Hem: Skrifter av Sören Öman: Medverkanden vid betänkande:

Göran Söderlöf

( 3 skrifter av Sören Öman, listas nedan )

Funktion vid Arbetsdomstolen : Arbetsgivarledamot | Ombud ]

Sök kontaktuppgifter till Göran Söderlöf på :

eniro.se | hitta.se | merinfo.se | mrkoll.se | ratsit.se

Sören Öman har troligen inte kontaktuppgifter till personen.

Kontakt med Arbetsdomstolen

Göran Söderlöf
Aktiv som ombud i Arbetsdomstolen 2006–2013 ( 16 refererade avgöranden ) ( sedan 2000 )

Alla uppgifter om ombudskap för innevarande år har kanske inte hunnit läggas in än.

Andel avgöranden med skiljaktig mening : 6,3% ( 1 / 16 st. )

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,7%

Andel överklagade mål : 0,0% ( 0 / 16 st. )

Antal avgöranden med ogiltigförklaring av uppsägning/avskedande : 2 st.

Göran Söderlöf har varit ombud vid refererade avgöranden med :
63 ledamöter ♀ 30 ♂ 33
13 sekreterare ♀ 8 ♂ 5
24 parter
21 ombud ♀ 10 ♂ 11

Göran Söderlöf
Aktivitet som arbetsgivarledamot i Arbetsdomstolen ( sedan 1993 )

Av­göran­den Skilj­aktig me­ning An­del skilj­akt­iga Aktiv år
101 st. 4 st. 4,0% 1998–2022

89 huvud­för­hand­lings­dagar inför refererade avgöranden sedan 2016

Andel avgöranden med skiljaktig mening: 14,9% ( 15 / 101 st. )
[ i 4 / 15 fall ( 26,7% ) har Göran Söderlöf själv varit skiljaktig ]

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,7%

Andel överklagade mål: 27,7% ( 28 / 101 st. )

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 23,2%

Ändringsfrekvens : 78,6% ( 22 / 28 st. )

 

Genomsnitt för alla refererade avgöranden i överklagade mål : 56,8%

Underinstanser ( 21 st. ) : Linköpings tingsrätt | Stockholms tingsrätt | Halmstads tingsrätt | Gävle tingsrätt | Malmö tingsrätt | Kalmar tingsrätt | Uppsala tingsrätt | Göteborgs tingsrätt | Varbergs tingsrätt | Uddevalla tingsrätt | Attunda tingsrätt | Västmanlands tingsrätt | Jönköpings tingsrätt | Sundsvalls tingsrätt | Luleå tingsrätt | Solna tingsrätt | Helsingborgs tingsrätt | Lunds tingsrätt | Ängelholms tingsrätt | Skövde tingsrätt | Eslövs tingsrätt

Antal refererade avgöranden med ogiltigförklaring av uppsägning/avskedande : 7 st. ( senaste gången 2021-12-01, för 2 år 4 mån 15 dgr sedan )

Göran Söderlöf har dömt refererade avgöranden med :
130 ledamöter ♀ 55 ♂ 75
42 sekreterare ♀ 27 ♂ 15
194 parter
169 ombud ♀ 55 ♂ 114

Typ av ledamöter som är skiljaktig från Göran Söderlöf
( 35 st. ♀ 16 ♂ 19 vid 42 tillfällen )

Förord­nanden i Arbets­dom­stolen :

Funk­tion Till­trädde Av­gick Längd
Er­sättare för arbets­givar­ledamot1998-07-012004-06-306 år
Arbets­givar­ledamot2013-07-0110 år 9 mån 15 dgr hittills
Förordnad i sammanlagt 16 år 9 månader och 16 dagar hittills.

Utsedd efter förslag av Svenska Kommunförbundet och Sveriges Kommuner och Regioner.

Betänkanden med Sören Öman och Göran Söderlöf ( 3 st. )

Sök/Filtrera skrifterna på denna sida :

2011 ( 1 st. )

SOU Bok | Offentlig utredning ]

Arbetsmarknadsrätt | Arbetsrätt | Övrigt ]

Omslaget till Uppdragstagare i arbetslöshetsförsäkringen

Det finns inte i lagstiftningen om arbetslöshetsförsäkringen några bestämmelser om uppdragstagare. Däremot finns det delvis olika regler för arbetstagare respektive företagare. En uppdragstagare måste därför i arbetslöshetsförsäkringen alltid klassificeras som arbetstagare eller företagare. Om uppdragstagaren är så självständig att han eller hon ska betraktas som företagare avgörs i dag efter en samlad bedömning av samtliga omständigheter kring uppdragen.

Jag har utformat regler för att göra gränsdragningen mellan företagare och arbetstagare i arbetslöshetsförsäkringen tydligare och enklare att förutse.

Dela :

2008 ( 2 st. )

SOU Bok | Offentlig utredning ]

Arbetsmarknadsrätt ]

Omslaget till Avgifter inom arbetslöshetsförsäkringen

Jag har haft i uppdrag att överväga

  • frågor om avgifter för medlemmar i arbetslöshetskassor med deltidsarbete eller som är förhindrade att arbeta, och
  • frågor om formerna för medlemmarnas betalning av medlemsavgifter till arbetslöshetskassorna.

Slutbetänkandet innehåller inga författningsförslag, eftersom jag kommit fram till att det inte behövs någon mera författningsreglering om detta. Arbetslöshetskassorna och deras medlemmar kan nämligen inom ramen för befintliga regler bäst sköta detta själva utan statlig inblandning genom ytterligare författningsreglering.

Dela :

SOU Bok | Offentlig utredning ]

Arbetsmarknadsrätt | It-rätt | Offentlighet & sekretess ]

Omslaget till Obligatorisk arbetslöshetsförsäkring

Mitt uppdrag är att föreslå hur arbetslöshetsförsäkringen ska omformas till en obligatorisk försäkring som vid arbetslöshet ger alla som uppfyllt ett arbetsvillkor en inkomstrelaterad ersättning. En utgångspunkt har varit att de personer som är medlem i en arbetslöshetskassa och i den nuvarande medlemsbaserade arbetslöshetsförsäkringen redan har rätt till sådan ersättning ska beröras så lite som möjligt av förslagen. Det som krävs för att göra arbetslöshetsförsäkringen obligatorisk är därför en kompletterande arbetslöshetsförsäkring för de personer som inte är medlem i en arbetslöshetskassa. Dessa personer har i dag vid förlorat heltidsarbete bara rätt till ett lågt grundbelopp på 320 kr per dag i stället för inkomstrelaterad ersättning med upp till 680 kr per dag.

Jag lämnar i detta delbetänkande förslag till en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring.

Dela :