Gå direkt till :
Visa info ( Klicka här )
Finns inte förarbetet, kommer du till startsidan för att söka förarbeten.
» Gå direkt till de allra nyaste förarbetena (från och med 2010)
Sören Öman har samlat referenser till förarbeten till lagstiftning (offentligt tryck) av mer central arbetsrättslig betydelse. Det gäller bl.a. alla pågående utredningar, utredningsförslag, lagrådsremisser och propositioner sedan 2010 (183 st. hittills).
Sören Öman har synnerligen omfattande och bred erfarenhet av offentliga utredningar och utarbetande av lagförslag sedan början av 1990-talet. Han har också gett ut flera böcker om arbetsrätt, bl.a. en kommentar till anställningsskyddslagen som finns i bokform och uppdateras löpande på internet och en omfattande bok om rättspraxis kring anställningsskyddet som kommit ut i elva upplagor hittills.
» Utredningsbetänkanden om arbetsrätt med Sören Öman ( 15 st. )
» Prejudikat från Arbetsdomstolen med Sören Öman ( 196 st. )
» Alla Arbetsdomstolens domar ( 1 607 refererade avgöranden sedan 1993 )
Domarpersonalen i Arbetsdomstolen
» ILO-konventioner | » ILO-rekommendationer
Kommande publika föredrag om arbetsrätt av Sören Öman
2024-04-12 — Nya LAS i praktiken – avslutande av anställning ( Stockholm • Blendow Institute » Hemsida )
2024-05-21 — Angrepp från anställda på företagets hemligheter och renommé ( Stockholm • JUC / Norstedts Juridik (VJS / Karnov Group) » Hemsida )
2024-05-23 — Visselblåsarlagen och yttrandefriheten i arbetslivet ( Stockholm • Fakultetskurser » Hemsida )
» Skrifter om arbetsrätt av Sören Öman ( 130 st. )
» Seminarier om arbetsrätt Sören Öman arrangerat ( 29 st. med 2 053 deltagare sedan 2013 )
» Nyheter om arbetsrätt ( 95 st. )
Sök i nordiska nyhetsbrevet EU & arbetsrätt
Gå direkt till :
Förarbeten till :
Källa : Sveriges riksdag, Regeringskansliet
» Förarbeten till anställningsskyddslagen ( LAS )
» Förarbeten till medbestämmandelagen ( MBL )
Sök efter förarbeten till alla författningar
Sök/Filtrera förarbetena på denna sida :
2017 ( 17 st. )
[ Proposition ]
Sök prop. 2017/18:56 hos riksdagen
Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2017/18:AU6 [ pdf| ]
Departement :
» Dir. 2015:45 Genomförande av direktivet om intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf || ]
» SOU 2016:51 Villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf || ]
En ny lag föreslås om villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension. Propositionen innehåller förslag till genomförande av EU-direktivet om minimikrav för ökad rörlighet mellan medlemsstaterna för arbetstagare genom förbättrade villkor för intjänande och bevarande av kompletterande pensionsrättigheter. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 juni 2018. Läs mer
[ Lagrådsremiss ]
Departement :
» Dir. 2011:94 En modern säkerhetsskyddslag [ pdf || ]
» Dir. 2014:14 Tilläggsdirektiv till Utredningen om säkerhetsskyddslagen (Ju 2011:14) [ pdf || ]
» Dir. 2014:133 Tilläggsdirektiv till Utredningen om säkerhetsskyddslagen (Ju 2011:14) [ pdf || ]
» SOU 2015:25 En ny säkerhetsskyddslag [ pdf || ]
» Prop. 2017/18:89 Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet – ny säkerhetsskyddslag (Justitiedepartementet) [ pdf || ]
Säkerhetsskydd innebär förebyggande åtgärder för att skydda Sveriges säkerhet mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott. Kraven på säkerhetsskyddet har förändrats genom utvecklingen i omvärlden och på informationsteknikområdet, ökningen av säkerhetskänslig verksamhet som bedrivs i enskild regi och en ökad internationell samverkan.
För att stärka säkerhetsskyddet föreslår regeringen en ny säkerhetsskyddslag. Den nya lagen innehåller krav på åtgärder som syftar till att skydda uppgifter som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som ska skyddas enligt ett internationellt åtagande om säkerhetsskydd. Även skyddet av annan säkerhetskänslig verksamhet, t.ex. samhällsviktiga informationssystem, förbättras. Det förtydligas att lagen gäller i både allmän och enskild verksamhet. Läs mer
[ Lagrådsremiss ]
Departement :
» Dir. 2015:45 Genomförande av direktivet om intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf || ]
» SOU 2016:51 Villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf || ]
» Prop. 2017/18:56 Genomförande av direktivet om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf || ]
Lagrådsremissen innehåller förslag till genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/50/EU av den 16 april 2014 om minimikrav för ökad rörlighet mellan medlemsstaterna för arbetstagare genom förbättrade villkor för intjänande och bevarande av kompletterande pensionsrättigheter. Läs mer
Departement :
» Dir. 2014:150 Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya utstationeringsregler (A 2014:04) [ pdf || ]
» SOU 2015:38 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del II [ pdf || ]
» Ds 2016:6 Entreprenörsansvar och svenska kollektivavtalsvillkor vid utstationering [ pdf || ]
» Lagrådsremiss: Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen
» Prop. 2017/18:214 Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf || ]
I denna promemoria läggs förslag fram om ett entreprenörsansvar som ska gälla för såväl utstationerade arbetstagare som för arbetstagare som är anställda i Sverige. Enligt huvudförslaget ska ytterst huvudentreprenören kunna bli ansvarig för att arbetstagare i en entreprenadkedja får ut lön för sitt arbete i entreprenaden. Enligt ett alternativt förslag som diskuteras i promemorian ska endast arbetsgivarens direkta uppdragsgivare ha ett sådant ansvar. Båda förslagen bedöms vara förenliga med EU-rätten. Läs mer
Departement : A 2017:03)
(Redovisas senast: 2018-05-31
En särskild utredare ska överväga vissa ändringar i rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden (undantaget sympatiåtgärder och indrivningsblockader). Utredaren ska bl.a.
Departement :
( Ju 2015:14)» Dir. 2015:125 Kameraövervakning – brottsbekämpning och integritetsskydd [ pdf || ]
» Dir. 2016:54 Tilläggsdirektiv till Utredningen om kameraövervakning – brottsbekämpning och integritetsskydd (Ju 2015:14) [ pdf || ]
I fråga om kamerabevakning på arbetsplatser som omfattas av kravet på tillstånd till kamerabevakning ska ett yttrande från ett skyddsombud, en skyddskommitté eller en organisation som företräder arbetstagarna på arbetsplatsen lämnas in tillsammans med en ansökan om tillstånd. Detsamma ska gälla i fråga om en ansökan om undantag från kravet på upplysning om kamerabevakning vid bevakning på arbetsplatser.
I fråga om kamerabevakning på arbetsplatser som inte omfattas av tillståndskravet ska det införas en skyldighet för arbetsgivare att först förhandla om bevakningen med berörd arbetstagarorganisation på det sätt som anges i 11–14 §§ lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Från förhandlingsskyldigheten ska avvikelse få göras genom kollektivavtal.
En organisation som företräder arbetstagarna på arbetsplatsen ska ha rätt att överklaga beslut om tillstånd eller om undantag från upplysningskravet. Läs mer
Departement : Ju 2016:13)
(» SOU 2008:63 Förstärkt skydd för företagshemligheter [ pdf || ]
» Lagrådsremiss: Ett bättre skydd för företagshemligheter
» Dir. 2016:38 Skyddet för företagshemligheter [ pdf || ]
I betänkandet föreslås en ny lag om företagshemligheter, som ska ersätta den nu gällande lagen (1990:409) om skydd för företagshemligheter. Förslaget har sin bakgrund i att det måste göras ändringar den svenska lagstiftningen för att genomföra ett EU-direktiv om skydd för företagshemligheter. I betänkandet föreslås även – utan bakgrund i EU-direktivet – en bestämmelse om straff för den som utnyttjar eller röjer en företagshemlighet som vederbörande har haft lovlig tillgång till följd av anställning eller uppdrag eller på annan liknande grund. Läs mer
Departement :
Promemorian innehåller en redogörelse för utstationeringsreglernas tillämplighet på godstransporter på väg, samt av myndighetstillsynen av yrkestrafiken och arbetsmarknadens parters bevakning av arbetsvillkoren vad gäller godstransporter på väg. Vidare redogörs för hur Danmark, Finland, Norge, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Polen ser på reglerna om utstationering och deras tillämpning på godstransporter på väg. En konklusion är att i Sverige råder en större osäkerhet om vägtransporter, t.ex. cabotagetransporter, kan utgöra utstationering än vad det finns stöd för i EU:s regelverk.
I promemorian läggs ett antal förslag till ändringar i utstationeringslagen i syfte att förtydliga regelverkets tillämplighet på vägtransporter samt förbättra tillsyn och regelefterlevnad inom vägtransportområdet. I promemorian läggs även ett antal förslag till ett förändrat regelverk angående anmälningsskyldighet vid utstationering. Läs mer
Departement : A 2017:02)
(Redovisas senast: 2019-01-31
» SOU 2018:24 Tid för utveckling [ pdf || ]
» SOU 2019:5 Tid för trygghet [ pdf || ]
En särskild utredare ska utreda arbetstagares möjlighet till utveckling och omställning under arbetslivet, samtidigt som andra får möjlighet till arbetslivserfarenhet, genom ett alterneringsår. Utredaren ska också utreda arbetstidsbanker, arbetstid som faktor för attraktiv arbetsmiljö, arbetstagares skydd mot förändrade anställningsförhållanden i samband med omreglering av sysselsättningsgraden vid arbetsbrist, skydd i anställningen för intermittent anställda samt om arbetstagare bör få rätt till en sysselsättningsgrad som motsvarar den faktiska arbetstiden under vissa förutsättningar. Utredaren ska utreda deltid som möjlighet och kartlägga kostnader för stressrelaterad sjukfrånvaro.
Läs mer
Departement : Ju 2016:01)
(» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, mm [ pdf | ]
» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda [ pdf || ]
» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet [ pdf || ]
» Prop. 2016/17:31 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Justitiedepartementet) [ pdf || ]
» Dir. 2016:4 Ett stärkt meddelarskydd för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade [ pdf || ]
Utredningen föreslår följande.
Departement :
Ett karensavdrag föreslås i lagen (1991:1047) om sjuklön och det ska uppgå till 20 procent av en genomsnittlig veckoersättning av sjuklön.
Syftet med ett införande av ett karensavdrag är i första hand att uppnå en mer rättvis självrisk i samband med sjukfrånvaro. Vidare är syftet med ett karensavdrag att avdraget blir detsamma för den försäkrade oavsett när sjukfrånvaron inträffar. Läs mer
Departement : A 2016:01)
(» Dir. 2016:1 Arbetsmiljöregler för ett modernt arbetsliv [ pdf || ]
» Dir. 2016:77 Tilläggsdirektiv till Utredningen om arbetsmiljöregler för ett modernt arbetsliv (A 2016:01) [ pdf || ]
Utredningen konstaterar att arbetsmarknaden är under förändring och att det är viktigt att bevaka utmaningarna som förändringen för med sig i form av bland annat oklar ansvarsfördelning och delvis förändrad struktur på arbetsmarknaden. Det kan också finnas skäl att undersöka hur arbetsmiljöregelverket är utformat ur ett genusperspektiv, att se över samordningsansvaret och att överväga ett utökat rådighetsansvar.
De regionala skyddsombuden har en viktig roll i att uppmärksamma arbetsmiljörisker när det gäller arbetsställen som saknar ett organiserat lokalt skyddsarbete i form av lokala skyddsombud eller skyddskommittéer. Så kan till exempel vara fallet när det gäller rörliga eller tillfälliga arbetsplatser och branscher med allmänt stor omsättning av anställda. Utredningen föreslår att regionala skyddsombud ska få utses även för arbetsplatser där ett fackförbund inte har någon medlem, men där arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal med fackförbundet. Fortfarande ska dock gälla att det inte finns skyddskommitté på arbetsstället. Läs mer
[ Proposition ]
Sök prop. 2016/17:163 hos riksdagen
Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2016/17:FiU31 [ pdf| ]
Departement :
» SOU 2006:28 Nya upphandlingsregler 2
» SOU 2013:12 Goda affärer − en strategi för hållbar offentlig upphandling
» SOU 2014:51 Nya regler om upphandling
» SOU 2014:69 En lag om upphandling av koncessioner
» Dir. 2014:162 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal
» SOU 2015:78 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal
» Lagrådsremiss: Miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn vid upphandling
» Prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling
» Utskottsbetänkande 2016/17:FiU7 Nytt regelverk om upphandling
» SFS 2017:347 | » SFS 2017:348 | » SFS 2017:349 | » SFS 2017:350 | » SFS 2017:351
I propositionen föreslås bestämmelser som innebär att upphandlande myndigheter och enheter i upphandlingar ska ställa villkor avseende lön, semester och arbetstid, om det är behövligt och de går att fastställa. De villkor som leverantören minst ska uppfylla ska anges enligt den lägsta nivå som följer av ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige. Villkoren får dock inte anges till en lägre nivå än vad som följer av lag. Innan villkoren bestäms, ska berörda centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer haft tillfälle att yttra sig. Läs mer
[ Proposition ]
Sök prop. 2016/17:120 hos riksdagen
Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2016/17:AU11 [ pdf| ]
Departement :
» Dir. 2015:116 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf || ]
» SOU 2016:50 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf || ]
» Lagrådsremiss: Genomförande av sjöfolksdirektivet
» SFS 2017:361 | » SFS 2017:362 | » SFS 2017:363 | » SFS 2017:364 | » SFS 2017:365
Propositionen innehåller förslag som genomför Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1794, vilket ger sjöfolk i huvudsak samma arbetsrättsliga rättigheter som andra arbetstagare har sedan tidigare. Läs mer
[ Proposition ]
Sök prop. 2016/17:107 hos riksdagen
Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2016/17:AU9 [ pdf| ]
Departement :
» Dir. 2012:92 Utstationering på svensk arbetsmarknad [ pdf || ]
» Dir. 2014:82 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03) [ pdf || ]
» Dir. 2014:149 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03) [ pdf || ]
» Dir. 2015:57 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03) [ pdf || ]
» SOU 2015:57 Tillsyn över polisen och Kriminalvården [ pdf || ]
» Dir. 2014:81 Genomförande av tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet [ pdf || ]
» Dir. 2014:150 Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya utstationeringsregler (A 2014:04) [ pdf || ]
» SOU 2015:13 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del I [ pdf || ]
» SOU 2015:38 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del II [ pdf || ]
» Ds 2016:6 Entreprenörsansvar och svenska kollektivavtalsvillkor vid utstationering [ pdf || ]
» Lagrådsremiss: Nya utstationeringsregler
» Material om utstationering av arbetstagare i Sverige
» SFS 2017:320 | » SFS 2017:321
I propositionen föreslås ändringar i lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare.
De föreslagna ändringarna innebär i huvudsak följande: Läs mer
[ Lagrådsremiss ]
Departement :
» Dir. 2015:116 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf || ]
» SOU 2016:50 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf || ]
» Prop. 2016/17:120 Genomförande av sjöfolksdirektivet (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf || ]
Lagrådsremissen innehåller förslag till genomförande av sjöfolksdirektivet, vilket ger sjöfolk i huvudsak samma arbetsrättsliga rättigheter som andra arbetstagare har sedan tidigare. Syftet med direktivet är att stärka skyddet för arbetstagare oavsett vilken sektor de arbetar i, att säkerställa att liknande villkor gäller i medlemsstaterna och att leva upp till de rättigheter som läggs fast i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna. Regeringens bedömning är att Sverige uppfyller sjöfolksdirektivets krav och att det inte krävs någon ändring av svensk lagstiftning i detta avseende. Läs mer
2016 ( 20 st. )
Departement : Ju 2015:13)
(» Dir. 2015:75 Åtgärder för att stärka arbetskraftsinvandrares ställning på arbetsmarknaden [ pdf || ]
» Dir. 2016:72 Tilläggsdirektiv till Utredningen om åtgärder för att stärka arbetskraftsinvandrares ställning på arbetsmarknaden (Ju 2015:13) [ pdf || ]
Utredningen om stärkt ställning för arbetskraftsinvandrare på arbetsmarknaden föreslår bland annat straffansvar för arbetsgivare. Förslaget innebär att arbetsgivare som uppsåtligen inte har levt upp till de krav som ställs när det gäller lön och övriga anställningsvillkor kan dömas till fängelse i högst ett år eller böter. Utredaren föreslår också en möjlighet att underlåta återkallelse av tillstånd när en arbetsgivare på eget initiativ har rättat till brister i anställningsvillkoren. Läs mer
Departement : A 2014:01)
(» Dir. 2014:10 Bättre möjligheter att motverka diskriminering
» Dir. 2014:79 Tilläggsdirektiv till Utredningen om bättre möjligheter att motverka diskriminering
Utredningen om bättre möjligheter att motverka diskriminering har flera förslag i sitt betänkande, bland annat att en diskrimineringsnämnd ska skapas som ett alternativ till domstolsprövning och att Skolinspektionen ska arbeta mot diskriminering i skolan. Läs mer
[ Lagrådsremiss ]
Departement :
» Dir. 2012:92 Utstationering på svensk arbetsmarknad
» Dir. 2014:82 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)
» Dir. 2014:149 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)
» Dir. 2015:57 Tilläggsdirektiv till Utstationeringskommittén (A 2012:03)
» SOU 2015:57 Översyn av Lex Laval
» Dir. 2014:81 Genomförande av tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet
» Dir. 2014:150 Tilläggsdirektiv till Utredningen om nya utstationeringsregler (A 2014:04)
» SOU 2015:13 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del I
» SOU 2015:38 Tillämpningsdirektivet till utstationeringsdirektivet – Del II
» Ds 2016:6 Entreprenörsansvar och svenska kollektivavtalsvillkor vid utstationering
» Prop. 2016/17:107 Nya utstationeringsregler (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf || ]
I lagrådsremissen föreslås ändringar i lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2017. Läs mer
[ Proposition ]
Sök prop. 2016/17:31 hos riksdagen
Behandlas i utskottsbetänkandet bet. 2016/17:KU7 [ pdf| ]
Departement :
» Lagrådsremiss: Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet
» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet [ pdf || ]
» Dir. 2012:76 Meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet
» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, m.m.
I propositionen föreslås att anställda, uppdragstagare och andra som på liknande grund deltar i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet inom skola, vård och omsorg, som till någon del är offentligt finansierad, ska ha motsvarande rätt som offentligt anställda att lämna uppgifter om verksamheten för publicering i medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, t.ex. radio, tv och tidningar. Läs mer
Departement : S 2015:04)
(Anställda och uppdragstagare hos privata aktörer som bedriver offentligt finansierad verksamhet inom hälso- och sjukvården, omsorgen samt skolan ska omfattas av meddelarskydd. Bestämmelsen i 13 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) utvidgas därför till att omfatta även enskilda juridiska personer som bedriver offentligt finansierad välfärd. Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019. Läs mer
[ Lagrådsremiss ]
Departement :
» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet [ pdf || ]
» Dir. 2012:76 Meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet
» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, m.m.
» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda
» Prop. 2016/17:31 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Justitiedepartementet) [ pdf || ]
I lagrådsremissen föreslås att anställda, uppdragstagare och andra som på liknande grund deltar i enskild yrkesmässigt bedriven verksamhet inom skola, vård och omsorg, som till någon del är offentligt finansierad, ska ha motsvarande rätt som offentligt anställda att lämna uppgifter om verksamheten för publicering i medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, t.ex. radio, tv och tidningar.
Den som bedriver verksamheten förbjuds att efterforska vem som har utnyttjat sin meddelarfrihet eller medverkat till en grundlagsskyddad framställning och får inte heller utsätta denne för negativa åtgärder på grund av detta.
Skyddet begränsas av de regler om tystnadsplikt som finns på respektive område och medför ingen rätt att lämna ut handlingar. Läs mer
Departement : A 2015:03)
(» Dir. 2015:116 Genomförande av sjöfolksdirektivet [ pdf || ]
» Lagrådsremiss: Genomförande av sjöfolksdirektivet
» Prop. 2016/17:120 Genomförande av sjöfolksdirektivet (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf || ]
Sjöfolksdirektivet (EU) 2015/1794 ändrar bestämmelser i fem befintliga arbetsrättsliga direktiv. Det handlar om för arbetsrätten tre centrala områden: löneskydd, arbetstagares rätt till information och samråd med arbetsgivare och uppsägningsskydd, där olika kategorier av arbetstagare inom sjöfartssektorn (sjöfolk) har kunnat undantas från tillämpningen av direktiven. Läs mer
Departement : A 2015:01)
(» Dir. 2015:45 Genomförande av direktivet om intjänande och bevarande av tjänstepension [ pdf || ]
» Prop. 2017/18:56 Genomförande av direktivet om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension (Arbetsmarknadsdepartementet) [ pdf || ]
Den 16 april 2014 antog Europaparlamentet och rådet direktiv 2014/50/EU om förbättrade villkor för intjänande och bevarande av kompletterande pensionsrättigheter. I direktivet fastställs regler som ska göra det lättare för arbetstagare att utöva rätten till fri rörlighet mellan medlemsstaterna genom att minska de hinder som följer av vissa bestämmelser om kompletterande pensionssystem knutna till ett anställningsförhållande. Vårt uppdrag har varit att analysera direktivet och lämna förslag på eventuella åtgärder som behöver vidtas för att genomföra direktivet i svensk rätt. Läs mer
Departement :
Från diskrimineringsförbudet om bristande tillgänglighet undantas företag som vid det senaste kalenderårsskiftet sysselsatte färre än tio arbetstagare inom området varor och tjänster. I promemorian föreslås att även företag som vid det senaste kalenderårsskiftet sysselsatte färre än tio arbetstagare ska omfattas av förbudet, om företaget i sin näringsverksamhet tillhandahåller varor och tjänster till allmänheten. Ändringen i diskrimineringslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2017. Läs mer
Sören Öman har samlat referenser till förarbeten till lagstiftning (offentligt tryck) av mer central arbetsrättslig betydelse. Det gäller bl.a. alla pågående utredningar, utredningsförslag, lagrådsremisser och propositioner sedan 2010 (183 st. hittills).
Sören Öman har synnerligen omfattande och bred erfarenhet av offentliga utredningar och utarbetande av lagförslag sedan början av 1990-talet. Han har också gett ut flera böcker om arbetsrätt, bl.a. en kommentar till anställningsskyddslagen som finns i bokform och uppdateras löpande på internet och en omfattande bok om rättspraxis kring anställningsskyddet som kommit ut i elva upplagor hittills.
» Utredningsbetänkanden om arbetsrätt med Sören Öman ( 15 st. )
» Prejudikat från Arbetsdomstolen med Sören Öman ( 196 st. )
» Alla Arbetsdomstolens domar ( 1 607 refererade avgöranden sedan 1993 )
Domarpersonalen i Arbetsdomstolen
» ILO-konventioner | » ILO-rekommendationer
Kommande publika föredrag om arbetsrätt av Sören Öman
2023-11-09 — Visselblåsarlagen och yttrandefriheten i arbetslivet ( Stockholm • Fakultetskurser » Hemsida )
» Skrifter om arbetsrätt av Sören Öman ( 130 st. )
» Seminarier om arbetsrätt Sören Öman arrangerat ( 29 st. med 2 053 deltagare sedan 2013 )
» Nyheter om arbetsrätt ( 95 st. )
Sök i nordiska nyhetsbrevet EU & arbetsrätt
Leta efter annat ( på Sören Ömans hemsida ) :