Hem: Teman: Arbetsrätt:

Förarbeten om arbetsrätt

» Gå direkt till förarbetena

» Gå direkt till de allra nyaste förarbetena (från och med 2010)

Gå direkt till :

:
Exempel : Prop. 1975/76:105 | Prop. 1923:12 | Bet. 2008/09:UbU19 | SOU 1993:32.
Finns inte förarbetet, kommer du till startsidan för att söka förarbeten.

Förarbeten till :

SFS :

Förarbeten av arbets­rättsligt in­tresse ( 6 098 st., 634 136 sidor )

Utförligare information om nyare förarbeten om arbetsrätt (från och med 2010) finns nedanför tabellen.

Det kan ta ett litet tag att ladda tabellen. Ha tålamod… 

Klicka på kolumnrubrikerna för att ändra sortering.
Gör val nedan för att ändra vad som visas. Klicka på ett förarbete för att se mera information och läsa förarbetet (öppnas i nytt fönster).
Har du liten skärm, kanske inte alla kolumner syns. Du kan då dra tabellen sidledes (horisontellt) för att se all information.

Det kan ta ett litet tag att ladda det här. Ha tålamod…

Källa : Sveriges riksdag, Regeringskansliet

» Förarbeten till an­ställ­nings­skydds­lagen ( LAS )

» Förarbeten till med­be­stämmande­lagen ( MBL )

Sök efter för­arbeten till alla för­fatt­ningar

Nyare för­arbeten om arbets­rätt ( 183 st. sedan 2010 )

Sök/Filtrera förarbetena på denna sida :

2017 ( 17 st. )

Proposition : Genomförande av direktivet om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension
Prop. 2017/18:56

Omslaget till prop. 2017/18:56

Proposition ]

» Länk till prop. 2017/18:56

Sök prop. 2017/18:56 hos riksdagen

Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2017/18:AU6 [ pdf|Ikon för riksdagen ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2015:45 Genomförande av direktivet om intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2016:51 Villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar

» Lagrådsremiss: Genomförande av direktivet om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension

» Lagrådsyttrande 2017-11-16

» SFS 2018:131

En ny lag föreslås om villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension. Propositionen innehåller förslag till genomförande av EU-direktivet om minimikrav för ökad rörlighet mellan medlemsstaterna för arbetstagare genom förbättrade villkor för intjänande och bevarande av kompletterande pensionsrättigheter. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 juni 2018. Läs mer

Dela :

Lagrådsremiss : Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet – ny säkerhetsskyddslag

Omslaget till lagrådsremiss

Lagrådsremiss ]

» Länk till lagrådsremissen

Departement : Justitiedepartementet

» Dir. 2011:94 En modern säkerhetsskyddslag [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2014:14 Tilläggsdirektiv till Utredningen om säkerhetsskyddslagen (Ju 2011:14) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2014:133 Tilläggsdirektiv till Utredningen om säkerhetsskyddslagen (Ju 2011:14) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2015:25 En ny säkerhetsskyddslag [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsyttrande 2017-11-24

» Prop. 2017/18:89 Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet – ny säkerhetsskyddslag (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Säkerhetsskydd innebär förebyggande åtgärder för att skydda Sveriges säkerhet mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott. Kraven på säkerhetsskyddet har förändrats genom utvecklingen i omvärlden och på informationsteknikområdet, ökningen av säkerhetskänslig verksamhet som bedrivs i enskild regi och en ökad internationell samverkan.

För att stärka säkerhetsskyddet föreslår regeringen en ny säkerhetsskyddslag. Den nya lagen innehåller krav på åtgärder som syftar till att skydda uppgifter som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som ska skyddas enligt ett internationellt åtagande om säkerhetsskydd. Även skyddet av annan säkerhetskänslig verksamhet, t.ex. samhällsviktiga informationssystem, förbättras. Det förtydligas att lagen gäller i både allmän och enskild verksamhet. Läs mer

Dela :

Lagrådsremiss : Genomförande av direktivet om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension

Omslaget till lagrådsremiss

Lagrådsremiss ]

» Länk till lagrådsremissen

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2015:45 Genomförande av direktivet om intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2016:51 Villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar

» Lagrådsyttrande 2017-11-16

» Prop. 2017/18:56 Genomförande av direktivet om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Lagrådsremissen innehåller förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/50/EU av den 16 april 2014 om minimikrav för ökad rörlighet mellan medlemsstaterna för arbetstagare genom förbättrade villkor för intjänande och bevarande av kompletterande pensionsrättigheter. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – Ds : Ett entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen
Ds 2017:30

Omslaget till Ds 2017:30

Utredningsförslag – Ds ]

» Länk till Ds 2017:30

Sök remissvar på webben

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2014:150 Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya utstationeringsregler (A 2014:04) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2015:38 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del II [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar (SOU 2015:38)

» Ds 2016:6 Entreprenörsansvar och svenska kollektivavtalsvillkor vid utstationering [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar (Ds 2017:30)

» Lagrådsremiss: Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen

» Prop. 2017/18:214 Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige

I denna promemoria läggs förslag fram om ett entreprenörsansvar som ska gälla för såväl utstationerade arbetstagare som för arbetstagare som är anställda i Sverige. Enligt huvudförslaget ska ytterst huvudentreprenören kunna bli ansvarig för att arbetstagare i en entreprenadkedja får ut lön för sitt arbete i entreprenaden. Enligt ett alternativt förslag som diskuteras i promemorian ska endast arbetsgivarens direkta uppdragsgivare ha ett sådant ansvar. Båda förslagen bedöms vara förenliga med EU-rätten. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden
Dir. 2017:70

Omslaget till dir. 2017:70

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2017:70

Ordförande / Utredare : Tommy Larsson

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2017:03)

Redovisas senast: 2018-05-31

En särskild utredare ska överväga vissa ändringar i rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden (undantaget sympatiåtgärder och indrivningsblockader). Utredaren ska bl.a.

  • analysera och ta ställning till om det är möjligt och lämpligt att begränsa rätten att vidta stridsåtgärder i andra syften än att reglera villkor i ett kollektivavtal,
  • analysera och ta ställning till om det är möjligt och lämpligt att förändra fredspliktsreglerna i situationer när en arbetsgivare, som är bunden av ett svenskt kollektivavtal i förhållande till en arbetstagarorganisation, utsätts för stridsåtgärder av en annan arbetstagarorganisation,
  • undersöka olika alternativ för hur en sådan reglering kan utformas, och
  • lämna förslag på de författningsändringar eller andra åtgärder som behövs.

Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : En ny kamerabevakningslag
SOU 2017:55

Omslaget till SOU 2017:55

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2017:55

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Susanne Kaevergaard

Departement : Justitiedepartementet ( Ju 2015:14)

» Dir. 2015:125 Kameraövervakning – brottsbekämpning och integritetsskydd [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2016:54 Tilläggsdirektiv till Utredningen om kameraövervakning – brottsbekämpning och integritetsskydd (Ju 2015:14) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Ny kamerabevakningslag

» Lagrådsremiss: Ny kamerabevakningslag

I fråga om kamerabevakning på arbetsplatser som omfattas av kravet på tillstånd till kamerabevakning ska ett yttrande från ett skyddsombud, en skyddskommitté eller en organisation som företräder arbetstagarna på arbetsplatsen lämnas in tillsammans med en ansökan om tillstånd. Detsamma ska gälla i fråga om en ansökan om undantag från kravet på upplysning om kamerabevakning vid bevakning på arbetsplatser.

I fråga om kamerabevakning på arbetsplatser som inte omfattas av tillståndskravet ska det införas en skyldighet för arbetsgivare att först förhandla om bevakningen med berörd arbetstagarorganisation på det sätt som anges i 11–14 §§ lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Från förhandlingsskyldigheten ska avvikelse få göras genom kollektivavtal.

En organisation som företräder arbetstagarna på arbetsplatsen ska ha rätt att överklaga beslut om tillstånd eller om undantag från upplysningskravet. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Ny lag om företagshemligheter
SOU 2017:45

Omslaget till SOU 2017:45

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2017:45

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Michaël Koch

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2016:13)

» SOU 2008:63 Förstärkt skydd för företagshemligheter [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Ett bättre skydd för företagshemligheter

» Lagrådsyttrande 2014-01-08

» EU-direktiv: Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/943 av den 8 juni 2016 om skydd mot att icke röjd know-how och företagsinformation (företagshemligheter) olagligen anskaffas, utnyttjas och röjs

» Dir. 2016:38 Skyddet för företagshemligheter [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagårdsremiss: En ny lag om företagshemligheter

» Lagrådsyttrande 2018-02-22

I betänkandet föreslås en ny lag om företagshemligheter, som ska ersätta den nu gällande lagen (1990:409) om skydd för företagshemligheter. Förslaget har sin bakgrund i att det måste göras ändringar den svenska lagstiftningen för att genomföra ett EU-direktiv om skydd för företagshemligheter. I betänkandet föreslås även – utan bakgrund i EU-direktivet – en bestämmelse om straff för den som utnyttjar eller röjer en företagshemlighet som vederbörande har haft lovlig tillgång till följd av anställning eller uppdrag eller på annan liknande grund. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – Ds : Utstationering och vägtransporter
Ds 2017:22

Omslaget till Ds 2017:22

Utredningsförslag – Ds ]

» Länk till Ds 2017:22

Sök remissvar på webben

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

Promemorian innehåller en redogörelse för utstationeringsreglernas tillämplighet på godstransporter på väg, samt av myndighetstillsynen av yrkestrafiken och arbetsmarknadens parters bevakning av arbetsvillkoren vad gäller godstransporter på väg. Vidare redogörs för hur Danmark, Finland, Norge, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Polen ser på reglerna om utstationering och deras tillämpning på godstransporter på väg. En konklusion är att i Sverige råder en större osäkerhet om vägtransporter, t.ex. cabotagetransporter, kan utgöra utstationering än vad det finns stöd för i EU:s regelverk.

I promemorian läggs ett antal förslag till ändringar i utstationeringslagen i syfte att förtydliga regelverkets tillämplighet på vägtransporter samt förbättra tillsyn och regelefterlevnad inom vägtransportområdet. I promemorian läggs även ett antal förslag till ett förändrat regelverk angående anmälningsskyldighet vid utstationering. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Trygghet och utveckling i anställningen vad gäller arbetstid och ledighet
Dir. 2017:56

Omslaget till dir. 2017:56

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2017:56

Ordförande / Utredare : Anders Wallner

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2017:02)

Redovisas senast: 2019-01-31

» SOU 2018:24 Tid för utveckling [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2019:5 Tid för trygghet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska utreda arbetstagares möjlighet till utveckling och omställning under arbetslivet, samtidigt som andra får möjlighet till arbetslivserfarenhet, genom ett alterneringsår. Utredaren ska också utreda arbetstidsbanker, arbetstid som faktor för attraktiv arbetsmiljö, arbetstagares skydd mot förändrade anställningsförhållanden i samband med omreglering av sysselsättningsgraden vid arbetsbrist, skydd i anställningen för intermittent anställda samt om arbetstagare bör få rätt till en sysselsättningsgrad som motsvarar den faktiska arbetstiden under vissa förutsättningar. Utredaren ska utreda deltid som möjlighet och kartlägga kostnader för stressrelaterad sjukfrånvaro.
Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Meddelarskyddslagen – fler verksamheter med stärkt meddelarskydd
SOU 2017:41

Omslaget till SOU 2017:41

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2017:41

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Carina Gunnarsson

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2016:01)

» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, mm [ pdf |Paragraftecken ]

» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Prop. 2016/17:31 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2016:4 Ett stärkt meddelarskydd för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen föreslår följande.

  • Inom verksamhet som bedrivs som interregional, regional och lokal kollektivtrafik ska stärkt meddelarskydd enligt meddelarskyddslagen införas.
  • Viss särskild kollektivtrafik ska omfattas av meddelarskyddslagens tillämpningsområde. Det är fråga om särskilda persontransporter inom färdtjänst, riksfärdtjänst och skolskjuts. Särskild kollektivtrafik i form av sjukresor ska dock inte omfattas av lagen.
  • De utgångspunkter och definitioner som framgår av meddelarskyddslagen
    ska gälla även för de nya verksamheter som läggs till.
  • Även om det kan finnas skäl för att införa stärkt meddelarskydd även i andra verksamheter är de negativa konsekvenserna av ett sådant förslag så stora att ytterligare områden inte bör tillföras lagen.

Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – Ds : Karensavdrag – en mer rättvis självrisk
Ds 2017:18

Omslaget till Ds 2017:18

Utredningsförslag – Ds ]

» Länk till Ds 2017:18

Sök remissvar på webben

Departement : Socialdepartementet

» Lagrådsremiss: Karensavdrag – en mer rättvis självrisk

» Lagrådsyttrande 2018-01-16

Ett karensavdrag föreslås i lagen (1991:1047) om sjuklön och det ska uppgå till 20 procent av en genomsnittlig veckoersättning av sjuklön.

Syftet med ett införande av ett karensavdrag är i första hand att uppnå en mer rättvis självrisk i samband med sjukfrånvaro. Vidare är syftet med ett karensavdrag att avdraget blir detsamma för den försäkrade oavsett när sjukfrånvaron inträffar. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Ett arbetsliv i förändring – hur påverkas ansvaret för arbetsmiljön?
SOU 2017:24

Omslaget till SOU 2017:24

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2017:24

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Kurt Eriksson

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2016:01)

» Dir. 2016:1 Arbetsmiljöregler för ett modernt arbetsliv [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2016:77 Tilläggsdirektiv till Utredningen om arbetsmiljöregler för ett modernt arbetsliv (A 2016:01) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen konstaterar att arbetsmarknaden är under förändring och att det är viktigt att bevaka utmaningarna som förändringen för med sig i form av bland annat oklar ansvarsfördelning och delvis förändrad struktur på arbetsmarknaden. Det kan också finnas skäl att undersöka hur arbetsmiljöregelverket är utformat ur ett genusperspektiv, att se över samordningsansvaret och att överväga ett utökat rådighetsansvar.

De regionala skyddsombuden har en viktig roll i att uppmärksamma arbetsmiljörisker när det gäller arbetsställen som saknar ett organiserat lokalt skyddsarbete i form av lokala skyddsombud eller skyddskommittéer. Så kan till exempel vara fallet när det gäller rörliga eller tillfälliga arbetsplatser och branscher med allmänt stor omsättning av anställda. Utredningen föreslår att regionala skyddsombud ska få utses även för arbetsplatser där ett fackförbund inte har någon medlem, men där arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal med fackförbundet. Fortfarande ska dock gälla att det inte finns skyddskommitté på arbetsstället. Läs mer

Dela :

Proposition : Arbetsrättsliga villkor vid upphandling
Prop. 2016/17:163

Omslaget till prop. 2016/17:163

Proposition ]

» Länk till prop. 2016/17:163

Sök prop. 2016/17:163 hos riksdagen

Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2016/17:FiU31 [ pdf|Ikon för riksdagen ]

Departement : Finansdepartementet

» SOU 2006:28 Nya upphandlingsregler 2

» SOU 2011:73 På jakt efter den goda affären − analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen

» SOU 2013:12 Goda affärer − en strategi för hållbar offentlig upphandling

» SOU 2014:51 Nya regler om upphandling

» SOU 2014:69 En lag om upphandling av koncessioner

» Dir. 2014:162 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» Dir. 2015:90 Tilläggsdirektiv till Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal (S 2014:20)

» SOU 2015:78 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» Lagrådsremiss: Miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn vid upphandling

» Lagrådsyttrande 2016-06-09

» Prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling

» Utskottsbetänkande 2016/17:FiU7 Nytt regelverk om upphandling

» SFS 2017:347 | » SFS 2017:348 | » SFS 2017:349 | » SFS 2017:350 | » SFS 2017:351

I propositionen föreslås bestämmelser som innebär att upphandlande myndigheter och enheter i upphandlingar ska ställa villkor avseende lön, semester och arbetstid, om det är behövligt och de går att fastställa. De villkor som leverantören minst ska uppfylla ska anges enligt den lägsta nivå som följer av ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige. Villkoren får dock inte anges till en lägre nivå än vad som följer av lag. Innan villkoren bestäms, ska berörda centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer haft tillfälle att yttra sig. Läs mer

Dela :

Proposition : Genomförande av sjöfolksdirektivet
Prop. 2016/17:120

Omslaget till prop. 2016/17:120

Proposition ]

» Länk till prop. 2016/17:120

Sök prop. 2016/17:120 hos riksdagen

Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2016/17:AU11 [ pdf|Ikon för riksdagen ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2015:116 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2016:50 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Genomförande av sjöfolksdirektivet

» Lagrådsyttrande 2017-01-31

» SFS 2017:361 | » SFS 2017:362 | » SFS 2017:363 | » SFS 2017:364 | » SFS 2017:365

Propositionen innehåller förslag som genomför Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1794, vilket ger sjöfolk i huvudsak samma arbetsrättsliga rättigheter som andra arbetstagare har sedan tidigare. Läs mer

Dela :

Proposition : Nya utstationeringsregler
Prop. 2016/17:107

Omslaget till prop. 2016/17:107

Proposition ]

» Länk till prop. 2016/17:107

Sök prop. 2016/17:107 hos riksdagen

Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2016/17:AU9 [ pdf|Ikon för riksdagen ]

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Utstationeringskommittén

» Dir. 2012:92 Utstationering på svensk arbetsmarknad [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2014:82 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2014:149 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2015:57 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2015:57 Tillsyn över polisen och Kriminalvården [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remisslista

» Remissvar

» Dir. 2014:81 Genomförande av tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2014:150 Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya utstationeringsregler (A 2014:04) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2015:13 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del I [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar

» SOU 2015:38 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del II [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar

» Ds 2016:6 Entreprenörsansvar och svenska kollektivavtalsvillkor vid utstationering [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar

» Lagrådsremiss: Nya utstationeringsregler

» Lagrådsyttrande 2017-01-17

» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige

» SFS 2017:320 | » SFS 2017:321

I propositionen föreslås ändringar i lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare.

De föreslagna ändringarna innebär i huvudsak följande: Läs mer

Dela :

Lagrådsremiss : Genomförande av sjöfolksdirektivet

Omslaget till lagrådsremiss

Lagrådsremiss ]

» Länk till lagrådsremissen

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2015:116 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2016:50 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsyttrande 2017-01-31

» Prop. 2016/17:120 Genomförande av sjöfolksdirektivet (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Lagrådsremissen innehåller förslag till genomförande av sjöfolksdirektivet, vilket ger sjöfolk i huvudsak samma arbetsrättsliga rättigheter som andra arbetstagare har sedan tidigare. Syftet med direktivet är att stärka skyddet för arbetstagare oavsett vilken sektor de arbetar i, att säkerställa att liknande villkor gäller i medlemsstaterna och att leva upp till de rättigheter som läggs fast i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna. Regeringens bedömning är att Sverige uppfyller sjöfolksdirektivets krav och att det inte krävs någon ändring av svensk lagstiftning i detta avseende. Läs mer

Dela :

2016 ( 20 st. )

Utredningsförslag – SOU : Stärkt ställning för arbetskraftsinvandrare på arbetsmarknaden
SOU 2016:91

Omslaget till SOU 2016:91

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2016:91

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Ingrid Utne

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2015:13)

» Dir. 2015:75 Åtgärder för att stärka arbetskraftsinvandrares ställning på arbetsmarknaden [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2016:72 Tilläggsdirektiv till Utredningen om åtgärder för att stärka arbetskraftsinvandrares ställning på arbetsmarknaden (Ju 2015:13) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen om stärkt ställning för arbetskraftsinvandrare på arbetsmarknaden föreslår bland annat straffansvar för arbetsgivare. Förslaget innebär att arbetsgivare som uppsåtligen inte har levt upp till de krav som ställs när det gäller lön och övriga anställningsvillkor kan dömas till fängelse i högst ett år eller böter. Utredaren föreslår också en möjlighet att underlåta återkallelse av tillstånd när en arbetsgivare på eget initiativ har rättat till brister i anställnings­villkoren. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Bättre skydd mot diskriminering
SOU 2016:87

Omslaget till SOU 2016:87

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2016:87

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Anna-Karin Lundin

Departement : Kulturdepartementet (A 2014:01)

» Dir. 2014:10 Bättre möjligheter att motverka diskriminering

» Dir. 2014:79 Tilläggsdirektiv till Utredningen om bättre möjligheter att motverka diskriminering

» Dir. 2015:129 Tilläggsdirektiv till Utredningen om bättre möjligheter att motverka diskriminering (A 2014:01)

Utredningen om bättre möjligheter att motverka diskriminering har flera förslag i sitt betänkande, bland annat att en diskrimineringsnämnd ska skapas som ett alternativ till domstolsprövning och att Skolinspektionen ska arbeta mot diskriminering i skolan. Läs mer

Dela :

Proposition : Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet
Prop. 2016/17:31

Omslaget till prop. 2016/17:31

Proposition ]

» Länk till prop. 2016/17:31

Sök prop. 2016/17:31 hos riksdagen

Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2016/17:KU7 [ pdf|Ikon för riksdagen ]

Departement : Justitiedepartementet

» Lagrådsyttrande 2016-09-20

» Lagrådsremiss: Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2012:76 Meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

» Dir. 2013:39 Tilläggsdirektiv till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Ju 2012:11)

» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, m.m.

» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda

» Dir. 2016:4 Ett stärkt meddelarskydd för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade

» SFS 2017:151

I propositionen föreslås att anställda, uppdragstagare och andra som på liknande grund deltar i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet inom skola, vård och omsorg, som till någon del är offentligt finansierad, ska ha motsvarande rätt som offentligt anställda att lämna uppgifter om verksamheten för publicering i medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, t.ex. radio, tv och tidningar. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Ökad insyn i välfärden
SOU 2016:62

Omslaget till SOU 2016:62

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2016:62

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Sigurd Heuman

Departement : Socialdepartementet (S 2015:04)

Anställda och uppdragstagare hos privata aktörer som bedriver offentligt finansierad verksamhet inom hälso- och sjukvården, omsorgen samt skolan ska omfattas av meddelarskydd. Bestämmelsen i 13 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) utvidgas därför till att omfatta även enskilda juridiska personer som bedriver offentligt finansierad välfärd. Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019. Läs mer

Dela :

Lagrådsremiss : Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

Omslaget till lagrådsremiss

Lagrådsremiss ]

» Länk till lagrådsremissen

Departement : Justitiedepartementet

» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2012:76 Meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

» Dir. 2013:39 Tilläggsdirektiv till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Ju 2012:11)

» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, m.m.

» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda

» Dir. 2016:4 Ett stärkt meddelarskydd för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade

» Lagrådsyttrande 2016-09-20

» Prop. 2016/17:31 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

I lagrådsremissen föreslås att anställda, uppdragstagare och andra som på liknande grund deltar i enskild yrkesmässigt bedriven verksamhet inom skola, vård och omsorg, som till någon del är offentligt finansierad, ska ha motsvarande rätt som offentligt anställda att lämna uppgifter om verksamheten för publicering i medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, t.ex. radio, tv och tidningar.

Den som bedriver verksamheten förbjuds att efterforska vem som har utnyttjat sin meddelarfrihet eller medverkat till en grundlagsskyddad framställning och får inte heller utsätta denne för negativa åtgärder på grund av detta.

Skyddet begränsas av de regler om tystnadsplikt som finns på respektive område och medför ingen rätt att lämna ut handlingar. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Genomförande av sjöfolksdirektivet
SOU 2016:50

Omslaget till SOU 2016:50

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2016:50

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Johan Schelin

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2015:03)

» Dir. 2015:116 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Genomförande av sjöfolksdirektivet

» Lagrådsyttrande 2017-01-31

» Prop. 2016/17:120 Genomförande av sjöfolksdirektivet (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Sjöfolksdirektivet (EU) 2015/1794 ändrar bestämmelser i fem befintliga arbetsrättsliga direktiv. Det handlar om för arbetsrätten tre centrala områden: löneskydd, arbetstagares rätt till information och samråd med arbetsgivare och uppsägningsskydd, där olika kategorier av arbetstagare inom sjöfartssektorn (sjöfolk) har kunnat undantas från tillämpningen av direktiven. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension
SOU 2016:51

Omslaget till SOU 2016:51

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2016:51

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Birgitta Ågren Böhlin

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2015:01)

» Dir. 2015:45 Genomförande av direktivet om intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar

» Lagrådsremiss: Genomförande av direktivet om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension

» Lagrådsyttrande 2017-11-16

» Prop. 2017/18:56 Genomförande av direktivet om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Den 16 april 2014 antog Europaparlamentet och rådet direktiv 2014/50/EU om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av kompletterande pensionsrättigheter. I direktivet fastställs regler som ska göra det lättare för arbetstagare att utöva rätten till fri rörlighet mellan medlemsstaterna genom att minska de hinder som följer av vissa bestämmelser om kompletterande pensionssystem knutna till ett anställningsförhållande. Vårt uppdrag har varit att analysera direktivet och lämna förslag på eventuella åtgärder som behöver vidtas för att genomföra direktivet i svensk rätt. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – Ds : Utvidgat skydd mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet
Ds 2016:26

Omslaget till Ds 2016:26

Utredningsförslag – Ds ]

» Länk till Ds 2016:26

Sök remissvar på webben

Departement : Kulturdepartementet

» Remisslista

Från diskrimineringsförbudet om bristande tillgänglighet undantas företag som vid det senaste kalenderårsskiftet sysselsatte färre än tio arbetstagare inom området varor och tjänster. I promemorian föreslås att även företag som vid det senaste kalenderårsskiftet sysselsatte färre än tio arbetstagare ska omfattas av förbudet, om företaget i sin näringsverksamhet tillhandahåller varor och tjänster till allmänheten. Ändringen i diskrimineringslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2017. Läs mer

Dela :