Hem: Teman: Offentliga utredningar: Offentliga utredningar med Sören Öman: Ordföranden / Utredare:

Sören Öman

( 12 offentliga utredningar med Sören Öman, listas nedan )

Funktion vid Arbetsdomstolen : Ordförande | Vice ordförande ]

Kontakt med Arbetsdomstolen

Sören Öman
Aktivitet som ledamot i Arbetsdomstolen ( sedan 1993 )

Av­göran­den Skilj­aktig me­ning An­del skilj­akt­iga Aktiv år
155 st. 5 st. 3,2% 1997 →
Funktion Antal avgöranden
Ordförande 60 st.  
Vice ordförande 87 st.  
Juristledamot 8 st.  

72 huvud­för­hand­lings­dagar inför refererade avgöranden sedan 2016

Andel avgöranden med skiljaktig mening: 19,4% ( 30 / 155 st. )
[ i 5 / 30 fall ( 16,7% ) har Sören Öman själv varit skiljaktig ]

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,7%

Andel överklagade mål: 17,4% ( 27 / 155 st. )

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 23,2%

Ändringsfrekvens : 74,1% ( 20 / 27 st. )

 

Genomsnitt för alla refererade avgöranden i överklagade mål : 56,8%

Underinstanser ( 15 st. ) : Göteborgs tingsrätt | Skaraborgs tingsrätt | Stockholms tingsrätt | Södertörns tingsrätt | Malmö tingsrätt | Södertälje tingsrätt | Alingsås tingsrätt | Nacka tingsrätt | Växjö tingsrätt | Lunds tingsrätt | Luleå tingsrätt | Östersunds tingsrätt | Kristianstads tingsrätt | Lidköpings tingsrätt | Uppsala tingsrätt

Antal refererade avgöranden med ogiltigförklaring av uppsägning/avskedande : 11 st. ( senaste gången 2021-12-15, för 9 mån 9 dgr sedan )

Sören Öman har dömt refererade avgöranden med :
188 ledamöter ♀ 83 ♂ 105
56 sekreterare ♀ 39 ♂ 17
280 parter
209 ombud ♀ 74 ♂ 135

Typ av ledamöter som är skiljaktig från Sören Öman
( 54 st. ♀ 27 ♂ 27 vid 68 tillfällen )

Ej refererade avgöranden Sören Öman dömt ( 11 st. till och med november 2015 )

Funktion Antal avgöranden
Ordförande 2 st.
Vice ordförande 9 st.

Aktiv som sekreterare i Arbetsdomstolen 1989–1991 ( 30 avgöranden, varav 11 st. ej refererade )

Sören Öman har varit sekreterare när Olof Bergqvist, Ove Sköllerholm, Hans Tocklin och Reidunn Laurén varit ordförande.

Sören Öman har varit sekreterare vid 30 avgöranden med :
61 ledamöter ♀ 9 ♂ 52
57 parter

Förord­nanden i Arbets­dom­stolen :

Funk­tion Till­trädde Av­gick Längd
Sekre­terare1989-04-011991-03-101 år 11 mån 10 dgr
Er­sättare för vice ord­förande1996-11-212004-06-307 år 7 mån 10 dgr
Vice ordf­örande2004-07-012015-11-3011 år 5 mån
Ord­förande2015-12-016 år 9 mån 23 dgr hittills
Förordnad i sammanlagt 27 år 9 månader och 10 dagar hittills, varav 25 år 10 månader och 3 dagar som domare.

Har, sedan 1993, dessutom varit juristledamot i Arbetsdomstolen i åtta avgöranden ( 5,2% av alla refererade avgöranden med Sören Öman som ledamot sedan 1993 ), första gången den 18 januari 2017 och senast den 28 april 2021.

Offentliga utredningar med Sören Öman där Sören Öman varit ordföranden / utredare ( 12 st. )

Sök/Filtrera utredningarna på denna sida :

2022 ( 1 st. hittills )

Anställningar hos Europeiska åklagarmyndigheten ( 2022 )

Arbetsrätt | Europarätt | Övrigt ]

Departement : Justitiedepartementet ( Ju 2022:A )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

Sören Öman biträder Justitiedepartementet och har i uppdrag att utreda vissa arbetsrättsliga frågor angående de europeiska delegerade åklagarna som ska arbeta för den Europeiska åklagarmyndigheten i Sverige. Han ska även utreda hur det kan säkerställas att tillgången till social trygghet, pension och försäkringsskydd bibehålls för dessa åklagare.

Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2022.

Utredningsuppdraget:

Uppdraget i korthet

En utredare ska biträda Justitiedepartementet och ges i uppdrag att utreda vissa arbetsrättsliga frågor angående de europeiska delegerade åklagarna som ska arbeta för den Europeiska åklagarmyndigheten i Sverige. Utredaren ska även utreda hur det kan säkerställas att tillgången till social trygghet, pension och försäkringsskydd bibehålls för dessa åklagare.

Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2022.

Europeiska åklagarmyndigheten (EPPO)

Den Europeiska åklagarmyndigheten (Eppo) är en självständig EU-myndighet med primär behörighet att utreda och åtala brott mot EU:s finansiella intressen. Sverige har möjlighet att gå med i Eppo genom att ansluta sig till rådets förordning (EU) 2017/1939 av den 12 oktober 2017 om genomförande av fördjupat samarbete om inrättande av Europeiska åklagarmyndigheten, nedan Eppo-förordningen.

I november 2019 fick en särskild utredare i uppdrag att föreslå nödvändiga kompletterande bestämmelser till Eppo-förordningen, att analysera behovet av författningsändringar och andra åtgärder som krävs för att Sverige ska kunna delta i Eppo och att lämna förslag till sådana författningsändringar och andra åtgärder. Uppdraget redovisades den 15 december 2020 och betänkandet En europeisk åklagarmyndighet i Sverige (SOU 2020:74) remitterades därefter. Flera remissinstanser har framfört synpunkter på att en fullständig utredning inte lagts fram avseende vissa arbetsrättsliga frågor och frågor om social trygghet. Dessa remissinstanser har även påpekat att en kompletterande utredning behövs.

Resultatet av en kompletterande utredning kan också vara värdefullt för det fall Sverige ansluter sig till internationella samarbeten med en struktur som liknar Eppos. Genom utredningen skapas således förutsättningar för att i framtiden kunna dra nytta av de resultat som utredningen kommer fram till.

De europeiska delegerade åklagarna

Eppo består av dels en central del i Luxemburg där den europeiska chefsåklagaren och en europeisk åklagare från varje deltagande medlemsstat finns, dels en decentraliserad del genom att det i varje deltagande medlemsstat finns nationella åklagare som arbetar som europeiska delegerade åklagare.

De europeiska delegerade åklagarna får även utöva verksamhet som nationella åklagare så länge det inte hindrar dem från att fullgöra sina skyldigheter enligt Eppo-förordningen (artikel 13.3). De ska från tidpunkten för utnämning till europeisk delegerad åklagare till tidpunkten för avsättning vara aktiva medarbetare i åklagarväsendet i respektive medlemsstat som nominerat dem (artikel 17.2). Det innebär i praktiken att de europeiska delegerade åklagarna kommer att ha två samtidiga anställningar, en hos Eppo och en i det nationella åklagarväsendet. Trots det kommer Eppo att betala lönen till de europeiska delegerade åklagarna även för arbete som utförs i det nationella åklagarväsendet (artikel 22 i Europeiska åklagarmyndighetens kollegiums beslut av den 29 september 2020 om fastställande av bestämmelser om anställningsvillkoren för de Europeiska delegerade åklagarna, nedan Eppos anställningsvillkor). Konsekvenserna av denna konstruktion bör analyseras av utredaren. Protokollet om Europeiska gemenskapernas immunitet och privilegier ska gälla för Europeiska åklagarmyndigheten och dess anställda (artikel 96.5). I artikel 12 i protokollet regleras det att de europeiska delegerade åklagarna ska vara befriade från nationella skatter på lönen de får av EU. I stället är de skyldiga att betala skatt till EU.

Eppo-förordningen kräver att ska det säkerställas att det finns tillräckliga arrangemang för att de europeiska delegerade åklagarnas rättigheter som har anknytning till social trygghet, pension och försäkringsskydd enligt nationell lagstiftning ska bibehållas (artikel 96.6). Det innebär att det ska säkerställas att de europeiska delegerade åklagarna får denna tillgång både i anställningen som nationell åklagare och i anställningen hos Eppo. Avgifter som arbetsgivaren normalt sett ska betala enligt det svenska systemet grundas på den anställdes lön. Eppos anställningsvillkor innebär emellertid att lönen kommer att utbetalas av Eppo direkt till den europeiska delegerade åklagaren.

I enlighet med artikel 96.6 i Eppo-förordningen kommer Eppo inte göra avgiftsinbetalningar för social trygghet, pension och försäkringsskydd för anställningen som europeisk delegerad åklagare. Utredaren ska analysera vad denna konstruktion innebär och även ta ställning till vilka författningsändringar eller andra åtgärder som kan vara nödvändiga för att tillgodose de europeiska delegerade åklagarnas rättigheter som har anknytning till social trygghet, pension och försäkringsskydd i båda anställningarna. Vidare behöver även frågan om hur de delgerade åklagarnas tillgång till social trygghet ska finansieras ses över eftersom Eppo inte kommer vara skyldig att göra några avgiftsinbetalningar i Sverige. Utredaren ska även ta hänsyn till personens totala inkomst bl.a. vad gäller den sjukpenninggrundande inkomsten och den pensionsgrundande inkomsten i syfte att säkerställa att förutsättningarna för korrekta ersättningsnivåer är uppfyllda. Utgångspunkten för uppdraget är att de europeiska delegerade åklagarna ska tillförsäkras rättigheterna som har anknytning till social trygghet, pension och försäkringsskydd motsvarande de som finns i en nationell åklagaranställning.

Ansvaret för de europeiska delegerade åklagarnas allmänna arbetsvillkor och arbetsmiljö ska ligga på de behöriga nationella rättsliga myndigheterna enligt Eppo-förordningen (artikel 96.6). Detta innebär att den svenska myndighet – enligt utredningsförslaget Ekobrottsmyndigheten – där de europeiska delegerade åklagarna placeras kommer att åläggas ett arbetsgivaransvar för de europeiska delegerade åklagarna även när de arbetar för Eppo. Utgångspunkten enligt svensk rätt är att arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren. Frågan om hur de europeiska delegerade åklagarna som utför arbete i Sverige ska säkerställas goda anställningsvillkor och en god arbetsmiljö behöver därför ses över.

Utredaren ska därför

  • analysera följderna av att EPPO ska betala lönen för de europeiska delegerade åklagarna även för arbete som utförs såsom nationell åklagare,
  • analysera hur det kan säkerställas att det finns tillräckliga arrangemang för att de europeiska delegerade åklagarnas rättigheter som har anknytning till svensk social trygghet, pension och försäkringsskydd enligt nationell lagstiftning bibehålls i båda anställningarna,
  • analysera följderna av anställningen i Eppo för tillgången till kollektivavtalade förmåner,
  • analysera om ersättning för arbete som nationell åklagare ska beskattas i Sverige och om socialavgifter ska betalas på den del som är hänförlig till arbete åt Eppo,
  • analysera hur den svenska myndighet där de europeiska delegerade åklagarna placeras ska kunna uppfylla sitt ansvar för de europeiska delegerade åklagarnas allmänna arbetsvillkor och arbetsmiljö, och
  • lämna förslag på de författningsändringar eller andra åtgärder som bedöms nödvändiga.

Utredningsarbetet

Utredaren ska hämta in synpunkter och upplysningar från Eppo, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Statens tjänstepensionsverk, Arbetsgivarverket och Akavia och ST, i den utsträckning som utredaren finner det lämpligt. Vid behov ska utredaren hämta in synpunkter och upplysningar även från andra myndigheter och aktörer som kan vara berörda. Utredaren ska också hålla sig informerad om och beakta relevant arbete som pågår inom Regeringskansliet och kommittéväsendet.

Utredaren ska säkerställa att de förslag som lämnas är förenliga med de krav som uppställs i Eppo-förordningen och Eppos anställningsvillkor samt övriga relevanta EU-rättsakter.

Utredaren ska analysera och redovisa konsekvenserna av sina förslag. Om förslagen kan förväntas leda till kostnadsökningar för det allmänna ska utredaren lämna förslag om hur dessa ska finansieras.

Utredaren har möjlighet att ta upp även andra frågor som har samband med de frågeställningar som ska utredas under förutsättning att uppdraget ändå kan redovisas i tid. Detta inte minst med beaktande av att utredningen kan vara värdefull för det fall Sverige ansluter sig till internationella samarbeten med en struktur som liknar Eppos.

Redovisning av uppdraget

Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2022.

Dela :

2019 ( 1 st. )

Utredningen om sammanhållen information inom vård och omsorg ( 2019–2021 )

Europarätt | It-rätt | Offentlighet & sekretess ]

Departement : Socialdepartementet ( S 2019:01 )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

» Dir. 2019:37 Översyn av vissa frågor som rör personuppgiftshantering i socialtjänst- och hälso- och sjukvårdsverksamhet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2020:112 Tilläggsdirektiv till Utredningen om sammanhållen information inom vård och omsorg (S 2019:01) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Pressmeddelande: Personuppgiftshantering inom sjukvård och socialtjänst ses över

SOU 2021:4 Informationsöverföring inom vård och omsorg [ pdf |Paragraftecken ]

SOU 2021:39 Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården [ pdf |Paragraftecken ]

En särskild utredare ska se över den rättsliga regleringen för informationsutbyte såväl inom som mellan socialtjänst och hälso- och sjukvård. Sedan dagens lagstiftning som rör personuppgiftshantering inom socialtjänsten och sjukvården tillkom har mycket hänt, såväl när det gäller utveckling av verksamheterna som på det rättsliga området. I dag verkar en mängd enskilda aktörer inom vård- och omsorgsbranschen. Mot bakgrund av detta ser regeringen att det är nödvändigt att göra en utredning av vissa centrala delar av denna reglering. Läs mer

Dela :

2016 ( 1 st. )

Socialdataskyddsutredningen ( 2016–2018 )

Europarätt | It-rätt ]

Departement : Socialdepartementet ( S 2016:05 )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

» Utredningsdirektiven (dir. 2016:52)

» Tilläggsdirektiv om registerförfattning för Myndigheten för vård- och omsorgsanalys (dir. 2017:67)

» Tilläggsdirektiv om tilläggsuppdrag och förlängd utredningstid (dir. 2018:1)

» Dataskyddsförordningen 2016/679

» Betänkandet SOU 2018:52 Behandling av personuppgifter vid Myndigheten för vård- och omsorgsanalys

» Betänkandet SOU 2017:66 Dataskydd inom Social­departe­mentets verk­sam­hets­område – en an­pass­ning till EU:s data­skydds­för­ord­ning

EU har beslutat om en förordning som utgör en ny generell reglering för personuppgiftsbehandling inom EU.

En särskild utredare ska analysera vilka konsekvenser förordning (EU) 2016/679 om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), kallad dataskyddsförordningen, medför i fråga om personuppgiftsbehandling inom Socialdepartementets verksamhetsområde samt föreslå behövliga och lämpliga anpassningar av författningar inom verksamhetsområdet till följd av den nya förordningen.

Utredaren har senare fått i tilläggsuppdrag att utreda om det behövs en särskild registerförfattning för Myndigheten för vård- och omsorgsanalys. Läs mer

Dela :

2010 ( 1 st. )

Utredningen om uppdragstagare i arbetslöshetsförsäkringen ( 2010–2011 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt | Övrigt ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet ( A 2010:02 )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

» Utredningsdirektiven (dir. 2010:128)

» Betänkandet SOU 2011:52 Uppdragstagare i arbetslöshetsförsäkringen

Bakgrunden till utredningen är att det med den nuvarande lagstiftningen är svårt för en uppdragstagare att förutse om han eller hon kommer att omfattas av reglerna för arbetstagare eller reglerna för företagare i händelse av arbetslöshet. Läs mer

Dela :

2009 ( 2 st. )

Utredningen om flyttningsbidrag ( 2009–2010 )

Arbetsmarknadsrätt | Europarätt ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet ( A 2009:02 )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

» Utredningsdirektiven (dir. 2009:108)

» Betänkandet SOU 2010:26 Flyttningsbidrag och unionsrätten

En särskild utredare ska formulera förslag till ändringar i reglerna för flyttningsbidrag.

Utredaren ska

  • föreslå ändringar i reglerna för flyttningsbidrag som innebär att flyttningsbidrag endast ska kunna beviljas i samband med att en arbetssökande som är inskriven hos den offentliga arbetsförmedlingen blir anvisad ett lämpligt arbete,
  • utarbeta nödvändiga författningsförslag,
  • analysera konsekvenserna för den geografiska rörligheten och arbetsmarknadens funktionssätt i Sverige av att flyttningsbidrag beviljas i samband med en anvisning,
  • samråda med företrädare för Europeiska kommissionen för att säkerställa att förslagen inte ställer upp några oberättigade hinder för den fria rörligheten, och
  • samråda med företrädare för Arbetsförmedlingen.

Läs mer

Dela :

Pliktleverans av elektroniskt publicerat material ( 2009 )

It-rätt | Övrigt ]

Departement : Utbildningsdepartementet

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

» Betänkandet Ds 2009:61 Leveransplikt för elektroniska dokument

Uppdraget gick ut på att lämna förslag till en författningsreglerad skyldighet att till myndighet leverera publicerat elektroniskt material som överförs via nätverk. Utredaren har att bedöma och föreslå definitioner i fråga om vad av allt publicerat elektroniskt material som överförs via nätverk som bör samlas in genom en lagstadgad leveransskyldighet. En utgångspunkt är att det material som bör levereras ska levereras i det format som har publicerats. Utredaren ska överväga vad som bör gälla om samma sakliga innehåll har publicerats i flera elektroniska format. En annan utgångspunkt är att det som myndigheten på ett eller annat sätt får in ska skildra det svenska samhället på ett representativt sätt. En riktlinje är att leveransskyldigheten bör vara oberoende av den teknik som används inom nätverket eller för överföringen. Utredaren ska lämna förslag till de författningar och författningsändringar som föranleds av utredarens ställningstaganden. Om förslagen påverkar kostnaderna för staten, ska utredaren redovisa beräkningar för dessa konsekvenser och lämna förslag till finansiering av eventuella kostnadsökningar. Läs mer

Dela :

2007 ( 1 st. )

2007 års utredning om obligatorisk arbetslöshetsförsäkring ( 2007–2008 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet ( A 2007:02 )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

» Utredningsdirektiven (dir. 2007:100)

» Tilläggsdirektiven dir. 2008:9

» Huvudbetänkandet SOU 2008:54 Obligatorisk arbetslöshetsförsäkring

» Slutbetänkandet SOU 2008:83 Avgifter inom arbetslöshetsförsäkringen

En särskild utredare skall föreslå hur den nuvarande arbetslöshetsförsäkringen skall omformas till en obligatorisk försäkring som vid arbetslöshet ger de försäkrade som uppfyller arbetsvillkoret en ersättning baserad på förlorad förvärvs­inkomst. Utredaren skall utgå från att den nuvarande organisationen med självständiga arbetslöshetskassor skall bestå och vid behov kompletteras med offentligt organ för administration av försäkringen för den som inte är medlem i någon arbetslöshetskassa. Läs mer

Dela :

2006 ( 1 st. )

Studiestödsdatautredningen ( 2006–2007 )

It-rätt | Offentlighet & sekretess | Övrigt ]

Departement : Utbildningsdepartementet ( U 2006:10 )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

» Utredningsdirektiven (dir. 2006:90)

» Tilläggsdirektiven dir. 2007:44

» Betänkandet SOU 2007:64 Studiestödsdatalag

En särskild utredare skall granska regleringen och använd­ningen av personregister och annan behandling av personupp­gifter vid Cen­trala studiestödsnämnden och andra myndigheter inom studie­stödsområdet. Utredaren skall, utifrån den rättsliga analysen, före­slå de författningsändringar som behövs för en framtida behandling av personuppgifter i denna verksamhet. Utredaren skall särskilt beakta behovet av en rättslig reglering som inte är beroende av att vissa tekniska lösningar används och som ger myndigheterna möj­lighet att hantera nödvändig information på ett bra sätt. Samtidigt skall utredaren särskilt beakta och väga in rättssäkerhetsaspekterna och enskildas be­hov av skydd för sin personliga integritet. Läs mer

Dela :

2004 ( 1 st. )

Ny instruktion för Arbetsgivarverket m.m. ( 2004 )

Arbetsmarknadsrätt | Övrigt ]

Departement : Finansdepartementet

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

» Betänkandet Ds 2004:33 Ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion

Regeringskansliet uppdrar åt Sören Öman att i enlighet med vad regeringen uttalat i budgetpropositionen för 2004 (prop. 2003/04:1, utgiftsområde 2) dels ta fram ett förslag till ny instruktion för Arbetsgivarverket, dels ta fram ett utkast till stadgar för Arbetsgivarverket. Uppdraget omfattar också att utreda dels om AP-fonderna även fortsättningsvis skall vara medlemmar i Arbetsgivarverket och om cheferna för AP-fonderna i så fall skall ingå i arbetsgivarkollegiet, dels om icke-obliga­toriska medlemmar som Arbetsgivarverket företräder skall vara företrädda i arbetsgivarkollegiet. Läs mer

Dela :

2002 ( 1 st. )

Personuppgiftslagsutredningen ( 2002–2004 )

Europarätt | It-rätt ]

Departement : Justitiedepartementet ( Ju 2002:02 )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

» Utredningsdirektiven (dir. 2002:31)

» Tilläggsdirektiven dir. 2003:53

» Tilläggsdirektiven dir. 2003:164

» Betänkandet SOU 2004:6 Översyn av personuppgiftslagen

Redan vid utarbetandet av personuppgiftslagen beaktades möjligheten att ha en lagstiftning som inriktar sig på att förhindra missbruk av personuppgifter. Regeringen har också efter antagandet av personuppgiftslagen vidtagit åtgärder i denna riktning. Det är viktigt att detta arbete fortsätter.

En särskild utredare tillkallas därför med uppgift att se över personuppgiftslagen i syfte att, inom ramen för EG-direktivet om personuppgifter, åstadkomma ett regelverk som mera tar sikte på missbruk av personuppgifter. I den utsträckning det med hänsyn till EG-direktivet är möjligt med lättnader i hanteringsreglerna skall utredaren föreslå de bestämmelser som är nödvändiga för att förhindra missbruk av personuppgifter och andra obefogade intrång i den personliga integriteten. Utredaren skall också överväga behovet av en ändring i 7 kap. 16 § sekretesslagen, som hänvisar till personuppgiftslagen, samt ett förtydligande av hur myndigheters beslut enligt personuppgiftslagen kan överklagas. Läs mer

Dela :

2000 ( 1 st. )

Yttrande- och meddelarfrihet för anställda i verksamheter med anknytning till det allmänna ( 2000–2001 )

Arbetsrätt | Yttrandefrihet ]

Departement : Justitiedepartementet ( Ju 2000:R )

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

» Betänkandet Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda

Regeringskansliet uppdrar åt Sören Öman att biträda Justitiedepartementet med att utreda frågan om yttrande- och meddelarfrihet för anställda i verksamheter med anknytning till det allmänna (Ju 2000:R).

Utredaren bör göra en analys av vilka möjligheter det finns att rättsligt avgränsa det område där yttrande- och meddelarfrihet för anställda i verksamheter med anknytning till det allmänna bör gälla. Utredaren bör vidare göra en analys av möjliga vägar att uppnå ett skydd för privatanställdas yttrande- och meddelarfrihet på det området. Utredaren bör därvid särskilt beröra frågan om eventuella lagstiftningsåtgärder bör ha grundlagsform. Det bör stå utredaren fritt att utforma förslag till lagstiftningsåtgärder, om det bedöms lämpligt. Läs mer

Dela :

1990 ( 1 st. )

Statens bidragsgivning till ungdomsorganisationer ( 1990 )

Övrigt ]

Departement : Civildepartementet

Ordförande / Utredare : Carin Götblad Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

» Utredningens direktiv i form av regeringsuppdrag till Statens ungdomsråd

» Betänkandet Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdomsverksamhet

I budgetpropositionen 1989/90 har regeringen bl a anmärkt att statens ungdomsråd kommer att få ett särskilt uppdrag att föreslå nya regler för fördelningen av bidrag till central och lokal ungdomsverksamhet (prop 1989/90:100 bilaga 15 sid 146 ff). Regeringen har sedan i beslut 1990‑01‑25 uppdragit åt statens ungdomsråd att utreda och lämna förslag till en reformering av statsbidraget till central och lokal ungdomsverksamhet.

Kansliet vid statens ungdomsråd har av rådet fått i uppdrag att utreda och lämna förslag i enlighet med utredningsdirektiven. Utredningen har utförts av bidragssekreteraren Carin Götblad och hovrättsfiskalen Sören Öman. Läs mer

Dela :