Hem: Teman: Tema Arbetsrätt: Förarbeten om arbetsrätt: Medverkanden i utredning:

Sten Heckscher På Wikipedia ( Tänk på att flera personer kan ha samma namn )

( 5 nyare förarbeten om arbetsrätt, listas nedan )

Sök kontaktuppgifter till Sten Heckscher på :

eniro.se | hitta.se | merinfo.se | mrkoll.se | ratsit.se

Sören Öman har troligen inte kontaktuppgifter till personen.

Det kan ibland ta ett litet tag att ladda diagrammet. Ha tålamod… 

Sten Heckscher – Antal arbetsrättsliga förarbeten per år sedan 2010

Genomsnittet är 1,7 arbetsrättsliga förarbeten per år.

Nyare offentliga utredningar och betänkanden om arbetsrätt med Sten Heckscher som medverkande ( 5 st. )

Sök/Filtrera förarbetena på denna sida :

2015 ( 1 st. )

Utredningsförslag – SOU : En ny säkerhetsskyddslag
SOU 2015:25

Omslaget till SOU 2015:25

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2015:25

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Sten Heckscher

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2011:14)

» Dir. 2011:94 En modern säkerhetsskyddslag [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2014:14 Tilläggsdirektiv till Utredningen om säkerhetsskyddslagen (Ju 2011:14) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2014:133 Tilläggsdirektiv till Utredningen om säkerhetsskyddslagen (Ju 2011:14) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet – ny säkerhetsskyddslag

» Lagrådsyttrande 2017-11-24

» Prop. 2017/18:89 Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet – ny säkerhetsskyddslag (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Vi föreslår att säkerhetsskyddslagen ersätts av en ny lag. Även den nya lagen bör benämnas säkerhetsskyddslag. En ny lag ska svara mot de förändrade kraven på säkerhetsskyddet, bl.a. avseende utvecklingen på informationsteknikområdet, en ökad internationell samverkan, en ökad sårbarhet i samhällsviktiga funktioner och att säkerhetskänslig verksamhet i allt större omfattning bedrivs i enskild regi.

En bredare ansats för lagen innebär bl.a. att tillgänglighets- och riktighetsaspekterna av information och it-system lyfts fram. På detta sätt vidgas tillämpningsområdet till att ge ett skydd för informationstillgångar i samhällsviktig verksamhet som inte behöver ett skydd från ett konfidentialitetsperspektiv.

Den nya lagen ska medge ett nyanserat säkerhetsskydd som bygger på fyra informationssäkerhetsklasser av internationell modell. Informationssäkerhetsklasserna påverkar utformningen av säkerhetsskyddsåtgärderna informationssäkerhet, fysisk säkerhet och personalsäkerhet. Säkerhetsskyddsanalysen får en central roll och ska leda till slutsatser om hur säkerhetsskyddet i en verksamhet bör utformas. Vad verksamhetsansvaret innebär i fråga om säkerhetsskydd förtydligas.

Lagen ska på ett tydligare sätt än i dag ge stöd för internationella säkerhetsskyddsåtaganden och internationell samverkan, bl.a. genom möjligheten att utfärda säkerhetsintyg för personer och leverantörer. Läs mer

Dela :

2011 ( 2 st. )

Utredningsförslag – SOU : Myndighetschefers villkor
SOU 2011:81

Omslaget till SOU 2011:81

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2011:81

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Sten Heckscher

Departement : Socialdepartementet (Fi 2010:07)

» Dir. 2010:103 Översyn av anställningsvillkoren för myndighetschefer

» Dir. 2011:27 Tilläggsdirektiv till Utredningen om översyn av anställningsvillkor för myndighetschefer (Fi 2010:07)

» Skr. 2013/14:155 Regeringens förvaltningspolitik (s. 53 ff.)

» Prop. 2014/15:78 Förändrade villkor för affärsverkscheferna

I betänkandet görs en översyn av anställningsvillkoren för de chefer som leder myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Utgångspunkten för våra överväganden är konstitutionell. Förvaltningen lyder under regeringen och har till uppgift att förverkliga dess politik. Den grundläggande uppgiften för en chef i statsförvaltningen är att leda arbetet i enlighet med statsmakternas intentioner. Myndighetschefen anställs av regeringen och har att svara inför regeringen. En myndighetschefs arbetsuppgifter och anställningsförhållanden är speciella. Detta motiverar särskilda överväganden vad gäller anställningsvillkoren. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : En modern säkerhetsskyddslag
Dir. 2011:94

Omslaget till dir. 2011:94

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2011:94

Ordförande / Utredare : Sten Heckscher

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2011:14)

Redovisas senast: 2015-03-01

» Dir. 2014:14 Tilläggsdirektiv till Utredningen om säkerhetsskyddslagen (Ju 2011:14)

» Dir. 2014:133 Tilläggsdirektiv till Utredningen om säkerhetsskyddslagen (Ju 2011:14)

» SOU 2015:25 En ny säkerhetsskyddslag [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet – ny säkerhetsskyddslag

» Lagrådsyttrande 2017-11-24

» Prop. 2017/18:89 Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet – ny säkerhetsskyddslag (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska göra en översyn av säkerhetsskyddslagstiftningen. Syftet är främst att bättre anpassa lagstiftningen till det som krävs för att skydda verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet och till de krav det internationella samarbetet ställer. Läs mer

Dela :

2010 ( 2 st. )

Utredningsförslag – SOU : EU:s direktiv om sanktioner mot arbetsgivare
SOU 2010:63

Omslaget till SOU 2010:63

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2010:63

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Sten Heckscher

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2009:12)

» Utredningsdirektiven dir. 2009:49

» Lagrådsremiss: Genomförande av direktivet om sanktioner mot arbetsgivare

» Lagrådsyttrande 2013-02-12

» Prop. 2012/13:125 Genomförande av direktivet om sanktioner mot arbetsgivare (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Uppdraget har huvudsakligen varit att föreslå hur Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/52/EG av den 18 juni 2009 om minimistandarder för sanktioner och åtgärder mot arbetsgivare för tredjelandsmedborgare som vistas olagligt (sanktionsdirektivet) ska genomföras i svensk rätt.

Syftet med direktivet är att motverka olaglig invandring till den Europeiska unionen. Genom direktivet åläggs medlemsstaterna att införa ett förbud för arbetsgivare att anställa tredjelandsmedborgare som saknar rätt att vistas på deras territorier eftersom sådan anställning kan bidra till en ökad olaglig invandring och snedvrida konkurrensen på arbetsmarknaden inom EU. Överträdelse av förbudet ska kunna medföra att arbetsgivare bland annat åläggs olika administrativa, finansiella och straffrättsliga sanktioner samt vissa andra åtgärder.

Utöver uppdraget att föreslå hur direktivet ska genomföras i svensk rätt har uppgiften varit att överväga om det bör införas underrättelseskyldighet för arbetsgivare respektive Migrationsverket i vissa situationer.

Samtliga föreslagna författningsändringar föreslås träda i kraft den 20 juli 2011. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Översyn av anställningsvillkoren för myndighetschefer
Dir. 2010:103

Omslaget till dir. 2010:103

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2010:103

Ordförande / Utredare : Sten Heckscher

Departement : Finansdepartementet (Fi 2010:07)

Redovisas senast: 2012-11-30

» Dir. 2011:27 Tilläggsdirektiv till Utredningen om översyn av anställningsvillkor för myndighetschefer (Fi 2010:07)

» SOU 2011:81 Myndighetschefers villkor

» Skr. 2013/14:155 Regeringens förvaltningspolitik (s. 53 ff.)

En särskild utredare ska se över anställningsvillkoren för chefer som leder myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Utredaren ska bl.a. undersöka i vilken utsträckning regeringens ambition att anställningsvillkoren ska vara öppna, tydliga och ändamålsenliga har uppfyllts. Syftet med översynen är att säkerställa att anställningsvillkoren är utformade på ett sådant sätt att de dels främjar möjligheterna för regeringen att rekrytera de mest lämpade, dels motsvarar regeringens krav på god ekonomisk hushållning med statens resurser.

I uppdraget ingår bl.a. att pröva om den ordning med visstidsanställningar som gäller för flertalet av myndighetscheferna är ändamålsenlig samt analysera regelverket och praxisbildningen avseende avgångsförmåner för de aktuella cheferna. Läs mer

Dela :