Gå direkt till :
Visa info ( Klicka här )
Finns inte förarbetet, kommer du till startsidan för att söka förarbeten.
Sammanfattning :
En arbetstagare, som är medlem i Lärarförbundet, har väckt talan vid tingsrätten mot sin arbetsgivare. Fråga om avvisning av talan på grund av att arbetstagaren inte har följt förhandlingsordningen i kollektivavtalet KHA 94.
Sören Öman är ordförande i Arbetsdomstolen. Han började som sekreterare i slutet av 1980-talet och har sedan 1996 varit domare i Arbetsdomstolen. Han har hittills medverkat till 196 prejudikat tillsammans med 238 andra ledamöter och 59 sekreterare / rättssekreterare. Dessutom anlitas Sören Öman ofta som skiljeman i tvister med arbetsrättslig anknytning. Det kan gälla arbetstvister i enskilda fall om t.ex. avveckling av en verkställande direktör eller medverkan som ordförande i skiljenämnder enligt förbundsstadgar eller kollektivavtal, t.ex. Skiljenämnden för utvecklingsavtalet och Industrins Uppfinnarnämnd.
Arbetsdomstolen
» Arbetsdomstolens domar ( 1 607 refererade avgöranden sedan 1993 )
» Nya prejudikat ( senaste 90 dagarna )
De 25 ordinarie ledamöterna i Arbetsdomstolen och deras ersättare ( sedan 1929 )
Ordföranden i Arbetsdomstolen ( sedan 1929 )
Vice ordföranden i Arbetsdomstolen ( sedan 1929 )
» Alla förarbeten ( över 60 000 st. )
Gå direkt till :
Förarbeten till :
» Offentliga utredningar ( över 3 000 st. ) och personer som medverkat ( över 20 000 st. )
» ILO-konventioner | » ILO-rekommendationer
Sören Öman om arbetsrätt
Kommande publika föredrag om arbetsrätt av Sören Öman
2023-11-09 — Visselblåsarlagen och yttrandefriheten i arbetslivet ( Stockholm • Fakultetskurser » Hemsida )
» Skrifter om arbetsrätt av Sören Öman ( 130 st. )
1 uppl. 2021 ( 266 sidor )
Internetversion 2022
Norstedts Juridik
Lagen om anställningsskydd – En kommentar
2 uppl. 2017 ( 216 sidor )
Internetversion 2023
Karnov Group / Lexino
11 uppl. 2022 ( 619 sidor )
Talbok 2022
Jure Förlag
Rättegången i arbetstvister ( medförfattare )
2 uppl. 2005 ( 383 sidor )
Talbok 2011
Norstedts Juridik
LAS-handboken – Lagtext, kommentarer, AD-domar
10 uppl. 2022 ( 616 sidor )
Talbok 2022
Åhnberg Förlag
AD om uppsägning av personliga skäl och avskedande
3 uppl. 2021 ( 255 sidor )
Talbok 2020
Åhnberg Förlag
AD om arbetsbrist, turordning och företrädesrätt
3 uppl. 2022 ( 223 sidor )
Åhnberg Förlag
AD om skadestånd, lön och preskription enligt LAS
3 uppl. 2023 ( 107 sidor )
Åhnberg Förlag
AD om arbetstagarbegreppet och tidsbegränsad anställning
2 uppl. 2020 ( 137 sidor )
Åhnberg Förlag
Den kollektiva arbetsrätten – En lärobok
3 uppl. 2022 ( 174 sidor )
Talbok 2022
Iustus Förlag
2011 ( 50 sidor )
Kompetensrådet för utveckling i staten (krus)
Juridiska aspekter på samledarskap – hinder och möjligheter för delat ledarskap
2005 ( 29 sidor )
Arbetslivsinstitutet
Anställningsskyddslagen – Kommentar på internet
Uppdateras löpande
Karnov Group / Lexino
70 st. 2008–2019
Blendow Lexnova
» Utredningsbetänkanden om arbetsrätt med Sören Öman ( 15 st. )
SOU 2015:83 ( 450 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Uppdragstagare i arbetslöshetsförsäkringen
SOU 2011:52 ( 109 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Flyttningsbidrag och unionsrätten
SOU 2010:26 ( 147 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Integritetsskydd i arbetslivet
SOU 2009:44 ( 457 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Avgifter inom arbetslöshetsförsäkringen
SOU 2008:83 ( 103 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Obligatorisk arbetslöshetsförsäkring
SOU 2008:54 ( 535 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Avidentifiera jobbansökningar – en metod för mångfald
SOU 2005:115 ( 147 sidor )
Finansdepartementet
Ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion
Ds 2004:33 ( 101 sidor )
Finansdepartementet
Yttrandefrihet för privatanställda
Ds 2001:9 ( 182 sidor )
Justitiedepartementet
Arbetsföretag – En ny möjlighet för arbetslösa
SOU 1995:2 ( 79 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
SOU 1994:141 ( 628 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Övergång av verksamheter och kollektiva uppsägningar – EU och den svenska arbetsrätten
SOU 1994:83 ( 193 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
SOU 1993:32 ( 1 074 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Gå direkt till :
AD 2008 nr 101
[ Förhandlingskrav | Förhandlingsordning | Kommunalt huvudavtal (KHA) | Rättegångshinder ]
[ Arbetsdomstolens egna sökord : Avvisning | Förhandlingsskyldighet ]
Sammanfattning :
En arbetstagare, som är medlem i Lärarförbundet, har väckt talan vid tingsrätten mot sin arbetsgivare. Fråga om avvisning av talan på grund av att arbetstagaren inte har följt förhandlingsordningen i kollektivavtalet KHA 94.
Referat ( AD 2008 nr 101 ) :
AD 2008 nr 101
Parter i Arbetsdomstolen ( Privata sektorn ) : Göteborgs kyrkliga samfällighet med firma Gravsköt, Masthuggs Församling i Göteborg mot S.L. i Göteborg
Ombud i Arbetsdomstolen : Jonas Lindblad och Tommy Petrov
Ledamot i Göteborgs tingsrätt : Gunnar Gladh
Ledamöter i Arbetsdomstolen : Carina Gunnarsson, Björn Müntzing och Ing-Marie Nilsson. Enhälligt.
Sekreterare : Carin Häckter
AD 2008 nr 101 Beslut den 3 december 2008 – Överklagat mål ( fastställt )
Sökord : Förhandlingskrav | Förhandlingsordning | Kommunalt huvudavtal (KHA) | Rättegångshinder
Lagrum : 4 kap. 7 § och 5 kap. 1 § arbetstvistlagen
Rättsfall : AD 1980 nr 159 | AD 1980 nr 76 | AD 1990 nr 52 | AD 2004 nr 80
Parter:
Göteborgs kyrkliga samfällighet med firma Gravsköt, Masthuggs Församling i Göteborg
mot
S.L. i Göteborg
Överklagat avgörande : Göteborgs tingsrätts, avd. 13, beslut den 5 mars 2008 i mål nr T 719‑07
[ Ledamot : Gunnar Gladh ]
Tingsrättens beslut, se bilaga.
Göteborgs kyrkliga samfällighet med firma Gravsköt, Masthuggs församling (församlingen) tillhör arbetsgivarorganisationen Församlingsförbundet för Göteborgs kyrkliga samfällighet (arbetsgivarorganisationen). Mellan arbetsgivarorganisationen och Lärarförbundet gäller kollektivavtalet KHA 94.
S.L. blev uppsagd av församlingen den 21 november 2006. Han var vid tidpunkten för uppsägningen och den efterföljande tvisteförhandlingen medlem i Lärarförbundet.
KHA 94 upptar under rubriken ”Kap III Förhandling i rättstvist” bl.a. följande bestämmelser.
Församlingen har yrkat att Arbetsdomstolen ska ändra tingsrättens beslut och avvisa S.L:s talan.
S.L. har bestritt ändring och har för sin del vidhållit att något förhandlingskrav inte föreligger i ett fall som detta.
Parterna har yrkat ersättning för rättegångskostnader.
Parterna har i allt väsentligt åberopat samma grunder och sakomständigheter här som vid tingsrätten.
S.L. har, utan att företrädas av Lärarförbundet, väckt talan vid tingsrätten efter det att Lärarförbundet fört lokala förhandlingar med arbetsgivaren men innan centrala förhandlingar har ägt rum. Parterna är, såvitt här är av intresse, överens om kollektivavtalets innehåll och att S.L. inte har följt avtalets förhandlingsordning.
Tvistefrågan gäller om S.L. har varit skyldig att följa kollektivavtalets förhandlingsordning och, för det fall den frågan besvaras jakande, om det finns rättslig grund för att avvisa hans talan.
Enligt 4 kap. 7 § arbetstvistlagen får talan inte upptas till prövning av Arbetsdomstolen förrän förhandling, som kan påkallas enligt medbestämmandelagen eller som anges i kollektivavtal, har ägt rum rörande tvistefrågan. Enligt 5 kap. 1 § första stycket samma lag äger vad som föreskrivs i 4 kap. 7 § motsvarande tillämpning i arbetstvist som med stöd av 2 kap. 2 § arbetstvistlagen väcks vid tingsrätt.
Församlingen har, såsom Arbetsdomstolen har uppfattat det, gjort gällande att frågan i första hand inte är om förhandlingskravet i arbetstvistlagen är uppfyllt, utan om att förhandlingsskyldigheten enligt förhandlingsordningen i KHA 94 ska vara fullgjord innan talan väcks vid tingsrätt. Som Arbetsdomstolen ser det är de båda frågorna avhängiga varandra när det gäller att ta ställning till om S.L:s talan ska avvisas. Arbetstvistlagen uppställer inte något eget förhandlingskrav. Hänvisningen till förhandlingsreglerna i bl.a. kollektivavtal innebär däremot att specialregler om förhandlingsskyldigheten, som avviker från de allmänna reglerna om förhandlingsskyldighet, kan få genomslag vid domstolen.
Till en början kan konstateras att tvisten i målet är en sådan tvist om avses i 9 § KHA 94 och att alltså förhandlingsordningen i KHA 94 för rättstvister är tillämplig. Detta är heller inte tvistigt mellan parterna.
Förhandlingsordningen i KHA 94 gäller endast mellan förhandlingsberättigade parter. I detta fall är Lärarförbundet förhandlingsberättigad part på arbetstagarsidan. Som medlem i förbundet är S.L. däremot inte själv förhandlingsberättigad och har därmed inte heller på eget initiativ kunnat få till stånd en förhandling.
När talan, som i det här aktuella fallet, väckts av enskild medlem i förbundet bör det enligt Arbetsdomstolens mening inte råda någon tvekan om att förhandlingsskyldigheten enligt förhandlingsordningen i KHA 94 inte behöver vara fullgjord innan talan väcks vid tingsrätt. Motsatt ståndpunkt skulle innebära att det uppställdes ett krav på förhandling som i praktiken skulle kunna bli omöjligt att upprätthålla, då medlemmen inte har någon självständig rätt att påkalla förhandling med arbetsgivaren eller arbetsgivarorganisationen.
Arbetsdomstolens slutsats ovan ligger väl i linje med Arbetsdomstolens tidigare uttalanden i AD 1980 nr 76 [ NJ ] [ Karnov ]. I det fallet hade en arbetsgivare, som själv slutit kollektivavtal, ansökt om betalningsföreläggande mot en organiserad arbetstagare, varefter målet såsom tvistigt hänsköts till tingsrätt. Arbetstagaren invände att arbetsgivarens talan skulle avvisas på grund av att rättegångshinder enligt 5 kap. 1 § arbetstvistlagen förelåg. Arbetsdomstolen uttalade följande.
Av visst intresse är också AD 1980 nr 159 [ NJ ] [ Karnov ], där Arbetsdomstolen i samma situation som i AD 1980 nr 76 [ NJ ] [ Karnov ] ansåg att det ålegat arbetsgivaren att enligt KHA 77 förhandla med arbetstagarsidan före talans väckande. Enligt Arbetsdomstolen hade förhandlingsordningen i kollektivavtalet den innebörden att medlemmen kunde framställa invändning om rättegångshinder på grund av att arbetsgivaren inte förhandlat i tvistefrågan. Det ska dock understrykas att skyldigheten att förhandla ansågs åvila arbetsgivaren i förhållande till den lokala respektive centrala arbetstagarorganisationen.
I det här fallet är S.L. ensam kärandepart i rättegången och kan, som ovan konstaterats, inte uppträda som part i en förhandling. Lärarförbundet som förhandlar för hans räkning är inte part i rättegången. S.L., som medlem i Lärarförbundet, kan sammanfattningsvis inte anses bunden av den förhandlingsskyldighet som KHA 94 föreskriver. Han har således varit oförhindrad att väcka talan vid tingsrätten innan de centrala förhandlingarna har ägt rum.
På grund av det ovan anförda avslår Arbetsdomstolen församlingens yrkande om avvisning av S.L:s talan. Tingsrättens beslut ska därför fastställas.
Vid denna utgång ska församlingen ersätta S.L. för hans rättegångskostnader i Arbetsdomstolen. Yrkat belopp framstår som skäligt.
1. Arbetsdomstolen fastställer tingsrättens beslut.
2. För det biträde Tommy Petrov lämnat S.L. i Arbetsdomstolen fastställs ersättningen enligt rättshjälpslagen till fjortontusenetthundraåttioåtta (14 188) kr, varav 11 350 kr avser ombudsarvode och 2 838 kr mervärdesskatt.
3. Göteborgs kyrkliga samfällighet med firma Gravsköt, Masthuggs församling ska betala kostnaderna i Arbetsdomstolen för S.L:s rättshjälp enligt den närmare fördelning mellan S.L. och staten som Rättshjälpsmyndigheten bestämmer.
Beslut 2008‑12‑03, målnummer B‑35‑2008
Ledamöter: Carina Gunnarsson, Björn Müntzing och Ing-Marie Nilsson. Enhälligt.
Sekreterare: Carin Häckter
[ Ledamot : Gunnar Gladh ]
Handlingarna i målet genomgås i anledning av att församlingen yrkat att S.L:s talan skall avvisas. Följande antecknas.
S.L. sades upp den 21 november 2006 från sin tjänst som organist i församlingen på grund av personliga skäl. Han var medlem i Lärarförbundet, som den 26 november begärde tvisteförhandling enligt 10 § MBL och KHA (kommunala huvudavtalet). Den 18 december hölls lokala förhandlingar mellan Lärarförbundet och företrädare för församlingen. De lokala förhandlingarna fortsatte den 9 januari och avslutades i oenighet den 12 januari 2007. Den 2 april 2007 hölls central förhandling mellan Lärarförbundet och Församlingsförbundet för Göteborgs kyrkliga samfällighet. Förhandlingen avslutades i oenighet den 16 april 2007.
S.L. ansökte den 22 januari 2007 vid tingsrätten om stämning på församlingen med yrkande om ogiltigförklaring av uppsägningen och skadestånd. Han förde vid detta tillfälle själv sin talan men ansökte samtidigt om rättshjälp. Han uppgav att han begärt att hans fackliga organisation skulle förhandla med arbetsgivaren för honom och att de lokala förhandlingarna nyss hade strandat. Han uppgav vidare att han tidigt begärt att Lärarförbundet skulle förklara sig villigt att efter centrala förhandlingar driva hans mål i Arbetsdomstolen. Han hade inte fått några klara besked från sina fackliga företrädare och såg sig därför tvingad att själv väcka talan för att förhindra att tidsfristen för väckande av talan löpte ut. S.L. uppgav att han hade för avsikt att återkalla målet i tingsrätten om hans fackliga organisation var villig att driva målet i Arbetsdomstolen.
S.L. förelades att komplettera sin ansökan om stämning, bl.a. avseende beräkningen av de belopp han yrkat i skadestånd och huruvida hans fackliga organisation skulle komma att företräda honom i målet. Den 12 april 2007 ingav S.L. besked från Lärarförbundet daterat den 2 april 2007, enligt vilket förbundet förklarade att det inte skulle företräda honom i mål vid domstol angående hans uppsägning.
Den 8 juni 2007 avslog tingsrätten S.L:s ansökan om rättshjälp med hänsyn till hans ekonomiska förhållanden. Sedan S.L:s ombud kompletterat hans talan utfärdade tingsrätten stämning den 28 juni 2007. Församlingen fick del av stämningen följande dag. Arbetsdomstolen beslutade den 4 juli 2007 att bifalla S.L:s ansökan om rättshjälp.
Sedan församlingen beviljats anstånd ingavs svaromål till tingsrätt den 24 september 2007. Församlingen har i svaromålet yrkat i första hand att S.L:s talan skall avvisas, i andra hand att den skall ogillas på grund av preskription. Till stöd för avvisningsyrkandet har församlingen väsentligen åberopat att S.L., enligt den förhandlingsordning som följer av MBL och KHA, inte har haft rätt att väcka talan vid domstol innan de lokala och centrala förhandlingarna avslutats. S.L. var såsom medlem i Lärarförbundet bunden av denna ordning.
S.L. har bestritt att det finns förutsättningar att avvisa hans talan och vidare anfört. På ett tidigt stadium insåg han att hans intressen inte tillvaratogs på bästa sätt av Lärarförbundets representant och inte heller erhöll han någon information om huruvida ärendet skulle drivas vidare. För att inte försitta sin rätt till överklagande ingav han ansökan om stämning till tingsrätten. Anledningen till att han gjorde det innan den centrala förhandlingen var avslutad var således det faktum att han på goda grunder misstänkte att den fackliga representanten skulle undanhålla honom information om avslutandet till dess 14-dagarsfristen löpt ut. LAS är en lag till skydd för den anställde. Det framgår inte av LAS att den anställde inte kan inkomma med överklagande tidigare än de frister som gäller. Tingsrätten har inte heller avvisat målet.
Tingsrätten meddelar följande
Prövningen gäller frågan om avvisning av käromålet.
Enligt 4 kap 7 § lagen om rättegången i arbetstvister får en talan inte upptas i Arbetsdomstolen som första domstol förrän förhandling som påkallas enligt MBL eller som anges i kollektivavtal har ägt rum rörande tvistefrågan. Processhindret är dispositivt. Det beaktas endast efter invändning av part. I rättsfallet AD 1990 nr 52 [ NJ ] [ Karnov ] uttalade Arbetsdomstolen att avvisning inte bör ske för det fall att förhandlingskravet inte är uppfyllt vid talans väckande men blir uppfyllt innan invändning om bristande förhandling görs. I rättsfallet AD 2004 nr 80 ägde central förhandling rum efter det att stämningsansökan inkom till Arbetsdomstolen men innan svaranden gjort invändning om processhinder på grund av att förhandlingskravet inte var uppfyllt. Arbetsdomstolen fann i det fallet att käranden fullgjort sin förhandlingsskyldighet och att det därför saknades skäl att avvisa talan.
I målet är situationen den att S.L., utan att företrädas av Lärarförbundet, själv väckt talan vid tingsrätten efter det att Lärarförbundet fört lokala förhandlingar med arbetsgivaren i tvistefrågan men innan centrala förhandlingar ägt rum. Enligt församlingen har S.L. inte haft rätt att väcka talan innan förhandlingarna avslutats. Församlingens ståndpunkt innebär att samma förutsättningar skall gälla för S.L:s möjligheter att väcka talan enligt 40 och 41 §§ LAS vid tingsrätten som de som anges i 4 kap 7 § arbetstvistlagen i fråga om talan vid Arbetsdomstolen.
Enligt tingsrätten saknas det vägande skäl att till nackdel för S.L. som arbetstagare ge tillämpliga bestämmelser en snävare innebörd i fråga om hans rätt att väcka talan vid tingsrätten än som följer av de angivna rättsfallen från Arbetsdomstolen i fråga om möjligheten att väcka talan där. Om hans talan avvisas nu riskerar han dessutom att en senare väckt talan kommer att avvisas. Även med beaktande av att stämning utfärdades på ett sent stadium bör därför käromålet inte avvisas.
Tingsrätten lämnar församlingens yrkande om avvisning utan bifall.
Detta är inte officiella texter. Den officiella versionen av Arbetsdomstolens avgöranden finns hos Arbetsdomstolen, kansliet@arbetsdomstolen.se, tfn 08‑617 66 00, Stora Nygatan 2 A–B, Box 2018, SE‑103 11 Stockholm.
Sören Öman är ordförande i Arbetsdomstolen. Han började som sekreterare i slutet av 1980-talet och har sedan 1996 varit domare i Arbetsdomstolen. Han har hittills medverkat till 196 prejudikat tillsammans med 238 andra ledamöter och 59 sekreterare / rättssekreterare. Dessutom anlitas Sören Öman ofta som skiljeman i tvister med arbetsrättslig anknytning. Det kan gälla arbetstvister i enskilda fall om t.ex. avveckling av en verkställande direktör eller medverkan som ordförande i skiljenämnder enligt förbundsstadgar eller kollektivavtal, t.ex. Skiljenämnden för utvecklingsavtalet och Industrins Uppfinnarnämnd.
Arbetsdomstolen
» Arbetsdomstolens domar ( 1 607 refererade avgöranden sedan 1993 )
» Nya prejudikat ( senaste 90 dagarna )
De 25 ordinarie ledamöterna i Arbetsdomstolen och deras ersättare ( sedan 1929 )
Ordföranden i Arbetsdomstolen ( sedan 1929 )
Vice ordföranden i Arbetsdomstolen ( sedan 1929 )
» Alla förarbeten ( över 60 000 st. )
Gå direkt till :
Förarbeten till :
» Offentliga utredningar ( över 3 000 st. ) och personer som medverkat ( över 20 000 st. )
» ILO-konventioner | » ILO-rekommendationer
Sören Öman om arbetsrätt
Kommande publika föredrag om arbetsrätt av Sören Öman
2023-11-09 — Visselblåsarlagen och yttrandefriheten i arbetslivet ( Stockholm • Fakultetskurser » Hemsida )
» Skrifter om arbetsrätt av Sören Öman ( 130 st. )
1 uppl. 2021 ( 266 sidor )
Internetversion 2022
Norstedts Juridik
Lagen om anställningsskydd – En kommentar
2 uppl. 2017 ( 216 sidor )
Internetversion 2023
Karnov Group / Lexino
11 uppl. 2022 ( 619 sidor )
Talbok 2022
Jure Förlag
Rättegången i arbetstvister ( medförfattare )
2 uppl. 2005 ( 383 sidor )
Talbok 2011
Norstedts Juridik
LAS-handboken – Lagtext, kommentarer, AD-domar
10 uppl. 2022 ( 616 sidor )
Talbok 2022
Åhnberg Förlag
AD om uppsägning av personliga skäl och avskedande
3 uppl. 2021 ( 255 sidor )
Talbok 2020
Åhnberg Förlag
AD om arbetsbrist, turordning och företrädesrätt
3 uppl. 2022 ( 223 sidor )
Åhnberg Förlag
AD om skadestånd, lön och preskription enligt LAS
3 uppl. 2023 ( 107 sidor )
Åhnberg Förlag
AD om arbetstagarbegreppet och tidsbegränsad anställning
2 uppl. 2020 ( 137 sidor )
Åhnberg Förlag
Den kollektiva arbetsrätten – En lärobok
3 uppl. 2022 ( 174 sidor )
Talbok 2022
Iustus Förlag
2011 ( 50 sidor )
Kompetensrådet för utveckling i staten (krus)
Juridiska aspekter på samledarskap – hinder och möjligheter för delat ledarskap
2005 ( 29 sidor )
Arbetslivsinstitutet
Anställningsskyddslagen – Kommentar på internet
Uppdateras löpande
Karnov Group / Lexino
70 st. 2008–2019
Blendow Lexnova
» Utredningsbetänkanden om arbetsrätt med Sören Öman ( 15 st. )
SOU 2015:83 ( 450 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Uppdragstagare i arbetslöshetsförsäkringen
SOU 2011:52 ( 109 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Flyttningsbidrag och unionsrätten
SOU 2010:26 ( 147 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Integritetsskydd i arbetslivet
SOU 2009:44 ( 457 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Avgifter inom arbetslöshetsförsäkringen
SOU 2008:83 ( 103 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Obligatorisk arbetslöshetsförsäkring
SOU 2008:54 ( 535 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Avidentifiera jobbansökningar – en metod för mångfald
SOU 2005:115 ( 147 sidor )
Finansdepartementet
Ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion
Ds 2004:33 ( 101 sidor )
Finansdepartementet
Yttrandefrihet för privatanställda
Ds 2001:9 ( 182 sidor )
Justitiedepartementet
Arbetsföretag – En ny möjlighet för arbetslösa
SOU 1995:2 ( 79 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
SOU 1994:141 ( 628 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Övergång av verksamheter och kollektiva uppsägningar – EU och den svenska arbetsrätten
SOU 1994:83 ( 193 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
SOU 1993:32 ( 1 074 sidor )
Arbetsmarknadsdepartementet
Gå direkt till :
Leta efter annat ( på Sören Ömans hemsida ) :