» SOU 2022:45 Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2022:39 Tilläggsdirektiv till Utredningen om utökade möjligheter att upprätthålla en god arbetsmiljö (A 2021:03) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Den svenska arbetsmarknaden har genomgått förändringar sedan arbetsmiljölagens (1977:1160) tillkomst. Det finns skäl att se över vissa delar av arbetsmiljölagen för att behålla den höga skyddsnivån för arbetstagare i Sverige och för att arbetsmiljöreglerna ska ge samma skydd för kvinnor och män och oavsett yrke, bransch eller sektor. En särskild utredare ges därför i uppdrag att se över vissa frågor i arbetsmiljölagen. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – Ds : En reformerad arbetsrätt – för flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden
Ds 2021:17

Omslaget till Ds 2021:17

Utredningsförslag – Ds ]

» Länk till Ds 2021:17

Sök remissvar på webben

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK (PTK), Industrifacket Metall (IF Metall) och Svenska Kommunalarbetareförbundet har träffat en principöverenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd. Avsikten har från parternas sida varit att ta ett helhetsgrepp om faktorer som i kombination kan skapa flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden. De har gemensamt begärt att regeringen tar fram lagförslag för att i enlighet med principöverenskommelsen reformera arbetsrätten. Enligt principöverenskommelsen ska ändringar genomföras i bl.a. lagen (1982:80) om anställningsskydd (anställningsskyddslagen), ett nytt och parallellt offentligt studiestöd införas liksom ett nytt offentligt omställningsstöd till arbetstagare som inte omfattas av kollektivavtal. Dessa insatser ska komplettera varandra och utgöra delar av en helhet.

Denna promemoria har utarbetats inom Arbetsmarknadsdepartementet. I promemorian föreslås de lagändringar som behöver göras för att reformera arbetsrätten i enlighet med parternas principöverenskommelse när det gäller anställningsskyddet. Läs mer

Dela :

Proposition : Genomförande av visselblåsardirektivet
Prop. 2020/21:193

Omslaget till prop. 2020/21:193

Proposition ]

» Länk till prop. 2020/21:193

Sök prop. 2020/21:193 hos riksdagen

Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2021/22:AU3 [ pdf|Ikon för riksdagen ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2019:24 Genomförande av visselblåsardirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2020:35 Tilläggsdirektiv till Utredningen om genomförandet av visselblåsardirektivet (A 2019:02) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2020:38 Ökad trygghet för visselblåsare [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SFS 2021:890 | » SFS 2021:898

I propositionen lämnas förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1937 av den 23 oktober 2019 om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av unionsrätten, visselblåsardirektivet. Läs mer

Dela :

Lagrådsremiss : Genomförande av visselblåsardirektivet

Omslaget till lagrådsremiss

Lagrådsremiss ]

» Länk till lagrådsremissen

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» SOU 2020:38 Ökad trygghet för visselblåsare [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2020:35 Tilläggsdirektiv till Utredningen om genomförandet av visselblåsardirektivet (A 2019:02) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2019:24 Genomförande av visselblåsardirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

I lagrådsremissen lämnas förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1937 av den 23 oktober 2019 om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av unionsrätten, visselblåsardirektivet. Läs mer

Dela :

2020 ( 7 st. )

Utredningsdirektiv : Vissa frågor om statligt anställdas rättsställning
Dir. 2020:120

Omslaget till dir. 2020:120

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2020:120

Ordförande / Utredare : Monica Dahlbom

Departement : Finansdepartementet (Fi 2020:09)

Redovisas senast: 2022-02-28

» Dir. 2021:111 Tilläggsdirektiv till utredningen Vissa frågor om statligt anställdas rättsställning (Fi 2020:09) [ pdf|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2022:8 Rätt och rimligt för statligt anställda [ pdf |Paragraftecken ]

En särskild utredare ges i uppdrag att utreda vissa frågor som rör statligt anställdas rättsställning. Utredaren ska bedöma om det nuvarande regelverket och tillämpningen av detta utgör en bra grund för kompetensförsörjningen vid förvaltningsmyndigheter som lyder under regeringen. Syftet med utredningen är att säkerställa att det finns en förutsebar och ändamålsenlig ordning för kompetensförsörjningen, så att myndigheterna kan attrahera, rekrytera och behålla rätt kompetens. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Genomförande av ILO:s konvention om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet
Dir. 2020:98

Omslaget till dir. 2020:98

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2020:98

Ordförande / Utredare : Anna Middelman

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2020:02)

Redovisas senast: 2021-10-29

» Dir. 2021:38 Tilläggsdirektiv till Utredningen om ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet (A 2020:02) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2021:86 ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska föreslå hur ILO:s konvention (nr 190) om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet ska genomföras i svensk rätt. Utredaren ska också beakta den därtill hörande rekommendationen (nr 206) i arbetet. Syftet med konventionen är att motverka våld och trakasserier samt könsrelaterat våld och könsrelaterade trakasserier i arbetslivet. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Ökad trygghet för visselblåsare
SOU 2020:38

Omslaget till SOU 2020:38

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2020:38

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Inga-Lill Askersjö

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2019:24 Genomförande av visselblåsardirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2020:35 Tilläggsdirektiv till Utredningen om genomförandet av visselblåsardirektivet (A 2019:02) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen föreslår att visselblåsardirektivet huvudsakligen ska genomföras genom en ny lag som ersätter lagen (2016:749) om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden. Den nya lagen ska gälla inom all privat och offentlig verksamhet, dvs. inte endast inom de områden och vid de överträdelser som omfattas av visselblåsardirektivets tillämpningsområde. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – Ds : Genomförande av arbetsvillkorsdirektivet
Ds 2020:14

Omslaget till Ds 2020:14

Utredningsförslag – Ds ]

» Länk till Ds 2020:14

Sök remissvar på webben

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Denna promemoria innehåller förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1152 av den 20 juni 2019 om tydliga och förutsägbara arbetsvillkor i Europeiska unionen, arbetsvillkorsdirektivet.

Arbetsvillkorsdirektivet ersätter rådets direktiv 91/533/EEG av den 14 oktober 1991 om arbetsgivares skyldighet att upplysa arbetstagarna om de regler som är tillämpliga på anställningsavtalet eller anställningsförhållandet, upplysningsdirektivet. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : En moderniserad arbetsrätt
SOU 2020:30

Omslaget till SOU 2020:30

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2020:30

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Gudmund Toijer

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2019:01)

» Dir. 2019:17 En moderniserad arbetsrätt [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen föreslår bl.a. att turordningsreglerna ändras och att möjligheterna att ogiltigförklara uppsägningar och avskedanden som små arbetsgivare med högst 15 arbetstagare gör inskränks. Vid begäran om ogiltigförklaring av en uppsägning ska arbetstagaren inte längre få stå kvar i anställningen. Samtidigt föreslås att arbetsgivaren ska få ett ansvar för att erbjuda arbetstagare skälig kompetensutveckling i anställningen. Det gäller alla arbetstagare som varit anställda i sex månader, utom den som fyllt 68 år. Läs mer

Dela :

Proposition : Mer likabehandling och ett stärkt skydd vid utstationering
Prop. 2019/20:159

Omslaget till prop. 2019/20:159

Proposition ]

» Länk till prop. 2019/20:159

Sök prop. 2019/20:159 hos riksdagen

Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2019/20:NU19 [ pdf|Ikon för riksdagen ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» SOU 2019:25 Genomförande av ändringar i utstationeringsdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2018:66 Genomförande av ändringar i utstationeringsdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2019:25 Genomförande av ändringar i utstationeringsdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SFS 2020:514 | » SFS 2020:515

Propositionen innehåller förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/957 av den 28 juni 2018 om ändring av direktiv 96/71/EG om utstationering av arbetstagare i samband med tillhandahållande av tjänster, ändringsdirektivet. Läs mer

Dela :

Lagrådsremiss : Mer likabehandling och ett stärkt skydd vid utstationering

Omslaget till lagrådsremiss

Lagrådsremiss ]

» Länk till lagrådsremissen

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2018:66 Genomförande av ändringar i utstationeringsdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2019:25 Genomförande av ändringar i utstationeringsdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Prop. 2019/20:150 Mer likabehandling och ett stärkt skydd vid utstationering (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Lagrådsremissen innehåller förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/957 av den 28 juni 2018 om ändring av direktiv 96/71/EG om utstationering av arbetstagare i samband med tillhandahållande av tjänster, ändringsdirektivet. Läs mer

Dela :

2019 ( 10 st. )

Utredningsförslag – Ds : Krav på arbetsrättsliga villkor vid inköp för bolag med statligt ägande
Ds 2019:25

Omslaget till Ds 2019:25

Utredningsförslag – Ds ]

» Länk till Ds 2019:25

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Rikard Jermsten

Departement : Näringsdepartementet

Utredningen bedömer att det finns behov av en reglering som, i fråga om arbetsrättsliga krav på leverantörer, syftar till att motverka oskäliga arbetsvillkor och som bidrar till ökad enhetlighet mellan de bolag med statligt ägande som är upphandlande myndigheter eller enheter respektive de som inte omfattas av upphandlingslagstiftningen. Bolagen med statligt ägande ska därför ställa krav på leverantörers arbetsvillkor vid inköp som överstiger tröskelvärdet för central upphandlande myndighets upphandling av varor och tjänster enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, vilket f.n. motsvarar cirka 1,36 miljoner kronor. Bolagen med statligt ägande ska ställa arbetsrättsliga krav på leverantörer när behov av det föreligger. Läs mer

Dela :