Hem: Teman: Offentliga utredningar: Betänkanden med Sören Öman: Sören Ömans roller:

Utredare På Wikipedia

( 6 betänkanden med Sören Öman, listas nedan )

Betänkanden med Sören Öman som utredare ( 6 st. )

Sök/Filtrera betänkandena på denna sida :

2022 ( 1 st. )

Trygghet för EU-åklagare i Sverige ( Ds 2022:25 )

Arbetsrätt | Europarätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Trygghet för EU-åklagare i Sverige

ISBN : 978-91-525-0484-0

Antal sidor : 82 sid.

Departement : Justitiedepartementet

Utredning : Anställningar hos Europeiska åklagarmyndigheten ( Ju 2022:A )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Trygghet för EU-åklagare i Sverige (Ds 2022:25)

Det pågår ett lagstiftningsarbete inom Regeringskansliet för att möjliggöra en svensk anslutning till den Europeiska åklagarmyndigheten (Eppo), som har behörighet att utreda och åtala brott mot EU:s finansiella intressen. Det kan till exempel handla om bedrägeri, penningtvätt, korruption och mutbrott.

I april 2022 tillsatte regeringen en kompletterande utredning för att se över regelverket för social trygghet, vilket innebär socialförsäkring, hälso- och sjukvård samt arbetslöshetsförsäkring, för de svenska åklagare som ska kunna arbeta som europeiska delegerade åklagare vid Eppo. Syftet med översynen har varit att utreda vissa arbetsrättsliga frågor för dessa åklagare och säkerställa deras rätt till social trygghet, pension och försäkringsskydd. Läs mer

Dela :

2021 ( 1 st. )

Arbets­lös­hets­försäkringen och förvalt­nings­lagen ( Ds 2021:24 )

Arbetsmarknadsrätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Arbetslöshetsförsäkringen och förvaltningslagen

ISBN : 978-91-525-0190-0

Antal sidor : 78 sid.

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Utredning : Arbetslöshetsförsäkringen och förvaltningslagen ( A 2021:D )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Arbets­lös­hets­försäkringen och förvalt­nings­lagen (Ds 2021:24)

I promemorian föreslås att förvaltningslagen (2017:900) ska tillämpas för handläggningen hos en arbetslöshetskassa av ärenden enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och för överklagande av arbetslöshetskassans beslut i sådana ärenden. Om lagen om arbetslöshetsförsäkring, eller en annan lag eller en författning som beslutats av regeringen eller av en förvaltningsmyndighet, innehåller någon bestämmelse som avviker från förvaltningslagen ska dock den bestämmelsen tillämpas. Läs mer

Dela :

2009 ( 1 st. )

Leveransplikt för elektroniska dokument ( Ds 2009:61 )

It-rätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Leveransplikt för elektroniska dokument

ISBN : 979‑91‑38‑23314‑6

Antal sidor : 219 sid.

Departement : Utbildningsdepartementet

Utredning : Pliktleverans av elektroniskt publicerat material
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Leveransplikt för elektroniska dokument (Ds 2009:61)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Utredningen har haft i uppdrag att föreslå hur det ska genomföras en författningsreglerad skyldighet att till myndighet leverera publicerat elektroniskt material som överförs via nätverk, t.ex. Internet. Frågor om hur det levererade materialet ska få användas och göras tillgängligt har inte omfattats av utredningens uppdrag. Utredningen föreslår dock att det tills vidare införs bestämmelser om att Kungl. biblioteket (KB) ska bevara materialet för framtiden och att man av integritetsskyddsskäl inte får göra vissa sökningar i materialet.

Vi har kommit fram till att allt elektroniskt material som alla publicerar via nätverk inte kan omfattas av leveransplikt. Det är å andra sidan inte tillräckligt att myndigheten själv försöker samla in materialet med hjälp av t.ex. en robot utan det behövs en leveransplikt för att få in materialet på ett sätt som gör att det kan användas i framtiden. Leveransplikten bör omfatta bara publicerade ”färdiga” elektroniska dokument och inte i sig sådana dynamiska företeelser som webbsidor och databaser eller programvara. Läs mer

Dela :

2004 ( 1 st. )

Ändringar i Arbetsgiva­rverkets instruktion ( Ds 2004:33 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion

ISBN : 91-38-22176-4

Antal sidor : 101 sid.

Departement : Finansdepartementet

Utredning : Ny instruktion för Arbetsgivarverket m.m.
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Ändringar i Arbetsgiva­rverkets instruktion (Ds 2004:33)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Arbetsgivarverket, som är en förvaltningsmyndighet för statliga arbetsgivarfrågor, är organiserat som en medlemsstyrd förening bestående av myndigheterna under regeringen och försäkringskassorna samt några s.k. icke-obligatoriska medlemmar som inte är statliga myndigheter. Arbetsgivarverket leds i dag av ett arbetsgivarkollegium med 80 ledamöter som utses av regeringen efter förslag från medlemmarna. Arbetsgivarkollegiet utser i dag en styrelse med högst 15 ledamöter. Styrelsen utser i sin tur generaldirektör.

Regeringen anser att arbetsgivarkollegiet bör utvidgas till att omfatta alla chefer för myndigheter som lyder omedelbart under regeringen och att regeringen skall utse ledamöterna i styrelsen för Arbetsgivarverket efter förslag av arbetsgivarkollegiet. Utredningsuppdraget har gått ut på att föreslå ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion och stadgar som gör detta möjligt och som kan träda i kraft den 1 januari 2005. Vidare har uppdraget omfattat att överväga dels om AP-fonderna, som är statliga myndigheter, bör vara medlemmar i Arbetsgivarverket och om cheferna för AP-fonderna bör ingå i arbetsgivarkollegiet, dels om icke-obligatoriska medlemmar som Arbetsgivarverket företräder bör vara företrädda i arbetsgivarkollegiet. Läs mer

Dela :

2001 ( 1 st. )

Yttrandefrihet för privatanställda ( Ds 2001:9 )

Arbetsrätt | Yttrandefrihet ]

Omslaget till betänkandet Yttrandefrihet för privatanställda

ISBN : 91-38-21419-9

Antal sidor : 182 sid.

Departement : Justitiedepartementet

Utredning : Yttrande- och meddelarfrihet för anställda i verksamheter med anknytning till det allmänna ( Ju 2000:R )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Yttrandefrihet för privatanställda (Ds 2001:9)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Privatanställda får säkrad yttrandefrihet

Privatanställda skall utan risk för ingripanden från arbetsgivaren få tala med journalister och publicera åsikter och upplysningar om verksamheter inom eller med anknytning till det allmänna. Det är den huvudsakliga innebörden av ett förslag till en ny lag om skydd för privatanställdas yttrandefrihet som chefsjuristen Sören Öman i dag överlämnat till demokratiminister Britta Lejon. (Ds 2001:9) Läs mer

Dela :

1990 ( 1 st. )

Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdoms­verksamhet ( 1990 )

Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdomsverksamhet

Antal sidor : 89 sid.

Departement : Civildepartementet

Utredning : Statens bidragsgivning till ungdomsorganisationer
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Carin Götblad Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdoms­verksamhet

Statens ungdomsråd har av regeringen fått i uppdrag att utreda och lämna förslag till en reformering av statsbidraget till central och lokal ungdomsverksamhet. Det reformerade bidragssystemet skall bl a stimulera ungdomsorganisationerna att öka sin lokala aktivitet och få flera deltagare i verksamheten. Det reformerade bidragssystemet bör vidare vara så utformat att det ger en ökad möjlighet för nya organisationer och organisationer med generationsövergripande verksamhet att få del av stödet.

I utredningen lämnas förslag till ett reformerat bidragssystem. I ett sådant system bör det finnas två typer av bidrag; generellt bidrag och särskilt bidrag. Det generella bidraget är avsett att utgå enligt fastställda fördelningsgrunder som ett mera reguljärt stöd till stora rikstäckande ungdomsorganisationer (erkända statsbidragsberättigade ungdomsorganisationer), medan det särskilda bidraget bör kunna fördelas mera fritt till bl a nya organisationer och organisationer med generationsövergripande verksamhet. Läs mer

Dela :