Warning: Undefined array key "betankande-ordforande" in /home/tessoren/public_html/wordpress/wp-content/themes/twentytwelve-child/archive.php on line 847

Warning: Undefined array key "betankande-ordforande" in /home/tessoren/public_html/wordpress/wp-content/themes/twentytwelve-child/archive.php on line 848

Warning: Undefined array key "betankande-ordforande" in /home/tessoren/public_html/wordpress/wp-content/themes/twentytwelve-child/archive.php on line 883

Warning: Undefined array key "betankande-ordforande" in /home/tessoren/public_html/wordpress/wp-content/themes/twentytwelve-child/archive.php on line 884

Hem: Teman: Offentliga utredningar: Betänkanden med Sören Öman: Ordföranden / Utredare:

Sören Öman

( 17 betänkanden med Sören Öman, listas nedan )

Funktion vid Arbetsdomstolen : Ordförande | Vice ordförande ]

Kontakt med Arbetsdomstolen

Sören Öman
Aktivitet som ledamot i Arbetsdomstolen ( sedan 1993 )

Av­göran­den Skilj­aktig me­ning An­del skilj­akt­iga Aktiv år
169 st. 5 st. 3,0% 1997–2023
Funktion Antal avgöranden
Ordförande 72 st.  
Vice ordförande 87 st.  
Juristledamot 10 st.  

86 huvud­för­hand­lings­dagar inför refererade avgöranden sedan 2016

Andel avgöranden med skiljaktig mening: 19,5% ( 33 / 169 st. )
[ i 5 / 33 fall ( 15,2% ) har Sören Öman själv varit skiljaktig ]

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,7%

Andel överklagade mål: 18,3% ( 31 / 169 st. )

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 23,1%

Ändringsfrekvens : 67,7% ( 21 / 31 st. )

 

Genomsnitt för alla refererade avgöranden i överklagade mål : 56,7%

Underinstanser ( 16 st. ) : Stockholms tingsrätt | Göteborgs tingsrätt | Umeå tingsrätt | Skaraborgs tingsrätt | Södertörns tingsrätt | Malmö tingsrätt | Södertälje tingsrätt | Alingsås tingsrätt | Nacka tingsrätt | Växjö tingsrätt | Lunds tingsrätt | Luleå tingsrätt | Östersunds tingsrätt | Kristianstads tingsrätt | Lidköpings tingsrätt | Uppsala tingsrätt

Antal refererade avgöranden med ogiltigförklaring av uppsägning/avskedande : 11 st. ( senaste gången 2021-12-15, för 3 år 3 mån 12 dgr sedan )

Sören Öman har dömt refererade avgöranden med :
205 ledamöter ♀ 91 ♂ 114
61 sekreterare ♀ 43 ♂ 18
304 parter
224 ombud ♀ 81 ♂ 143

Typ av ledamöter som är skiljaktig från Sören Öman
( 57 st. ♀ 30 ♂ 27 vid 72 tillfällen )

Ej refererade avgöranden Sören Öman dömt ( 11 st. till och med november 2015 )

Funktion Antal avgöranden
Ordförande 2 st.
Vice ordförande 9 st.

Aktiv som sekreterare i Arbetsdomstolen 1989–1991 ( 30 avgöranden, varav 11 st. ej refererade )

Sören Öman har varit sekreterare när Olof Bergqvist, Ove Sköllerholm, Hans Tocklin och Reidunn Laurén varit ordförande.

Sören Öman har varit sekreterare vid 30 avgöranden med :
61 ledamöter ♀ 9 ♂ 52
57 parter

Förord­nanden i Arbets­dom­stolen :

Funk­tion Till­trädde Av­gick Längd
Sekre­terare1989-04-011991-03-101 år 11 mån 10 dgr
Er­sättare för vice ord­förande1996-11-212004-06-307 år 7 mån 10 dgr
Vice ordf­örande2004-07-012015-11-3011 år 5 mån
Ord­förande2015-12-019 år 3 mån 26 dgr hittills
Förordnad i sammanlagt 30 år 3 månader och 14 dagar hittills, varav 28 år 4 månader och 6 dagar som domare.

Har, sedan 1993, dessutom varit juristledamot i Arbetsdomstolen i tio avgöranden ( 5,9% av alla refererade avgöranden med Sören Öman som ledamot sedan 1993 ), första gången den 18 januari 2017 och senast den 13 september 2023.

Betänkanden med Sören Öman där Sören Öman varit ordföranden / utredare ( 17 st. )

Sök/Filtrera betänkandena på denna sida :

2025 ( 1 st. hittills )

Plikten kallar! En modern personalförsörjning av det civila försvaret ( SOU 2025:6 )

Arbetsrätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Plikten kallar! En modern personalförsörjning av det civila försvaret

ISBN : 978-91-525-1121-3

Antal sidor : 856 sid.

Departement : Försvarsdepartementet

Utredning : Utredningen om det civila försvarets personalförsörjning ( Fö 2023:03 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Plikten kallar! En modern personalförsörjning av det civila försvaret (SOU 2025:6)

Aktivera civilplikten generellt. Det föreslås i ett betänkande som överlämnades till ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin i dag. Läs mer

Dela :

2022 ( 1 st. )

Trygghet för EU-åklagare i Sverige ( Ds 2022:25 )

Arbetsrätt | Europarätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Trygghet för EU-åklagare i Sverige

ISBN : 978-91-525-0484-0

Antal sidor : 82 sid.

Departement : Justitiedepartementet

Utredning : Anställningar hos Europeiska åklagarmyndigheten ( Ju 2022:A )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Trygghet för EU-åklagare i Sverige (Ds 2022:25)

Det pågår ett lagstiftningsarbete inom Regeringskansliet för att möjliggöra en svensk anslutning till den Europeiska åklagarmyndigheten (Eppo), som har behörighet att utreda och åtala brott mot EU:s finansiella intressen. Det kan till exempel handla om bedrägeri, penningtvätt, korruption och mutbrott.

I april 2022 tillsatte regeringen en kompletterande utredning för att se över regelverket för social trygghet, vilket innebär socialförsäkring, hälso- och sjukvård samt arbetslöshetsförsäkring, för de svenska åklagare som ska kunna arbeta som europeiska delegerade åklagare vid Eppo. Syftet med översynen har varit att utreda vissa arbetsrättsliga frågor för dessa åklagare och säkerställa deras rätt till social trygghet, pension och försäkringsskydd. Läs mer

Dela :

2021 ( 3 st. )

Arbets­lös­hets­försäkringen och förvalt­nings­lagen ( Ds 2021:24 )

Arbetsmarknadsrätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Arbetslöshetsförsäkringen och förvaltningslagen

ISBN : 978-91-525-0190-0

Antal sidor : 78 sid.

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Utredning : Arbetslöshetsförsäkringen och förvaltningslagen ( A 2021:D )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Arbets­lös­hets­försäkringen och förvalt­nings­lagen (Ds 2021:24)

I promemorian föreslås att förvaltningslagen (2017:900) ska tillämpas för handläggningen hos en arbetslöshetskassa av ärenden enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och för överklagande av arbetslöshetskassans beslut i sådana ärenden. Om lagen om arbetslöshetsförsäkring, eller en annan lag eller en författning som beslutats av regeringen eller av en förvaltningsmyndighet, innehåller någon bestämmelse som avviker från förvaltningslagen ska dock den bestämmelsen tillämpas. Läs mer

Dela :

Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården ( SOU 2021:39 )

It-rätt | Offentlighet & sekretess ]

Omslaget till betänkandet Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården

ISBN : 978-91-525-0106-1

Antal sidor : 350 sid.

Departement : Socialdepartementet

Utredning : Utredningen om sammanhållen information inom vård och omsorg ( S 2019:01 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39)

Gör det möjligt för patienter att utse en annan person, ett ombud, som får ha elektronisk tillgång till vård- och omsorgsuppgifter. Det föreslås i ett betänkande som överlämnades till socialminister Lena Hallengren i dag. Läs mer

Dela :

Informations­över­föring inom vård och omsorg ( SOU 2021:4 )

Europarätt | It-rätt | Offentlighet & sekretess ]

Omslaget till betänkandet Informationsöverföring inom vård och omsorg

ISBN : 978-91-525-0009-5

Antal sidor : 876 sid.

Departement : Socialdepartementet

Utredning : Utredningen om sammanhållen information inom vård och omsorg ( S 2019:01 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Informations­över­föring inom vård och omsorg (SOU 2021:4)

Utredningen om sammanhållen information inom vård och omsorg föreslår en ny lag om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation och kvalitetsuppföljning. Till lagen överförs bestämmelserna i patientdatalagen om sammanhållen journalföring och kvalitetsregister. Det är frivilligt för vårdgivare (statliga myndigheter, regioner, kommuner och privata företag som ansvarar för eller bedriver hälso- och sjukvård) och omsorgsgivare (myndigheter och privata företag som ansvarar för eller utför insatser för äldre eller personer med funktionsnedsättningar) att använda de utökade möjligheter att elektroniskt dela dokumentation som lagen ger. Men väljer de att göra det, måste de följa de integritetsstärkande bestämmelser som finns i lagen. Läs mer

Dela :

2018 ( 1 st. )

Behandling av person­uppgifter vid Myndigheten för vård- och omsorgs­analys ( SOU 2018:52 )

Europarätt | It-rätt | Offentlighet & sekretess ]

Omslaget till betänkandet Behandling av personuppgifter vid Myndigheten för vård- och omsorgsanalys

ISBN : 978-91-38-24828-7

Antal sidor : 312 sid.

Departement : Socialdepartementet

Utredning : Socialdataskyddsutredningen ( S 2016:05 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Behandling av person­uppgifter vid Myndigheten för vård- och omsorgs­analys (SOU 2018:52)

Socialdataskyddsutredningen föreslår en registerlag för Myndigheten för vård- och omsorgsanalys. Den föreslås träda i kraft den 1 juli 2019. Särskilt riskfylld behandling av personuppgifter utan samtycke ska ha godkänts vid en extern etisk prövning för att få utföras. Läs mer

Dela :

2017 ( 1 st. )

Dataskydd inom Social­departe­mentets verk­sam­hets­område – en an­pass­ning till EU:s data­skydds­för­ord­ning ( SOU 2017:66 )

Europarätt | It-rätt ]

Omslaget till betänkandet Dataskydd inom Socialdepartementets verksamhetsområde – en anpassning till EU:s dataskyddsförordning

ISBN : 978-91-38-24659-7

Antal sidor : 766 sid.

Departement : Socialdepartementet

Utredning : Socialdataskyddsutredningen ( S 2016:05 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Dataskydd inom Social­departe­mentets verk­sam­hets­område – en an­pass­ning till EU:s data­skydds­för­ord­ning (SOU 2017:66)

EU:s dataskyddsförordning blir tillämplig i Sverige den 25 maj 2018 och ersätter då personuppgiftslagen. Utredningen har inför det sett över registerförfattningarna inom Socialdepartementets verksamhetsområde. Utredningens målsättning, eller utgångspunkt, har varit att den behandling av personuppgifter som är laglig i dag ska kunna fortsätta. Den målsättningen har uppnåtts efter en ingående analys av både dataskyddsförordningen och registerförfattningarna. Utredningens förslag, som i huvudsak är av författningsteknisk karaktär, inskränker alltså inte nuvarande möjligheter att behandla personuppgifter, med det undantaget att en nödvändig s.k. skyddsåtgärd föreslås införas i läkemedelsförordningen. Å andra sidan föreslås inte heller författningsstöd för sådan behandling som inte är laglig i dag. Läs mer

Dela :

2011 ( 1 st. )

Uppdragstagare i arbets­lös­hets­för­säkringen ( SOU 2011:52 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt ]

Omslaget till betänkandet Uppdragstagare i arbetslöshetsförsäkringen

ISBN : 978-91-38-23600-0

Antal sidor : 109 sid.

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Utredning : Utredningen om uppdragstagare i arbetslöshetsförsäkringen ( A 2010:02 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Uppdragstagare i arbets­lös­hets­för­säkringen (SOU 2011:52)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Det finns inte i lagstiftningen om arbetslöshetsförsäkringen några bestämmelser om uppdragstagare. Däremot finns det delvis olika regler för arbetstagare respektive företagare. En uppdragstagare måste därför i arbetslöshetsförsäkringen alltid klassificeras som arbetstagare eller företagare. Om uppdragstagaren är så självständig att han eller hon ska betraktas som företagare avgörs i dag efter en samlad bedömning av samtliga omständigheter kring uppdragen.

Jag har utformat regler för att göra gränsdragningen mellan företagare och arbetstagare i arbetslöshetsförsäkringen tydligare och enklare att förutse. Reglerna har utformats mot bakgrund av rättspraxis och är inte avsedda att innebära någon egentlig saklig förändring. Mitt förslag innebär följande. Läs mer

Dela :

2010 ( 1 st. )

Flyttnings­bidrag och unions­rätten ( SOU 2010:26 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt ]

Omslaget till betänkandet Flyttningsbidrag och unionsrätten

ISBN : 978-91-38-23373-3

Antal sidor : 147 sid.

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Utredning : Utredningen om flyttningsbidrag ( A 2009:02 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Flyttnings­bidrag och unions­rätten (SOU 2010:26)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Enligt förordningen (1999:594) om flyttningsbidrag får Arbetsförmedlingen under vissa förutsättningar lämna bidrag till förflyttningar som sker av arbetsmarknadspolitiska skäl. I Arbetsförmedlingens tillämpning har flyttningsbidrag bara lämnats för resa inom Sverige. Europeiska kommissionen har inlett ett överträdelseärende mot Sverige och påtalat att den tillämpningen kan utgöra ett enligt EU-rätten otillåtet hinder för den fria rörligheten för arbetstagare. Utredningen har mot den bakgrunden haft i uppdrag att formulera förslag till ändringar i reglerna om flyttningsbidrag.

Utredningen konstaterar att Arbetsförmedlingens tillämpning utgör ett hinder för den fria rörligheten för arbetstagare och att det är mindre troligt att detta hinder skulle kunna rättfärdigas enligt EU-rätten. Arbetsförmedlingen bör alltså ändra sin tillämpning i enlighet med vad som krävs enligt EU-rätten, som i detta fall är direkt tillämplig i Sverige. Att i själva förordningen om flyttningsbidrag påminna om EU-rätten är dock både onödigt och olämpligt. Läs mer

Dela :

2009 ( 1 st. )

Leveransplikt för elektroniska dokument ( Ds 2009:61 )

It-rätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Leveransplikt för elektroniska dokument

ISBN : 979‑91‑38‑23314‑6

Antal sidor : 219 sid.

Departement : Utbildningsdepartementet

Utredning : Pliktleverans av elektroniskt publicerat material
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Leveransplikt för elektroniska dokument (Ds 2009:61)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Utredningen har haft i uppdrag att föreslå hur det ska genomföras en författningsreglerad skyldighet att till myndighet leverera publicerat elektroniskt material som överförs via nätverk, t.ex. Internet. Frågor om hur det levererade materialet ska få användas och göras tillgängligt har inte omfattats av utredningens uppdrag. Utredningen föreslår dock att det tills vidare införs bestämmelser om att Kungl. biblioteket (KB) ska bevara materialet för framtiden och att man av integritetsskyddsskäl inte får göra vissa sökningar i materialet.

Vi har kommit fram till att allt elektroniskt material som alla publicerar via nätverk inte kan omfattas av leveransplikt. Det är å andra sidan inte tillräckligt att myndigheten själv försöker samla in materialet med hjälp av t.ex. en robot utan det behövs en leveransplikt för att få in materialet på ett sätt som gör att det kan användas i framtiden. Leveransplikten bör omfatta bara publicerade ”färdiga” elektroniska dokument och inte i sig sådana dynamiska företeelser som webbsidor och databaser eller programvara. Läs mer

Dela :

2008 ( 2 st. )

Avgifter inom arbets­lös­hets­för­säkringen ( SOU 2008:83 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt ]

Omslaget till betänkandet Avgifter inom arbetslöshetsförsäkringen

ISBN : 978-91-38-3061-9

Antal sidor : 103 sid.

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Utredning : 2007 års utredning om obligatorisk arbetslöshetsförsäkring ( A 2007:02 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Avgifter inom arbets­lös­hets­för­säkringen (SOU 2008:83)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Jag har haft i uppdrag att överväga

  • frågor om avgifter för medlemmar i arbetslöshetskassor med deltidsarbete eller som är förhindrade att arbeta, och
  • frågor om formerna för medlemmarnas betalning av medlemsavgifter till arbetslöshetskassorna.

Slutbetänkandet innehåller inga författningsförslag, eftersom jag kommit fram till att det inte behövs någon mera författningsreglering om detta. Arbetslöshetskassorna och deras medlemmar kan nämligen inom ramen för befintliga regler bäst sköta detta själva utan statlig inblandning genom ytterligare författningsreglering. Läs mer

Dela :

Obligatorisk arbets­lös­hets­för­säkring ( SOU 2008:54 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt | It-rätt | Offentlighet & sekretess ]

Omslaget till betänkandet Obligatorisk arbetslöshetsförsäkring

ISBN : 978-91-38-22988-0

Antal sidor : 535 sid.

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Utredning : 2007 års utredning om obligatorisk arbetslöshetsförsäkring ( A 2007:02 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Obligatorisk arbets­lös­hets­för­säkring (SOU 2008:54)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Mitt uppdrag är att föreslå hur arbetslöshetsförsäkringen ska omformas till en obligatorisk försäkring som vid arbetslöshet ger alla som uppfyllt ett arbetsvillkor en inkomstrelaterad ersättning. En utgångspunkt har varit att de personer som är medlem i en arbetslöshetskassa och i den nuvarande medlemsbaserade arbetslöshetsförsäkringen redan har rätt till sådan ersättning ska beröras så lite som möjligt av förslagen. Det som krävs för att göra arbetslöshetsförsäkringen obligatorisk är därför en kompletterande arbetslöshetsförsäkring för de personer som inte är medlem i en arbetslöshetskassa. Dessa personer har i dag vid förlorat heltidsarbete bara rätt till ett lågt grundbelopp på 320 kr per dag i stället för inkomstrelaterad ersättning med upp till 680 kr per dag.

Jag lämnar i detta delbetänkande i huvudsak följande förslag till en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring som med vissa övergångsbestämmelser kan börja gälla från och med den 1 januari 2010. Läs mer

Dela :

2007 ( 1 st. )

Studiestöds­datalag ( SOU 2007:64 )

It-rätt | Offentlighet & sekretess | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Studiestödsdatalag

ISBN : 978-91-38-22798-5

Antal sidor : 229 sid.

Departement : Utbildningsdepartementet

Utredning : Studiestödsdatautredningen ( U 2006:10 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Studiestöds­datalag (SOU 2007:64)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Studiestödsdatalag

Studiestödsdatautredningen har haft i uppdrag att kartlägga och grans­ka regleringen och använd­ningen av personregister och annan be­handling av personupp­gifter i studiestöds­verksam­heten inom främst Centrala studiestödsnämnden (CSN) och Över­klagande­nämnden för studiestöd och lämna förslag till nödvändig författ­ningsreglering. Utredningen har kommit fram till att en särskild författningsreg­lering utöver den generellt gällande personuppgifts­lagen bara behövs för den omfattande behandlingen av person­uppgifter i CSN:s studiestödsverksamhet. Den behandling av per­sonuppgifter för studiestöd som förekommer hos övriga aktörer är av förhållandevis ringa omfattning och kan utan olägenhet regleras av personuppgiftslagen.

Utredningen lämnar förslag till en särskild studiestödsdatalag som ska gälla utöver personuppgiftslagen och innehålla special­bestämmelser för behandlingen av personuppgifter i CSN:s studie­stödsverksamhet. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2009. Läs mer

Dela :

2004 ( 2 st. )

Ändringar i Arbetsgiva­rverkets instruktion ( Ds 2004:33 )

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt | Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion

ISBN : 91-38-22176-4

Antal sidor : 101 sid.

Departement : Finansdepartementet

Utredning : Ny instruktion för Arbetsgivarverket m.m.
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Ändringar i Arbetsgiva­rverkets instruktion (Ds 2004:33)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Arbetsgivarverket, som är en förvaltningsmyndighet för statliga arbetsgivarfrågor, är organiserat som en medlemsstyrd förening bestående av myndigheterna under regeringen och försäkringskassorna samt några s.k. icke-obligatoriska medlemmar som inte är statliga myndigheter. Arbetsgivarverket leds i dag av ett arbetsgivarkollegium med 80 ledamöter som utses av regeringen efter förslag från medlemmarna. Arbetsgivarkollegiet utser i dag en styrelse med högst 15 ledamöter. Styrelsen utser i sin tur generaldirektör.

Regeringen anser att arbetsgivarkollegiet bör utvidgas till att omfatta alla chefer för myndigheter som lyder omedelbart under regeringen och att regeringen skall utse ledamöterna i styrelsen för Arbetsgivarverket efter förslag av arbetsgivarkollegiet. Utredningsuppdraget har gått ut på att föreslå ändringar i Arbetsgivarverkets instruktion och stadgar som gör detta möjligt och som kan träda i kraft den 1 januari 2005. Vidare har uppdraget omfattat att överväga dels om AP-fonderna, som är statliga myndigheter, bör vara medlemmar i Arbetsgivarverket och om cheferna för AP-fonderna bör ingå i arbetsgivarkollegiet, dels om icke-obligatoriska medlemmar som Arbetsgivarverket företräder bör vara företrädda i arbetsgivarkollegiet. Läs mer

Dela :

Översyn av person­upp­gifts­lagen ( SOU 2004:6 )

Europarätt | It-rätt ]

Omslaget till betänkandet Översyn av personuppgiftslagen

ISBN : 91-38-22067-9

Antal sidor : 367 sid.

Departement : Justitiedepartementet

Utredning : Personuppgiftslagsutredningen ( Ju 2002:02 )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Särskild utredare

 Läs : » Översyn av person­upp­gifts­lagen (SOU 2004:6)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Hanteringen av personuppgifter som inte ingår i personregister underlättas

Personuppgiftslagsutredningen har haft i uppdrag att göra en översyn av personuppgiftslagen. Syftet har varit att undersöka om det trots gällande EG-direktiv om personuppgifter går att införa regler mot missbruk av personuppgifter i stället för regler om hanteringen av sådana uppgifter.

Utredningen anser att det är möjligt i fråga om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material t.ex. i form av löpande text och ljud och bild. Det ställningstagandet har gjorts efter en noggrann analys av undantagsmöjligheterna i EG-direktivet i belysning av den utveckling som skett sedan personuppgiftslagen trädde i kraft 1998, bl.a. EG-domstolens motivering i domen i det svenska s.k. konfirmandlärarmålet. Läs mer

Dela :

2001 ( 1 st. )

Yttrandefrihet för privatanställda ( Ds 2001:9 )

Arbetsrätt | Yttrandefrihet ]

Omslaget till betänkandet Yttrandefrihet för privatanställda

ISBN : 91-38-21419-9

Antal sidor : 182 sid.

Departement : Justitiedepartementet

Utredning : Yttrande- och meddelarfrihet för anställda i verksamheter med anknytning till det allmänna ( Ju 2000:R )
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Yttrandefrihet för privatanställda (Ds 2001:9)

» Läs texten ( html-text Fel kan förekomma )

Privatanställda får säkrad yttrandefrihet

Privatanställda skall utan risk för ingripanden från arbetsgivaren få tala med journalister och publicera åsikter och upplysningar om verksamheter inom eller med anknytning till det allmänna. Det är den huvudsakliga innebörden av ett förslag till en ny lag om skydd för privatanställdas yttrandefrihet som chefsjuristen Sören Öman i dag överlämnat till demokratiminister Britta Lejon. (Ds 2001:9) Läs mer

Dela :

1990 ( 1 st. )

Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdoms­verksamhet ( 1990 )

Övrigt ]

Omslaget till betänkandet Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdomsverksamhet

Antal sidor : 89 sid.

Departement : Civildepartementet

Utredning : Statens bidragsgivning till ungdomsorganisationer
» Utredningens sida

Ordförande / Utredare : Carin Götblad Sören Öman

Sören Ömans roll i utredningen : Utredare

 Läs : » Förslag till ett reformerat bidragssystem – Statsbidrag till central och lokal ungdoms­verksamhet

Statens ungdomsråd har av regeringen fått i uppdrag att utreda och lämna förslag till en reformering av statsbidraget till central och lokal ungdomsverksamhet. Det reformerade bidragssystemet skall bl a stimulera ungdomsorganisationerna att öka sin lokala aktivitet och få flera deltagare i verksamheten. Det reformerade bidragssystemet bör vidare vara så utformat att det ger en ökad möjlighet för nya organisationer och organisationer med generationsövergripande verksamhet att få del av stödet.

I utredningen lämnas förslag till ett reformerat bidragssystem. I ett sådant system bör det finnas två typer av bidrag; generellt bidrag och särskilt bidrag. Det generella bidraget är avsett att utgå enligt fastställda fördelningsgrunder som ett mera reguljärt stöd till stora rikstäckande ungdomsorganisationer (erkända statsbidragsberättigade ungdomsorganisationer), medan det särskilda bidraget bör kunna fördelas mera fritt till bl a nya organisationer och organisationer med generationsövergripande verksamhet. Läs mer

Dela :