Hem: Teman: Tema Arbetsrätt: Förarbeten om arbetsrätt: Medverkanden i utredning:

Sofie Rehnström

( 22 nyare förarbeten om arbetsrätt, listas nedan )

Funktion vid Arbetsdomstolen : Arbetstagarledamot | Ombud ]

Sök kontaktuppgifter till Sofie Rehnström på :

eniro.se | hitta.se | merinfo.se | mrkoll.se | ratsit.se

Sören Öman har troligen inte kontaktuppgifter till personen.

Det kan ibland ta ett litet tag att ladda diagrammet. Ha tålamod… 

Sofie Rehnström – Antal arbetsrättsliga förarbeten per år sedan 2010

Genomsnittet är 2,2 arbetsrättsliga förarbeten per år.

Kontakt med Arbetsdomstolen

Sofie Rehnström
Aktiv som ombud i Arbetsdomstolen 2000–2008 ( 12 refererade avgöranden ) ( sedan 2000 )

Alla uppgifter om ombudskap för innevarande år har kanske inte hunnit läggas in än.

Andel avgöranden med skiljaktig mening : 16,7% ( 2 / 12 st. )

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,7%

Andel överklagade mål : 0,0% ( 0 / 12 st. )

Sofie Rehnström har varit ombud vid refererade avgöranden med :
60 ledamöter ♀ 21 ♂ 39
12 sekreterare ♀ 8 ♂ 4
17 parter
8 ombud ♀ 4 ♂ 4

Sofie Rehnström
Aktivitet som arbetstagarledamot i Arbetsdomstolen ( sedan 1993 )

Av­göran­den Skilj­aktig me­ning An­del skilj­akt­iga Aktiv år
10 st. 2 st. 20,0% 2011–2022

2 huvud­för­hand­lings­dagar inför refererade avgöranden sedan 2016

Andel avgöranden med skiljaktig mening: 40,0% ( 4 / 10 st. )
[ i 2 / 4 fall ( 50,0% ) har Sofie Rehnström själv varit skiljaktig ]

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,7%

Andel överklagade mål: 30,0% ( 3 / 10 st. )

Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 23,2%

Ändringsfrekvens : 33,3% ( 1 / 3 st. )

 

Genomsnitt för alla refererade avgöranden i överklagade mål : 56,8%

Underinstanser ( 3 st. ) : Attunda tingsrätt | Solna tingsrätt | Helsingborgs tingsrätt

Underinstanser ( 3 st. ) : Attunda tingsrätt | Solna tingsrätt | Helsingborgs tingsrätt

Sofie Rehnström har dömt refererade avgöranden med :
39 ledamöter ♀ 19 ♂ 20
9 sekreterare ♀ 6 ♂ 3
21 parter
23 ombud ♀ 10 ♂ 13

Typ av ledamöter som är skiljaktig från Sofie Rehnström
( 12 st. ♀ 4 ♂ 8 vid 12 tillfällen )

Förord­nanden i Arbets­dom­stolen :

Funk­tion Till­trädde Av­gick Längd
Er­sättare för arbets­tagar­ledamot2010-07-012022-06-3012 år
Arbets­tagar­ledamot2022-07-011 år 9 mån 15 dgr hittills
Förordnad i sammanlagt 13 år 9 månader och 15 dagar hittills.

Utsedd efter förslag av Landsorganisationen i Sverige.

Nyare offentliga utredningar och betänkanden om arbetsrätt med Sofie Rehnström som medverkande ( 22 st. )

Sök/Filtrera förarbetena på denna sida :

2020 ( 2 st. )

Utredningsförslag – SOU : Ökad trygghet för visselblåsare
SOU 2020:38

Omslaget till SOU 2020:38

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2020:38

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Inga-Lill Askersjö

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet

» Dir. 2019:24 Genomförande av visselblåsardirektivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2020:35 Tilläggsdirektiv till Utredningen om genomförandet av visselblåsardirektivet (A 2019:02) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen föreslår att visselblåsardirektivet huvudsakligen ska genomföras genom en ny lag som ersätter lagen (2016:749) om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden. Den nya lagen ska gälla inom all privat och offentlig verksamhet, dvs. inte endast inom de områden och vid de överträdelser som omfattas av visselblåsardirektivets tillämpningsområde. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : En moderniserad arbetsrätt
SOU 2020:30

Omslaget till SOU 2020:30

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2020:30

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Gudmund Toijer

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2019:01)

» Dir. 2019:17 En moderniserad arbetsrätt [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen föreslår bl.a. att turordningsreglerna ändras och att möjligheterna att ogiltigförklara uppsägningar och avskedanden som små arbetsgivare med högst 15 arbetstagare gör inskränks. Vid begäran om ogiltigförklaring av en uppsägning ska arbetstagaren inte längre få stå kvar i anställningen. Samtidigt föreslås att arbetsgivaren ska få ett ansvar för att erbjuda arbetstagare skälig kompetensutveckling i anställningen. Det gäller alla arbetstagare som varit anställda i sex månader, utom den som fyllt 68 år. Läs mer

Dela :

2019 ( 2 st. )

Utredningsdirektiv : Genomförande av visselblåsardirektivet
Dir. 2019:24

Omslaget till dir. 2019:24

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2019:24

Ordförande / Utredare : Inga-Lill Askersjö

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2019:02)

Redovisas senast: 2020-06-30

» Dir. 2020:35 Tilläggsdirektiv till Utredningen om genomförandet av visselblåsardirektivet (A 2019:02) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2020:38 Ökad trygghet för visselblåsare [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska föreslå hur Europaparlamentets och rådets direktiv om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av unionsrätten (visselblåsardirektivet) ska genomföras i svensk rätt. Utredaren ska bedöma hur direktivet förhåller sig till svensk rätt och utarbeta nödvändiga författningsförslag. Bedömningen ska bl.a. omfatta inom vilka områden reglerna ska gälla, förhållandet till andra regelverk om skydd för personer som rapporterar om överträdelser, åtgärder för att skydda rapporterande personer och berörda personer, inrättande och utformning av interna och externa kanaler och uppföljning av rapportering samt frågan om sanktioner. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : En moderniserad arbetsrätt
Dir. 2019:17

Omslaget till dir. 2019:17

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2019:17

Ordförande / Utredare : Gudmund Toijer

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2019:01)

Redovisas senast: 2020-05-31

» SOU 2020:30 En moderniserad arbetsrätt [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska föreslå hur arbetsrätten kan moderniseras och anpassas efter dagens arbetsmarknad samtidigt som en grundläggande balans mellan arbetsmarknadens parter upprätthålls.

Utredaren ska

  • utarbeta författningsförslag för tydligt utökade undantag från turordningsreglerna,
  • utarbeta författningsförslag för att inom ramen för anställningen stärka arbetsgivarens ansvar för kompetensutveckling och anställdas omställningsförmåga,
  • utarbeta författningsförslag som särskilt för mindre företag innebär lägre kostnader vid uppsägningar, samtidigt som rättssäkerhet och skydd mot godtycke upprätthålls, och
  • överväga författningsförslag i syfte att skapa en bättre balans i anställningsskyddet för personal med olika anställningsvillkor.

Läs mer

Dela :

2017 ( 2 st. )

Utredningsförslag – SOU : Ny lag om företagshemligheter
SOU 2017:45

Omslaget till SOU 2017:45

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2017:45

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Michaël Koch

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2016:13)

» SOU 2008:63 Förstärkt skydd för företagshemligheter [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Ett bättre skydd för företagshemligheter

» Lagrådsyttrande 2014-01-08

» EU-direktiv: Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/943 av den 8 juni 2016 om skydd mot att icke röjd know-how och företagsinformation (företagshemligheter) olagligen anskaffas, utnyttjas och röjs

» Dir. 2016:38 Skyddet för företagshemligheter [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagårdsremiss: En ny lag om företagshemligheter

» Lagrådsyttrande 2018-02-22

I betänkandet föreslås en ny lag om företagshemligheter, som ska ersätta den nu gällande lagen (1990:409) om skydd för företagshemligheter. Förslaget har sin bakgrund i att det måste göras ändringar den svenska lagstiftningen för att genomföra ett EU-direktiv om skydd för företagshemligheter. I betänkandet föreslås även – utan bakgrund i EU-direktivet – en bestämmelse om straff för den som utnyttjar eller röjer en företagshemlighet som vederbörande har haft lovlig tillgång till följd av anställning eller uppdrag eller på annan liknande grund. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Meddelarskyddslagen – fler verksamheter med stärkt meddelarskydd
SOU 2017:41

Omslaget till SOU 2017:41

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2017:41

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Carina Gunnarsson

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2016:01)

» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, mm [ pdf |Paragraftecken ]

» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Prop. 2016/17:31 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2016:4 Ett stärkt meddelarskydd för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen föreslår följande.

  • Inom verksamhet som bedrivs som interregional, regional och lokal kollektivtrafik ska stärkt meddelarskydd enligt meddelarskyddslagen införas.
  • Viss särskild kollektivtrafik ska omfattas av meddelarskyddslagens tillämpningsområde. Det är fråga om särskilda persontransporter inom färdtjänst, riksfärdtjänst och skolskjuts. Särskild kollektivtrafik i form av sjukresor ska dock inte omfattas av lagen.
  • De utgångspunkter och definitioner som framgår av meddelarskyddslagen
    ska gälla även för de nya verksamheter som läggs till.
  • Även om det kan finnas skäl för att införa stärkt meddelarskydd även i andra verksamheter är de negativa konsekvenserna av ett sådant förslag så stora att ytterligare områden inte bör tillföras lagen.

Läs mer

Dela :

2016 ( 3 st. )

Utredningsdirektiv : Skyddet för företagshemligheter
Dir. 2016:38

Omslaget till dir. 2016:38

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2016:38

Ordförande / Utredare : Michaël Koch

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2016:13)

Redovisas senast: 2017-05-19

» SOU 2008:63 Förstärkt skydd för företagshemligheter [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Ett bättre skydd för företagshemligheter

» Lagrådsyttrande 2014-01-08

» EU-direktiv: Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/943 av den 8 juni 2016 om skydd mot att icke röjd know-how och företagsinformation (företagshemligheter) olagligen anskaffas, utnyttjas och röjs

» SOU 2017:45 Ny lag om företagshemligheter [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagårdsremiss: En ny lag om företagshemligheter

» Lagrådsyttrande 2018-02-22

En särskild utredare ska överväga vilka lagändringar som behövs för att anpassa svensk rätt till de nya EU-regler om skyddet för företagshemligheter som sannolikt antas inom den närmaste tiden. Genom reglerna harmoniseras medlemsstaternas civilrättsliga skydd mot att någon obehörigen befattar sig med en företagshemlighet. Harmoniseringen ska säkerställa företagens konkurrenskraft och förbättra förutsättningarna för innovation och kunskapsöverföring på den inre marknaden.

Utredaren ska också, utan direkt samband med EU-reglerna, överväga hur ett straffansvar kan utformas när det gäller en anställd som obehörigen utnyttjar eller röjer en företagshemlighet som han eller hon har fått tillgång till inom ramen för sina arbetsuppgifter. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling – ILO:s konvention nr 94 samt en internationell jämförelse
SOU 2016:15

Omslaget till SOU 2016:15

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2016:15

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Niklas Bruun

Departement : Finansdepartementet (S 2014:20)

» SOU 2006:28 Nya upphandlingsregler 2

» SOU 2011:73 På jakt efter den goda affären − analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen

» SOU 2013:12 Goda affärer − en strategi för hållbar offentlig upphandling

» SOU 2014:51 Nya regler om upphandling

» SOU 2014:69 En lag om upphandling av koncessioner

» Dir. 2014:162 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» Dir. 2015:90 Tilläggsdirektiv till Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal (S 2014:20)

» SOU 2015:78 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» Lagrådsremiss: Miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn vid upphandling

» Lagrådsyttrande 2016-06-09

» Prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling

Utredningen har haft i uppdrag att dels utreda förutsättningarna för en svensk ratifikation av Internationella arbetsorganisationens (ILO) konvention nr 94, dels göra en internationell jämförelse av användningen av sociala villkor vid offentlig upphandling.

Utredningen har bedömt att ratificering måste ske i nära samarbete med EU. Ett sådant nära samarbete innebär i detta fall att en medlemsstat endast kan ratificera konventionen med stöd av ett bemyndigande av EU. Sammanfattningsvis har utredningen ansett att det mervärde som en ratifikation innebär är begränsat. En ratifikation av konventionen utvidgar inte det befintliga utrymmet att ställa arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Ett stärkt meddelarskydd för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade
Dir. 2016:4

Omslaget till dir. 2016:4

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2016:4

Ordförande / Utredare : Carina Gunnarsson

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2016:01)

Redovisas senast: 2017-05-02

» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, mm [ pdf |Paragraftecken ]

» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Prop. 2016/17:31 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» SOU 2017:41 Meddelarskyddslagen – fler verksamheter med stärkt meddelarskydd [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska föreslå hur ett stärkt meddelarskydd kan införas för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade.

I uppdraget ingår bl.a. att

  • analysera vilka verksamheter som bör omfattas av ett stärkt meddelarskydd och hur dessa verksamheter ska avgränsas,
  • överväga vilka kategorier av personer som deltar i en verksamhet som bör ges ett stärkt meddelarskydd,
  • beakta det förslag som lämnats i betänkandet SOU 2013:79, förslagets remissutfall och det följande lagstiftningsarbetet samt
  • beakta nationell och internationell rättsutveckling i övrigt på såväl området för meddelarskydd som angränsande rättsområden.

Läs mer

Dela :

2015 ( 1 st. )

Utredningsförslag – SOU : Upphandling och villkor enligt kollektivavtal
SOU 2015:78

Omslaget till SOU 2015:78

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2015:78

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Niklas Bruun

Departement : Finansdepartementet (S 2014:20)

» SOU 2006:28 Nya upphandlingsregler 2

» SOU 2011:73 På jakt efter den goda affären − analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen

» SOU 2013:12 Goda affärer − en strategi för hållbar offentlig upphandling

» SOU 2014:51 Nya regler om upphandling

» SOU 2014:69 En lag om upphandling av koncessioner

» Dir. 2014:162 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» Dir. 2015:90 Tilläggsdirektiv till Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal (S 2014:20)

» SOU 2016:15 Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling – ILO:s konvention nr 94 samt en internationell jämförelse

» Lagrådsremiss: Miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn vid upphandling

» Lagrådsyttrande 2016-06-09

» Prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling

» Utskottsbetänkande 2016/17:FiU7 Nytt regelverk om upphandling

» Prop. 2016/17:163 Arbetsrättsliga villkor vid upphandling (Finansdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningens förslag innebär att upphandlande myndigheter ska ange lön, semester och arbetstid som villkor i kontrakt i offentlig upphandling. Sådana villkor måste alltid enligt lagförslaget ställas i de fall det finns risk för oskäliga anställningsvillkor. Villkoren ska också gälla för underleverantörer. Upphandlande myndigheter kan också välja att ställa fler villkor än de tre som är obligatoriska, t.ex. försäkringar, tjänstepension och annan ledighet än semester. När arbete utförs utanför Sverige ska villkor enligt Internationella arbetsorganisationens (ILO) kärnkonventioner ställas. Läs mer

Dela :

2014 ( 4 st. )

Utredningsdirektiv : Upphandling och villkor enligt kollektivavtal
Dir. 2014:162

Omslaget till dir. 2014:162

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2014:162

Ordförande / Utredare : Niklas Bruun

Departement : Finansdepartementet | Socialdepartementet (S 2014:20)

Redovisas senast: 2016-03-01

» SOU 2006:28 Nya upphandlingsregler 2

» SOU 2011:73 På jakt efter den goda affären − analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen

» SOU 2013:12 Goda affärer − en strategi för hållbar offentlig upphandling

» SOU 2014:51 Nya regler om upphandling

» SOU 2014:69 En lag om upphandling av koncessioner

» Dir. 2015:90 Tilläggsdirektiv till Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal (S 2014:20)

» SOU 2015:78 Upphandling och villkor enligt kollektivavtal

» SOU 2016:15 Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling – ILO:s konvention nr 94 samt en internationell jämförelse

» Lagrådsremiss: Miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn vid upphandling

» Lagrådsyttrande 2016-06-09

» Prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling

» Utskottsbetänkande 2016/17:FiU7 Nytt regelverk om upphandling

» Prop. 2016/17:163 Arbetsrättsliga villkor vid upphandling (Finansdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

En särskild utredare ska analysera hur uttryckliga krav på villkor enligt kollektivavtal kan föras in i de tre nya kommande upphandlingslagarna om offentlig upphandling, upphandling inom försörjningssektorerna och upphandling av koncessioner. Utredaren ska också analysera hur krav på att varor, tjänster och byggentreprenader ska produceras, tillhandahållas och utföras under förhållanden som uppfyller ILO:s kärnkonventioner kan föras in i nämnda tre upphandlingslagar. Syftet med detta är att det handlingsutrymme som 2014 års upphandlingsdirektiv ger i fråga om sådana krav ska utnyttjas för att därigenom stärka det sociala skyddet. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Registerutdrag i arbetslivet
SOU 2014:48

Omslaget till SOU 2014:48

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2014:48

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Michaël Koch

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2013:04)

» SOU 2009:44 Integritetsskydd i arbetslivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2014:34 Tilläggsdirektiv till Utredningen om registerutdrag i arbetslivet (A 2013:04) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2013:56 Registerutdrag i arbetslivet [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Vi föreslår att det ska vara förbjudet för arbetsgivare att utan författningsstöd begära att en arbetssökande ska visa upp eller överlämna ett utdrag ur belastningsregistret. Vi har inte funnit tillräckliga skäl för att föreslå några undantag från förbudet avseende arbetsgivare som i dag inte har rätt att få ta del av arbetssökandes uppgifter ur belastningsregistret. Vårt förslag innebär i praktiken att förutsättningarna för arbetsgivares icke författningsreglerade registerkontroll återförs till vad som gällde före år 1989. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Nya regler om aktiva åtgärder mot diskriminering
SOU 2014:41

Omslaget till SOU 2014:41

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2014:41

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Cathrine Lilja Hansson

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2012:02)

» SOU 2010:7 Aktiva åtgärder för att främja lika rättigheter och möjligheter – ett systematiskt målinriktat arbete på tre samhällsområden [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2012:80 Aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Lagrådsremiss: Ett övergripande ramverk för aktiva åtgärder i syfte att främja lika rättigheter och möjligheter

» Lagrådsyttrande 2016-02-26

» Prop. 2015/16:135 Ett övergripande ramverk för aktiva åtgärder i syfte att främja lika rättigheter och möjligheter (Kulturdepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen konstaterar att det fortfarande finns ett behov av att komplettera diskrimineringsförbuden med ett förebyggande och främjande arbete och föreslår därför att det även fortsättningsvis ska finnas regler om skyldighet att bedriva ett arbete med aktiva åtgärder inom arbetslivs- och utbildningsområdet. Arbetet med aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen och skollagen föreslås utvidgas till att omfatta samtliga sju diskrimineringsgrunder. Utredningen föreslår nya regler om aktiva åtgärder mot diskriminering som på flera sätt skiljer sig från nu gällande regler. Läs mer

Dela :

Utredningsförslag – SOU : Visselblåsare – Stärkt skydd för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden
SOU 2014:31

Omslaget till SOU 2014:31

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2014:31

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Per Virdesten

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2013:02)

» Dir. 2013:16 Stärkt skydd för arbetstagare som slår larm

» Lagrådsremiss: Ett särskilt skydd för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden

» Prop. 2015/16:128 Ett särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden

Utredningen lämnar huvudsakligen följande tre förslag.

  • En ny arbetsrättslig lag om stärkt skydd för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden i arbetsgivarens verksamhet.
  • En ny regel i arbetsmiljölagen (1977:1160) som innebär en skyldighet för alla arbetsgivare att – i den utsträckning verksamheten kräver det – antingen se till att det finns rutiner för interna larm om allvarliga missförhållanden eller vidta andra åtgärder som underlättar sådana larm.
  • Regler till skydd för identiteten på de arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden.

Läs mer

Dela :

2013 ( 3 st. )

Utredningsförslag – SOU : Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet
SOU 2013:79

Omslaget till SOU 2013:79

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2013:79

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Margareta Åberg

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2012:11)

» Dir. 2012:76 Meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

» Dir. 2013:39 Tilläggsdirektiv till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Ju 2012:11)

» SOU 1990:12 Meddelarrätt – Meddelarfrihet i företag och föreningar, m.m.

» Ds 2001:9 Yttrandefrihet för privatanställda

» Dir. 2016:4 Ett stärkt meddelarskydd för privatanställda i verksamheter som är helt eller delvis offentligt finansierade

» Lagrådsremiss: Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

» Lagrådsyttrande 2016-09-20

» Prop. 2016/17:31 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Justitiedepartementet) [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

Utredningen föreslår:

  • En ny lag införs för att reglera meddelarskyddet i förhållande till privata arbetsgivare inom vissa verksamhetsområden. Enskilda verksamheter inom dessa verksamhetsområden som helt saknar offentlig finansiering omfattas inte av lagen.
  • Lagen utformas med det grundlagsreglerade meddelarskyddet som förebild och ger i princip samma skydd som gällande reglering för kommunala företag. Det är dock inte fråga om att utvidga tillämpningsområdet för offentlighetsprincipen.
  • De verksamhetsområden som utredningen anser lämpliga att reglera i nuläget är vård, skola och omsorg.
  • Alla som är verksamma inom kärnverksamheten, oavsett anställningsform, ska omfattas av lagen. Även inhyrd personal omfattas således och sådan personal är fri att lämna ut uppgifter om den verksamhet de är uthyrda till om verksamheten ligger inom lagens tillämpningsområde.
  • Personer i företagsledande ställning undantas från lagens tillämpningsområde.
  • I princip kan all typ av information lämnas ut med stöd av lagen. Lagstadgade tystnadsplikter påverkas dock inte utan dessa bryter rätten att meddela uppgifter för offentliggörande.

Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Registerutdrag i arbetslivet
Dir. 2013:56

Omslaget till dir. 2013:56

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2013:56

Ordförande / Utredare : Michaël Koch

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2013:04)

Redovisas senast: 2014-06-30

» SOU 2009:44 Integritetsskydd i arbetslivet

» Dir. 2014:34 Tilläggsdirektiv till Utredningen om registerutdrag i arbetslivet (A 2013:04)

» SOU 2014:48 Registerutdrag i arbetslivet

Det är viktigt att säkerställa att arbetsgivare inte begär att få se registerutdrag när det saknas godtagbara skäl för det. En särskild utredare ska därför kartlägga av vilka skäl arbetsgivare, utan uttryckligt författningsstöd, begär att arbetssökande visar upp utdrag ur belastningsregistret och vilken betydelse sådana utdrag tillmäts i anställningsprocessen. Utredaren ska också undersöka i vilken utsträckning arbetsgivare begär att redan anställda visar upp utdrag ur belastningsregistret och vilken betydelse sådan registerkontroll tillmäts i anställningen. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Stärkt skydd för arbetstagare som slår larm
Dir. 2013:16

Omslaget till dir. 2013:16

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2013:16

Ordförande / Utredare : Per Virdesten

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2013:02)

Redovisas senast: 2014-05-22

» SOU 2014:31 Visselblåsare – Stärkt skydd för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden

» Lagrådsremiss: Ett särskilt skydd för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden

wpcf-arbetsratt-se-ocksa

En särskild utredare ska se över skyddet för arbetstagare som slår larm om olika former av missförhållanden, oegentligheter eller brott och föreslå åtgärder som syftar till att stärka skyddet och skapa ett tydligare regelverk. Läs mer

Dela :

2012 ( 3 st. )

Utredningsförslag – SOU : Uppsägningstvister – En översyn av regelverket kring tvister i samband med uppsägning av arbetstagare
SOU 2012:62

Omslaget till SOU 2012:62

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2012:62

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Jonas Malmberg

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2011:04)

» Dir. 2011:76 Översyn av regelverket kring tvister i samband med uppsägning

Utredningen föreslår följande ändringar i lagen om anställningsskydd:

  • Anställningen ska bestå i högst ett år om arbetsgivare och arbetstagare tvistar om en uppsägning är giltig.
  • Det ekonomiska skadeståndet för brott mot LAS ska reduceras för arbetsgivare med färre än 50 anställda.
  • Det ska inte gå att ogiltigförklara en arbetsbristsuppsägning för att arbetsgivaren har åsidosatt sin omplaceringsskyldighet.

Eftersom förslagen omfattar införande av en ny paragraf föreslår utredningen även följdändringar i ett antal andra lagar som hänvisar till LAS. Förslagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2014. Läs mer

Dela :

Utredningsdirektiv : Meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet
Dir. 2012:76

Omslaget till dir. 2012:76

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2012:76

Ordförande / Utredare : Margareta Åberg

Departement : Justitiedepartementet (Ju 2012:11)

Redovisas senast: 2013-11-30

» Dir. 2013:39 Tilläggsdirektiv till Utredningen om meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet (Ju 2012:11)

» SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

En särskild utredare ska se över frågan om stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet och då framför allt i sådan verksamhet som avser vård, skola och omsorg. Utgångspunkten ska vara att meddelarskyddet för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet så långt som det är möjligt ska vara detsamma som för offentligt anställda. Läs mer

Dela :

2011 ( 1 st. )

Utredningsdirektiv : Översyn av regelverket kring tvister i samband med uppsägning
Dir. 2011:76

Omslaget till dir. 2011:76

Utredningsdirektiv ]

» Länk till dir. 2011:76

Ordförande / Utredare : Jonas Malmberg

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (A 2011:04)

Redovisas senast: 2012-09-28

» SOU 2012:62 Uppsägningstvister – En översyn av regelverket kring tvister i samband med uppsägning av arbetstagare

En särskild utredare ska se över reglerna kring tvister i samband med uppsägning och lämna förslag på hur kostnaderna för arbetsgivare vid sådana tvister ska kunna begränsas. Syftet med de regeländringar som ska föreslås är att nyanställningar ska främjas.

I uppdraget ingår bl.a. att

  • kartlägga hur tvister som uppstår i samband med att en anställning avslutas hanteras i praktiken och bedöma vilka problem nuvarande regelverk medför,
  • föreslå åtgärder som minskar arbetsgivarens kostnader vid tvist om uppsägning och leder till ett mer förutsägbart regelsystem,
  • bedöma vilka konsekvenser de föreslagna åtgärderna får för arbetsgivarens vilja att anställa, och
  • lämna nödvändiga författningsförslag.

Läs mer

Dela :

2010 ( 1 st. )

Utredningsförslag – SOU : Aktiva åtgärder för att främja lika rättigheter och möjligheter – ett systematiskt målinriktat arbete på tre samhällsområden
SOU 2010:7

Omslaget till SOU 2010:7

Utredningsförslag – SOU ]

» Länk till SOU 2010:7

Sök remissvar på webben

Ordförande / Utredare : Anne-Marie Morhed

Departement : Arbetsmarknadsdepartementet (IJ 2008:05)

» Dir. 2008:130 Aktiva åtgärder för att främja lika rättigheter och möjligheter [ pdf |Paragraftecken|Ikon för riksdagen ]

» Dir. 2012:80 Aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter

» Prop. 2015/16:135 Ett övergripande ramverk för aktiva åtgärder i syfte att främja lika rättigheter och möjligheter

På regeringens uppdrag har utredaren Anne-Marie Morhed undersökt om aktiva åtgärder för att främja lika rättigheter och möjligheter i de olika diskrimineringslagarna har varit effektiva. Hon har också övervägt hur krav på aktiva åtgärder kan göras mer tydliga och skarpa och om de bör utvidgas till fler diskrimineringsgrunder och fler samhällsområden. Läs mer

Dela :