Hem: Teman: Offentliga utredningar: Betänkanden med Sören Öman: Ämnen:

Övrigt

( 9 betänkanden med Sören Öman, listas nedan )

Betänkanden om Övrigt med Sören Öman ( 9 st. )

Sök/Filtrera betänkandena på denna sida :

2021 ( 1 st. hittills )

Arbets­lös­hets­försäkringen och förvalt­nings­lagen ( Ds 2021:24 )

Arbetsmarknadsrätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Arbetslöshetsförsäkringen och förvaltningslagen

ISBN : 978-91-525-0190-0

Antal sidor : 78 sid.

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Utredning : Arbetslöshetsförsäkringen och förvaltningslagen

Sören Ömans roll i utredningen : Konsult

 Läs : » Arbets­lös­hets­försäkringen och förvalt­nings­lagen (Ds 2021:24)

I promemorian föreslås att förvaltningslagen (2017:900) ska tillämpas för handläggningen hos en arbetslöshetskassa av ärenden enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och för överklagande av arbetslöshetskassans beslut i sådana ärenden. Om lagen om arbetslöshetsförsäkring, eller en annan lag eller en författning som beslutats av regeringen eller av en förvaltningsmyndighet, innehåller någon bestämmelse som avviker från förvaltningslagen ska dock den bestämmelsen tillämpas. Läs mer

Dela :

2011 ( 1 st. )

Antidopning Sverige – En ny väg för arbetet mot dopning ( SOU 2011:10 )

It-rätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Antidopning Sverige – En ny väg för arbetet mot dopning

ISBN : 978-91-38-23529-4

Antal sidor : 336 sid.

Departement : Kulturdepartementet

Utredning : Organisationsutredningen mot dopning ( Ku 2009:03 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Malin Eggertz Forsmark

Sören Ömans roll i utredningen : Konsult

 Läs : » Antidopning Sverige – En ny väg för arbetet mot dopning (SOU 2011:10)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Direktiven
Enligt direktiven ska utredningen lämna förslag till utformning av den framtida nationella antidopningsverksamheten och undersöka möjligheterna att bilda en fristående nationell antidopningsorganisation, som staten och idrottens centrala organisation ska ha ett delat ansvar för. Utredningen ska vidare bedöma i vilken mån en ny nationell antidopningsorganisation kan bidra till samhällets insatser mot dopning utanför idrotten.

Utredningen ska också lämna förslag till lagstiftning för att idrottens och samhällets antidopningsverksamhet ska kunna bedrivas effektivt med beaktande av integritetsaspekter och internationella åtaganden. Läs mer

Dela :

2009 ( 3 st. )

Valfrihets­system hos Arbets­för­med­lingen ( Ds 2010:1 )

Arbetsmarknadsrätt | Europarätt | Övrigt ]

ISBN : 978-913823337-5

Antal sidor : 33 sid.

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Utredning : Upphandling genom valfrihetssystem hos Arbetsförmedlingen
» Utredningens sida

Sören Ömans roll i utredningen : Konsult

 Läs : » Valfrihets­system hos Arbets­för­med­lingen (Ds 2010:1)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

I promemorian föreslås en ny lag om valfrihet hos Arbetsförmedlingen. Lagen innebär att Arbetsförmedlingen får besluta att tillhandahålla valfrihetssystem för tjänster som upphandlas inom myndighetens arbetsmarknadspolitiska verksamhet. När Arbetsförmedlingen tillhandahåller valfrihetssystem ska myndigheten tillämpa lagen (2008:962) om valfrihetssystem. Det innebär att myndigheten ska förfara på samma sätt som kommunala myndigheter som tillhandahåller valfrihetssystem vid upphandling av tjänster inom hälsovård och socialtjänster.

Det föreslås även att bestämmelserna om facklig vetorätt i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet ska vara tillämpliga vid ett upphandlingsförfarande enligt lagen om valfrihetssystem i samma utsträckning som gäller enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2010. Läs mer

Dela :

Leveransplikt för elektroniska dokument ( Ds 2009:61 )

It-rätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Leveransplikt för elektroniska dokument

ISBN : 979‑91‑38‑23314‑6

Antal sidor : 219 sid.

Departement : Utbildningsdepartementet

Utredning : Pliktleverans av elektroniskt publicerat material
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Leveransplikt för elektroniska dokument (Ds 2009:61)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Utredningen har haft i uppdrag att föreslå hur det ska genomföras en författningsreglerad skyldighet att till myndighet leverera publicerat elektroniskt material som överförs via nätverk, t.ex. Internet. Frågor om hur det levererade materialet ska få användas och göras tillgängligt har inte omfattats av utredningens uppdrag. Utredningen föreslår dock att det tills vidare införs bestämmelser om att Kungl. biblioteket (KB) ska bevara materialet för framtiden och att man av integritetsskyddsskäl inte får göra vissa sökningar i materialet.

Vi har kommit fram till att allt elektroniskt material som alla publicerar via nätverk inte kan omfattas av leveransplikt. Det är å andra sidan inte tillräckligt att myndigheten själv försöker samla in materialet med hjälp av t.ex. en robot utan det behövs en leveransplikt för att få in materialet på ett sätt som gör att det kan användas i framtiden. Leveransplikten bör omfatta bara publicerade ”färdiga” elektroniska dokument och inte i sig sådana dynamiska företeelser som webbsidor och databaser eller programvara. Läs mer

Dela :

Fritid på egna villkor ( SOU 2009:29 )

It-rätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Fritid på egna villkor

ISBN : 978-91-38-23176-0

Antal sidor : 307 sid.

Departement : Integrations- och jämställdhetsdepartementet

Utredning : Utredningen om vissa frågor om bidrag till ungdomsorganisationerna m.m. ( IJ 2008:02 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Ingela Håkansson

Sören Ömans roll i utredningen : Konsult

 Läs : » Fritid på egna villkor (SOU 2009:29)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Uppdrag och bakgrund

Statsbidraget till ungdomsorganisationer har förhållandevis ofta varit föremål för översyn. Det nuvarande målrelaterade systemet infördes 1994 och den nuvarande förordningen (2001:1060) om statsbidrag till ungdomsorganisationer beslutades i december 2001 och tillämpades för första gången vid beslut om bidrag för 2004. Då infördes ett nivåindelat bidrag för att underlätta för nya organisationer att beviljas det reguljära bidraget. Redan i regleringsbrevet för 2005 fick Ungdomsstyrelsen regeringens uppdrag att följa upp de nya bestämmelserna. Under 2005 fördes en livlig debatt om statsbidraget till ungdomsorganisationerna med anledning av misstankar om oegentligheter i några av organisationerna. Riksrevisionen genomförde en granskning av bidraget och Ungdomsstyrelsens uppföljningsuppdrag redovisades som en mycket detaljerad och noggrann genomgång av alla aspekter av bidragssystemet. Riksrevisionens styrelse gjorde också en framställning till riksdagen angående statsbidraget till ungdomsorganisationer. Läs mer

Dela :

2007 ( 1 st. )

Studiestöds­datalag ( SOU 2007:64 )

It-rätt | Offentlighet & sekretess | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Studiestödsdatalag

ISBN : 978-91-38-22798-5

Antal sidor : 229 sid.

Departement : Utbildningsdepartementet

Utredning : Studiestödsdatautredningen ( U 2006:10 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Studiestöds­datalag (SOU 2007:64)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Studiestödsdatalag

Studiestödsdatautredningen har haft i uppdrag att kartlägga och grans­ka regleringen och använd­ningen av personregister och annan be­handling av personupp­gifter i studiestöds­verksam­heten inom främst Centrala studiestödsnämnden (CSN) och Över­klagande­nämnden för studiestöd och lämna förslag till nödvändig författ­ningsreglering. Utredningen har kommit fram till att en särskild författningsreg­lering utöver den generellt gällande personuppgifts­lagen bara behövs för den omfattande behandlingen av person­uppgifter i CSN:s studiestödsverksamhet. Den behandling av per­sonuppgifter för studiestöd som förekommer hos övriga aktörer är av förhållandevis ringa omfattning och kan utan olägenhet regleras av personuppgiftslagen.

Utredningen lämnar förslag till en särskild studiestödsdatalag som ska gälla utöver personuppgiftslagen och innehålla special­bestämmelser för behandlingen av personuppgifter i CSN:s studie­stödsverksamhet. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2009. Läs mer

Dela :

2006 ( 1 st. )

Avidentifiera jobbansökningar – en metod för mångfald ( SOU 2005:115 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt | Offentlighet & sekretess | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Avidentifiera jobbansökningar – en metod för mångfald

ISBN : 91-38-22495-X

Antal sidor : 147 sid.

Departement : Finansdepartementet

Utredning : Anonymitetsutredningen ( Fi 2005:05 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Tanja Linderborg

Sören Ömans roll i utredningen : Sekreterare

 Läs : » Avidentifiera jobbansökningar – en metod för mångfald (SOU 2005:115)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Anonymitetsutredningen har haft i uppdrag att mot bakgrund av vikten av mångfald i arbetslivet analysera förutsättningarna för att använda en metod med avidentifierade ansökningshandlingar vid rekrytering inom offentlig sektor. Förhoppningen är, enligt utred­ningsdirektiven, att en metod med avidentifierade ansöknings­handlingar kan hjälpa myndigheterna att fästa avseende vid enbart sakliga grunder och därmed motverka osaklig behandling av arbets­sökande. Läs mer

Dela :

2004 ( 1 st. )

Ändringar i Arbetsgiva­rverkets instruktion ( Ds 2004:33 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion

ISBN : 91-38-22176-4

Antal sidor : 101 sid.

Departement : Finansdepartementet

Utredning : Ny instruktion för Arbetsgivarverket m.m.
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Ändringar i Arbetsgiva­rverkets instruktion (Ds 2004:33)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Arbetsgivarverket, som är en förvaltningsmyndighet för statliga arbetsgivarfrågor, är organiserat som en medlemsstyrd förening bestående av myndigheterna under regeringen och försäkringskassorna samt några s.k. icke-obligatoriska medlemmar som inte är statliga myndigheter. Arbetsgivarverket leds i dag av ett arbetsgivarkollegium med 80 ledamöter som utses av regeringen efter förslag från medlemmarna. Arbetsgivarkollegiet utser i dag en styrelse med högst 15 ledamöter. Styrelsen utser i sin tur generaldirektör.

Regeringen anser att arbetsgivarkollegiet bör utvidgas till att omfatta alla chefer för myndigheter som lyder omedelbart under regeringen och att regeringen skall utse ledamöterna i styrelsen för Arbetsgivarverket efter förslag av arbetsgivarkollegiet. Utredningsuppdraget har gått ut på att föreslå ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion och stadgar som gör detta möjligt och som kan träda i kraft den 1 januari 2005. Vidare har uppdraget omfattat att överväga dels om AP-fonderna, som är statliga myndigheter, bör vara medlemmar i Arbetsgivarverket och om cheferna för AP-fonderna bör ingå i arbetsgivarkollegiet, dels om icke-obligatoriska medlemmar som Arbetsgivarverket företräder bör vara företrädda i arbetsgivarkollegiet. Läs mer

Dela :

1990 ( 1 st. )

Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdoms­verksamhet ( 1990 )

Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdomsverksamhet

Antal sidor : 89 sid.

Departement : Civildepartementet

Utredning : Statens bidragsgivning till ungdomsorganisationer
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Carin Götblad Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdoms­verksamhet

Statens ungdomsråd har av regeringen fått i uppdrag att utreda och lämna förslag till en reformering av statsbidraget till central och lokal ungdomsverksamhet. Det reformerade bidragssystemet skall bl a stimulera ungdomsorganisationerna att öka sin lokala aktivitet och få flera deltagare i verksamheten. Det reformerade bidragssystemet bör vidare vara så utformat att det ger en ökad möjlighet för nya organisationer och organisationer med generationsövergripande verksamhet att få del av stödet.

I utredningen lämnas förslag till ett reformerat bidragssystem. I ett sådant system bör det finnas två typer av bidrag; generellt bidrag och särskilt bidrag. Det generella bidraget är avsett att utgå enligt fastställda fördelningsgrunder som ett mera reguljärt stöd till stora rikstäckande ungdomsorganisationer (erkända statsbidragsberättigade ungdomsorganisationer), medan det särskilda bidraget bör kunna fördelas mera fritt till bl a nya organisationer och organisationer med generationsövergripande verksamhet. Läs mer

Dela :