: : : : :

Lars Gellner

( 15 nyare förarbeten om arbetsrätt, listas nedan )

Funktion vid Arbetsdomstolen : Ombud ]

Sök kontaktuppgifter till Lars Gellner på :

eniro.se | hitta.se | merinfo.se | mrkoll.se | ratsit.se

Sören Öman har troligen inte kontaktuppgifter till personen.

Det kan ibland ta ett litet tag att ladda diagrammet. Ha tålamod… 

Lars Gellner – Antal arbetsrättsliga förarbeten per år sedan 2010

Genomsnittet är 1,9 arbetsrättsliga förarbeten per år.

Kontakt med Arbetsdomstolen

Lars Gellner
Aktiv som ombud i Arbetsdomstolen 2003–2013 ( 3 refererade avgöranden ) ( sedan 2000 )

Alla uppgifter om ombudskap för innevarande år har kanske inte hunnit läggas in än.

Andel avgöranden med skiljaktig mening : 66,7% ( 2 / 3 st. )

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,4%

Andel överklagade mål : 0,0% ( 0 / 3 st. )

Lars Gellner har varit ombud vid refererade avgöranden med :
19 ledamöter ♀ 5 ♂ 14
3 sekreterare ♀ 2 ♂ 1
5 parter
5 ombud ♀ 1 ♂ 4

Nyare offentliga utredningar och betänkanden om arbetsrätt med Lars Gellner som medverkande ( 15 st. )

Sök/Filtrera förarbetena på denna sida :

2018 ( 1 st. )

Utredningsförslag – SOU : Vissa fredspliktsfrågor
SOU 2018:40

Omslaget till SOU 2018:40

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2018:40

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Tommy Larsson

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2017:03)

» Dir. 2017:70 Översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Ds 2018:40 Fredsplikt på arbetsplatser där det finns kollektivavtal och vid rättstvister [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen har haft i uppdrag att överväga vissa ändringar i rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. Uppdraget har bestått i att analysera och ta ställning till om det är möjligt och lämpligt att

  • begränsa rätten att vidta stridsåtgärder i andra syften än att reglera villkor i kollektivavtal (undantaget sympatiåtgärder och indrivningsblockader), och
  • förändra fredspliktsbestämmelserna i situationer där en arbetsgivare som är bunden av ett kollektivavtal med en arbetstagarorganisation utsätts för stridsåtgärder av en annan arbetstagarorganisation. I den delen har utredningen särskilt haft att undersöka om en nämnd ska inrättas som vid behov kan fatta beslut om samordning av kollektivavtal och om fredsplikt till följd av ett kollektivavtal.

Utredningen har funnit skäl att lägga fram förslag på lagändringar i båda dessa delar. I den del av uppdraget som rör rätten att vidta stridsåtgärder mot redan kollektivavtalsbunden arbetsgivare läggs vid sidan av ett huvudförslag även ett alternativt förslag fram. Läs mer

Dela :

2017 ( 1 st. )

Utredningsdirektiv : Översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden
Dir. 2017:70

Omslaget till dir. 2017:70

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2017:70

Ordförande / Utredare : Tommy Larsson

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2017:03)

Redovisas senast: 2018-05-31

En särskild utredare ska överväga vissa ändringar i rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden (undantaget sympatiåtgärder och indrivningsblockader). Utredaren ska bl.a.

  • analysera och ta ställning till om det är möjligt och lämpligt att begränsa rätten att vidta stridsåtgärder i andra syften än att reglera villkor i ett kollektivavtal,
  • analysera och ta ställning till om det är möjligt och lämpligt att förändra fredspliktsreglerna i situationer när en arbetsgivare, som är bunden av ett svenskt kollektivavtal i förhållande till en arbetstagarorganisation, utsätts för stridsåtgärder av en annan arbetstagarorganisation,
  • undersöka olika alternativ för hur en sådan reglering kan utformas, och
  • lämna förslag på de författningsändringar eller andra åtgärder som behövs.

Läs mer

Dela :

2016 ( 1 st. )

Utredningsförslag – SOU : Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling – ILO:s konvention nr 94 samt en internationell jämförelse
SOU 2016:15

Omslaget till SOU 2016:15

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2016:15

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Niklas Bruun

Departement : Finansdepartementet (S 2014:20)

» SOU 2006:28 Nya upphandlingsregler 2

» SOU 2011:73 På jakt efter den goda affären − analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen

» SOU 2013:12 Goda affärer − en strategi för hållbar offentlig upphandling

» SOU 2014:51 Nya regler om upphandling

» SOU 2014:69 En lag om upphandling av koncessioner

» Dir. 2014:162 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» Dir. 2015:90 Tilläggsdirektiv till Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal (S 2014:20)

» SOU 2015:78 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» Lagrådsremiss: Miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn vid upphandling

» Lagrådsyttrande 2016-06-09

» Prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling

Utredningen har haft i uppdrag att dels utreda förutsättningarna för en svensk ratifikation av Internationella arbetsorganisationens (ILO) konvention nr 94, dels göra en internationell jämförelse av användningen av sociala villkor vid offentlig upphandling.

Utredningen har bedömt att ratificering måste ske i nära samarbete med EU. Ett sådant nära samarbete innebär i detta fall att en medlemsstat endast kan ratificera konventionen med stöd av ett bemyndigande av EU. Sammanfattningsvis har utredningen ansett att det mervärde som en ratifikation innebär är begränsat. En ratifikation av konventionen utvidgar inte det befintliga utrymmet att ställa arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling. Läs mer

Dela :

2015 ( 4 st. )

Utredningsförslag – SOU : Översyn av lex Laval
SOU 2015:83

Omslaget till SOU 2015:83

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2015:83

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Marie Granlund

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2012:03)

» Utstationeringskommittén

» Dir. 2012:92 Utstationering på svensk arbetsmarknad

» Dir. 2014:82 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)

» Dir. 2014:149 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)

» Dir. 2015:57 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)

» Remisslista

» Remissvar

» Lagrådsremiss: Nya utstationeringsregler

» Prop. 2016/17:107 Nya utstationeringsregler (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige

Utstationeringskommittén har haft i uppdrag att göra en översyn av lex Laval, dvs. de ändringar i lagstiftningen om utstationering av arbetstagare i Sverige som infördes den 15 april 2010 till följd av EU-domstolens dom i det s.k. Lavalmålet. Kommittén lämnar ett antal förslag för att i utstationeringssituationer värna den svenska arbetsmarknadsmodellen och kollektivavtalens ställning. Förslagen, som kommittén bedömer är förenliga med EU-rätten och som föreslås träda i kraft den 1 januari 2017, är i huvudsak följande. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Upphandling och villkor enligt kollektivavtal
SOU 2015:78

Omslaget till SOU 2015:78

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2015:78

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Niklas Bruun

Departement : Finansdepartementet (S 2014:20)

» SOU 2006:28 Nya upphandlingsregler 2

» SOU 2011:73 På jakt efter den goda affären − analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen

» SOU 2013:12 Goda affärer − en strategi för hållbar offentlig upphandling

» SOU 2014:51 Nya regler om upphandling

» SOU 2014:69 En lag om upphandling av koncessioner

» Dir. 2014:162 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» Dir. 2015:90 Tilläggsdirektiv till Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal (S 2014:20)

» SOU 2016:15 Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling – ILO:s konvention nr 94 samt en internationell jämförelse

» Lagrådsremiss: Miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn vid upphandling

» Lagrådsyttrande 2016-06-09

» Prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling

» Utskottsbetänkande 2016/17:FiU7 Nytt regelverk om upphandling

» Prop. 2016/17:163 Arbetsrättsliga villkor vid upphandling (Finansdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningens förslag innebär att upphandlande myndigheter ska ange lön, semester och arbetstid som villkor i kontrakt i offentlig upphandling. Sådana villkor måste alltid enligt lagförslaget ställas i de fall det finns risk för oskäliga anställningsvillkor. Villkoren ska också gälla för underleverantörer. Upphandlande myndigheter kan också välja att ställa fler villkor än de tre som är obligatoriska, t.ex. försäkringar, tjänstepension och annan ledighet än semester. När arbete utförs utanför Sverige ska villkor enligt Internationella arbetsorganisationens (ILO) kärnkonventioner ställas. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del II
SOU 2015:38

Omslaget till SOU 2015:38

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2015:38

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Anna Middelman

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2014:04)

» Dir. 2014:81 Genomförande av tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet

» Dir. 2014:150 Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya utstationeringsregler (A 2014:04)

» SOU 2015:13 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del I

» Remissvar

» Ds 2016:6 Entreprenörsansvar och svenska kollektivavtalsvillkor vid utstationering

» Lagrådsremiss: Nya utstationeringsregler

» Prop. 2016/17:107 Nya utstationeringsregler (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Remissvar (Ds 2017:30)

» Prop. 2017/18:214 Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige

Utredningen föreslår bestämmelser som innebär ytterligare informationskrav på arbetstagarorganisationerna för att utländska tjänsteleverantörer och utstationerade arbetstagare ska få förbättrad tillgång till information.

Utredningen föreslår också att ett s.k. entreprenörsansvar införs i byggsektorn. Sammanfattningsvis innebär utredningens förslag att utstationeringslagen kompletteras med en bestämmelse som innebär att för utstationerade arbetstagare kan annan än arbetsgivaren vara ansvarig för den utstationerades lön. Entreprenörernas ansvar gäller först sedan det konstaterats att den utstationerade arbetstagaren inte fått lön från sin arbetsgivare. Den utstationerade arbetstagaren kan då vända sig till någon annan i entreprenörskedjan. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del I
SOU 2015:13

Omslaget till SOU 2015:13

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2015:13

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Anna Middelman

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2014:04)

» Dir. 2014:81 Genomförande av tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet

» Dir. 2014:150 Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya utstationeringsregler (A 2014:04)

» SOU 2015:38 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del II

» Remissvar

» Ds 2016:6 Entreprenörsansvar och svenska kollektivavtalsvillkor vid utstationering

» Lagrådsremiss: Nya utstationeringsregler

» Prop. 2016/17:107 Nya utstationeringsregler (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige

Utredningens uppdrag har varit att dels föreslå hur tillämpningsdirektivet ska genomföras i svensk rätt, dels bedöma om svensk rätt är förenlig med tillämpningsdirektivet och utarbeta de författningsförslag som behövs för att anpassa svensk lagstiftning till direktivet.

Utredningen föreslår att bestämmelser som syftar till att genomföra tillämpningsdirektivet införs dels i lag, dels i förordning. En ny lag och en ny förordning om ömsesidigt bistånd med indrivning av vissa administrativa avgifter föreslås, samt ändringar i bland annat utstationeringslagen. På vissa områden bedömer utredningen att svensk gällande rätt uppfyller tillämpningsdirektivets krav. I dessa delar föreslår utredningen inga åtgärder. Läs mer

Dela :

2014 ( 3 st. )

Utredningsdirektiv : Upphandling och villkor enligt kollektivavtal
Dir. 2014:162

Omslaget till dir. 2014:162

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2014:162

Ordförande / Utredare : Niklas Bruun

Departement : Finansdepartementet | Socialdepartementet (S 2014:20)

Redovisas senast: 2016-03-01

» SOU 2006:28 Nya upphandlingsregler 2

» SOU 2011:73 På jakt efter den goda affären − analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen

» SOU 2013:12 Goda affärer − en strategi för hållbar offentlig upphandling

» SOU 2014:51 Nya regler om upphandling

» SOU 2014:69 En lag om upphandling av koncessioner

» Dir. 2015:90 Tilläggsdirektiv till Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal (S 2014:20)

» SOU 2015:78 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» SOU 2016:15 Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling – ILO:s konvention nr 94 samt en internationell jämförelse

» Lagrådsremiss: Miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn vid upphandling

» Lagrådsyttrande 2016-06-09

» Prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling

» Utskottsbetänkande 2016/17:FiU7 Nytt regelverk om upphandling

» Prop. 2016/17:163 Arbetsrättsliga villkor vid upphandling (Finansdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska analysera hur uttryckliga krav på villkor enligt kollektivavtal kan föras in i de tre nya kommande upphandlingslagarna om offentlig upphandling, upphandling inom försörjningssektorerna och upphandling av koncessioner. Utredaren ska också analysera hur krav på att varor, tjänster och byggentreprenader ska produceras, tillhandahållas och utföras under förhållanden som uppfyller ILO:s kärnkonventioner kan föras in i nämnda tre upphandlingslagar. Syftet med detta är att det handlingsutrymme som 2014 års upphandlingsdirektiv ger i fråga om sådana krav ska utnyttjas för att därigenom stärka det sociala skyddet. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Försvarsmakten i samhället – en långsiktigt hållbar militär personalförsörjning och en modern folkförankring av försvaret
SOU 2014:73

Omslaget till SOU 2014:73

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2014:73

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Stefan Ryding-Berg

Departement : Försvarsdepartementet (Fö 2013:03)

» SOU 2008:91 En svensk veteranpolitik, del 2

» SOU 2010:86 Personalförsörjningen i ett reformerat försvar

» Prop. 2009/10:160 Modern personalförsörjning för ett användbart försvar

» Dir. 2013:94 Försvarsmaktens personalförsörjning

» Prop. 2011/12:115 Soldatanställningar i Försvarsmakten

De tre huvudfrågor som jag har i uppdrag att analysera närmare är hur Försvarsmaktens militära personalförsörjningssystem kan utvecklas inom ramen för den försvarspolitiska inriktning som riksdagen har beslutat om, hemvärnet med de nationella skyddsstyrkornas uppgifter i fredstid och hur försvarets folkförankring kan säkerställas. Bedömningarna och förslagen ska bidra till en bred rekryteringsbas för Försvarsmaktens militära personal där andelen kvinnor ökar jämfört med i dag. Förslagen ska även tydliggöra och möjliggöra en ökad användning av de resurser som finns inom hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna i fredstid. Vidare ska mina bedömningar och förslag bidra till att ytterligare säkerställa folkförankringen av försvaret. Nu nämnda frågeställningar är på olika sätt tätt sammankopplade. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Genomförande av tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet
Dir. 2014:81

Omslaget till dir. 2014:81

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2014:81

Ordförande / Utredare : Anna Middelman

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2014:04)

Redovisas senast: 2015-03-31

» Dir. 2014:150 Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya utstationeringsregler (A 2014:04)

» SOU 2015:13 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del I

» SOU 2015:38 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del II

» Ds 2016:6 Entreprenörsansvar och svenska kollektivavtalsvillkor vid utstationering

» Prop. 2016/17:107 Nya utstationeringsregler (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige

En särskild utredare ska föreslå hur direktivet om tillämpning av utstationeringsdirektivet (tillämpningsdirektivet) ska genomföras i svensk rätt.

Utredaren ska bedöma om svensk rätt är förenlig med tillämpningsdirektivet och utarbeta de författningsförslag som behövs för att anpassa svensk lagstiftning till direktivet när det gäller bl.a.

  • vem som ska anses som en utstationerad arbetstagare,
  • förbättrad tillgång till information,
  • administrativt samarbete mellan myndigheter,
  • nationella kontrollåtgärder,
  • inspektioner och annan bevakning,
  • underlättande av klagomål, och
  • gränsöverskridande verkställighet av administrativa sanktionsavgifter.

Läs mer

Dela :

2013 ( 2 st. )

Utredningsförslag – SOU : Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet
SOU 2013:79

Omslaget till SOU 2013:79

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2013:79

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Margareta Åberg

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2012:11)

» Dir. 2012:76 Meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

» Dir. 2013:39 Tilläggsdirektiv till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Ju 2012:11)

» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, m.m.

» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda

» Dir. 2016:4 Ett stärkt meddelarskydd för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade

» Lagrådsremiss: Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

» Lagrådsyttrande 2016-09-20

» Prop. 2016/17:31 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen föreslår:

  • En ny lag införs för att reglera meddelarskyddet i förhållande till privata arbetsgivare inom vissa verksamhetsområden. Enskilda verksamheter inom dessa verksamhetsområden som helt saknar offentlig finansiering omfattas inte av lagen.
  • Lagen utformas med det grundlagsreglerade meddelarskyddet som förebild och ger i princip samma skydd som gällande reglering för kommunala företag. Det är dock inte fråga om att utvidga tillämpningsområdet för offentlighetsprincipen.
  • De verksamhetsområden som utredningen anser lämpliga att reglera i nuläget är vård, skola och omsorg.
  • Alla som är verksamma inom kärnverksamheten, oavsett anställningsform, ska omfattas av lagen. Även inhyrd personal omfattas således och sådan personal är fri att lämna ut uppgifter om den verksamhet de är uthyrda till om verksamheten ligger inom lagens tillämpningsområde.
  • Personer i företagsledande ställning undantas från lagens tillämpningsområde.
  • I princip kan all typ av information lämnas ut med stöd av lagen. Lagstadgade tystnadsplikter påverkas dock inte utan dessa bryter rätten att meddela uppgifter för offentliggörande.

Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Försvarsmaktens personalförsörjning
Dir. 2013:94

Omslaget till dir. 2013:94

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2013:94

Ordförande / Utredare : Stefan Ryding-Berg

Departement : Försvarsdepartementet (Fö 2013:03)

Redovisas senast: 2014-11-01

» SOU 2008:91 En svensk veteranpolitik, del 2

» SOU 2010:86 Personalförsörjningen i ett reformerat försvar

» Prop. 2009/10:160 Modern personalförsörjning för ett användbart försvar

» Prop. 2011/12:115 Soldatanställningar i Försvarsmakten

» SOU 2014:73 Försvarsmakten i samhället – en långsiktigt hållbar militär personalförsörjning och en modern folkförankring av försvaret

En särskild utredare ska föreslå hur Försvarsmaktens personalförsörjning bör utvecklas inom ramen för den försvarspolitiska inriktning som riksdagen beslutat. Syftet med utredningen är att bidra till en långsiktigt hållbar personalförsörjning av det militära försvaret. Läs mer

Dela :

2012 ( 2 st. )

Utredningsdirektiv : Utstationering på svensk arbetsmarknad
Dir. 2012:92

Omslaget till dir. 2012:92

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2012:92

Ordförande / Utredare : Marie Granlund Tomas Tobé Elisabeth Svantesson

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2012:03)

Redovisas senast: 2015-09-30

» Utstationeringskommittén

» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige

» Dir. 2014:82 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)

» Dir. 2014:149 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)

» Dir. 2015:57 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)

» SOU 2015:83 Översyn av lex Laval

» Remisslista

» Remissvar

» Lagrådsremiss: Nya utstationeringsregler

» Prop. 2016/17:107 Nya utstationeringsregler (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige

En parlamentarisk kommitté ska utvärdera de ändringar som gjordes i lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare, den s.k. lex Laval, med anledning av Lavaldomen. För att utvärderingen ska vara möjlig att genomföra är det nödvändigt att först kartlägga hur utstationeringssituationen i Sverige ser ut. Kartläggningen ska bl.a. omfatta antalet utstationerade arbetstagare i Sverige per år, vilka länder arbetstagarna utstationeras ifrån och i vilka branscher utstationering vanligen sker. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet
Dir. 2012:76

Omslaget till dir. 2012:76

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2012:76

Ordförande / Utredare : Margareta Åberg

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2012:11)

Redovisas senast: 2013-11-30

» Dir. 2013:39 Tilläggsdirektiv till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Ju 2012:11)

» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

En särskild utredare ska se över frågan om stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet och då framför allt i sådan verksamhet som avser vård, skola och omsorg. Utgångspunkten ska vara att meddelarskyddet för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet så långt som det är möjligt ska vara detsamma som för offentligt anställda. Läs mer

Dela :

2010 ( 1 st. )

Utredningsförslag – SOU : Personalförsörjningen i ett reformerat försvar
SOU 2010:86

Omslaget till SOU 2010:86

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2010:86

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Thomas Rolén

Departement : Försvarsdepartementet (Fö 2009:03)

» Dir. 2009:58 Personalförsörjning för det reformerade försvaret

» Prop. 2011/12:115 Soldatanställningar i Försvarsmakten

Utredningen om Försvarsmaktens framtida personalförsörjning har haft som uppdrag att se över och föreslå de åtgärder som behövs för att kunna anpassa Försvarsmaktens personalförsörjning till myndighetens nya uppgifter och behov. Läs mer

Dela :