Gå direkt till :
Visa info ( Klicka här )
Finns inte förarbetet, kommer du till startsidan för att söka förarbeten.
( 5 refererade avgöranden av Arbetsdomstolen, listas nedan » Gå direkt till listan )
På Sören Ömans hemsida finns alla Arbetsdomstolens refererade avgöranden sedan 1993 och information om domarpersonalen och statistik. Du kan söka i fritext i alla domar eller göra val nedan i spalten till höger för att t.ex. hitta alla avgöranden med en viss domare, part, ombud, sökord etc.
Andel avgöranden med skiljaktig mening : 20,0% ( 1 / 5 st. )
Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 17,7%
Andel överklagade mål : 0,0% ( 0 / 5 st. )
Genomsnitt för alla refererade avgöranden : 23,2%
Andel avgöranden med ogiltigförklaring av uppsägning/avskedande : 20,0% ( 1 / 5 st. )
Utdömda rättegångskostnader per refererat avgörande : 102 685 kr | Median : 123 057 kr
Högsta belopp utdömt för rättegångskostnader : 142 984 kr ( i AD 1993 nr 214 )
Avser bara direktstämda mål. Alla belopp är i dagens penningvärde.
Sökningar efter uppsägning ”för säkerhets skull”
Sök på Sören Ömans hemsida efter uppsägning ”för säkerhets skull”
Sök hela webben efter uppsägning ”för säkerhets skull”
Sök på regeringens och riksdagens hemsidor efter uppsägning ”för säkerhets skull”
Sök i kommittéberättelser (offentliga utredningar) efter uppsägning ”för säkerhets skull”
Sök om uppsägning ”för säkerhets skull” förekommer i domstolsavgöranden
Sören Öman är ordförande i Arbetsdomstolen. Han började som sekreterare i slutet av 1980-talet och har sedan 1996 varit domare i Arbetsdomstolen. Han har hittills medverkat till 196 prejudikat tillsammans med 238 andra ledamöter och 59 sekreterare / rättssekreterare. Dessutom anlitas Sören Öman ofta som skiljeman i tvister med arbetsrättslig anknytning. Det kan gälla arbetstvister i enskilda fall om t.ex. avveckling av en verkställande direktör eller medverkan som ordförande i skiljenämnder enligt förbundsstadgar eller kollektivavtal, t.ex. Skiljenämnden för utvecklingsavtalet och Industrins Uppfinnarnämnd.
Arbetsdomstolen
» Arbetsdomstolens domar ( 1 607 refererade avgöranden sedan 1993 )
» Nya prejudikat ( senaste 90 dagarna )
De 25 ordinarie ledamöterna i Arbetsdomstolen och deras ersättare ( sedan 1929 )
Ordföranden i Arbetsdomstolen ( sedan 1929 )
Vice ordföranden i Arbetsdomstolen ( sedan 1929 )
» Alla förarbeten ( över 60 000 st. )
Gå direkt till :
Förarbeten till :
» Offentliga utredningar ( över 3 000 st. ) och personer som medverkat ( över 20 000 st. )
» ILO-konventioner | » ILO-rekommendationer
Sören Öman om arbetsrätt
Kommande publika föredrag om arbetsrätt av Sören Öman
2024-04-12 — Nya LAS i praktiken – avslutande av anställning ( Stockholm • Blendow Institute » Hemsida )
2024-05-21 — Angrepp från anställda på företagets hemligheter och renommé ( Stockholm • JUC / Norstedts Juridik (VJS / Karnov Group) » Hemsida )
2024-05-23 — Visselblåsarlagen och yttrandefriheten i arbetslivet ( Stockholm • Fakultetskurser » Hemsida )
» Skrifter om arbetsrätt av Sören Öman ( 130 st. )
» Utredningsbetänkanden om arbetsrätt med Sören Öman ( 15 st. )
Gå direkt till :
Sök/Filtrera avgörandena på denna sida :
2014 ( 1 st. )
[ Entreprenörsbyte | Interimistiskt beslut | Uppsägning från arbetsgivarens sida | Uppsägning ”för säkerhets skull” | Övergång av verksamhet ]
Sammanfattning :
Ett bolag utförde enligt ett entreprenadavtal vissa servicetjänster vid ett kärnkraftverk. Med anledning av att avtalet skulle löpa ut sade bolaget upp de anställda som arbetade med avtalet. Vid uppsägningstillfället pågick ett anbudsförfarande avseende de aktuella servicetjänsterna. Efter att arbetstagarna hade sagts upp men innan uppsägningstiden hade löpt ut, fick bolaget besked om att det hade vunnit upphandlingen. I målet är tvistigt om uppsägningarna är giltiga. Arbetstagarsidan har gjort gällande att uppsägningarna inte är sakligt grundade eftersom dessa dels genomförts för ”säkerhets skull”, dels strider mot det s.k. uppsägningsförbudet i 7 § tredje stycket anställningsskyddslagen. Arbetsdomstolen har med stöd av 34 § tredje stycket anställningsskyddslagen beslutat att anställningarna ska upphöra för tiden intill det slutliga avgörandet.
» Läs hela rättsfallet AD 2014 nr 1
Lagrum : 6 b §, 7 § och 34 § tredje stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd
Parter ( Privata sektorn ) : Elektriska Installatörsorganisationen EIO & ISS Facility Services Aktiebolag & Svenska Elektrikerförbundet
Ombud : Annika Ewerblad & Barin Özmen & Ulf Nordström
Ledamöter i Jonas Malmberg, Ulla Erlandsson, Per-Anders Edin, Claes Frankhammar, Göran Söderlöf, Lenita Granlund och Bengt G. Nilsson. Enhälligt.
Rättssekreterare : Pontus Bromander (tidigare Woxner)
2012 ( 1 st. )
[ Arbetsbrist | Kringgående | Uppsägning från arbetsgivarens sida | Uppsägning ”för säkerhets skull” ]
Sammanfattning :
Sedan en arbetstagare i december 2009 sagts upp på grund av arbetsbrist, väckte hans fackliga organisation talan i Arbetsdomstolen med yrkande om att uppsägningen skulle förklaras ogiltig. I juli 2010, medan handläggningen av målet alltjämt pågick, sade arbetsgivaren på nytt upp arbetstagaren på grund av arbetsbrist. Bl.a. genom anteckning på uppsägningsbeskedet klargjordes därvid att uppsägningen gjordes ”reservationsvis” i händelse av att bolaget skulle förlora det då pågående målet i Arbetsdomstolen. I dom som meddelades i oktober 2010 avslog Arbetsdomstolen förbundets talan om ogiltigförklaring av den uppsägning som verkställts i december 2009, varvid anställningen upphörde. Nu fråga huruvida uppsägningen i juli 2010 har vidtagits i strid mot anställningsskyddslagen.
» Läs hela rättsfallet AD 2012 nr 5
Lagrum : 7 § lagen (1982:80) om anställningsskydd
Parter ( Privata sektorn ) : KMT Precision Grinding Aktiebolag & Sveriges Ingenjörer & Teknikarbetsgivarna
Ombud : Helène Robson & Per Dalekant
Ledamöter i Michaël Koch, Ulla Erlandsson, Kurt Eriksson, Bengt Huldt, Håkan Torngren, Ann-Marie Stenberg Carlsson och Inger Efraimsson. Enhälligt.
Sekreterare : Pontus Bromander (tidigare Woxner)
1993 ( 3 st. )
[ Arbetsbrist | Offentlig anställning | Statliga sektorn | Uppsägning från arbetsgivarens sida | Uppsägning ”för säkerhets skull” ]
Sammanfattning :
Vid ett regemente företas uppsägningar av civilanställd personal på grund av arbetsbrist. Frågan i målet är om det förelegat saklig grund för uppsägningarna. Ett skäl för uppsägningarna var att myndigheten räknade med att tilldelas en ny kategori värnpliktiga för tjänstgöring i mobiliserings- och förplägnadsförband. Arbetsdomstolen kommer bl.a. in på frågan vilken betydelse en order från Chefen för armén hade för myndighetens beslut om uppsägningarna och frågan om betydelsen av att regeringen vid tiden för uppsägningarna avlämnat propositioner som rörde den aktuella, nya typen av värnpliktstjänstgöring men att propositionerna då ännu inte hade behandlats av riksdagen.
» Läs hela rättsfallet AD 1993 nr 214
Lagrum : 7 § lagen (1982:80) om anställningsskydd
Parter ( Statliga sektorn ) : Staten genom Försvarets Civilförvaltning & Statsanställdas Förbund
Ledamöter i Nina Pripp, Karl-Ingvar Rundqvist, Bo Jangenäs, Rolf Hugert (direktör i Försäkringsbranschens Arbetsgivareorganisation; tillfällig ersättare; skiljaktig), Lennart Grudevall, Inge Janérus och Bo Almgren.
Sekreterare : Claes-Göran Sundberg
[ Bundenhet av kollektivavtal | Kollektivavtal | Offentlig anställning | Saklig grund | Statliga sektorn | TurA-S | Turordning vid uppsägning | Uppsägning från arbetsgivarens sida | Uppsägning ”för säkerhets skull” ]
Sammanfattning :
Enligt 3 § i kollektivavtalet för arbetstagare hos staten (TurA-S) gäller – i stället för reglerna i 22 § tredje stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd – att turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist skall omfatta arbetstagare med i huvudsak jämförbara arbetsuppgifter hos myndigheten på den ort där arbetsbristen finns. – Fråga om tillämpning av denna bestämmelse på skilda arbetstagare vid länsstyrelsen i Stockholms län. Arbetstagarna hade hänförts till turordningskretsar med bl.a. följande beteckningar: ”Allmänna kontorsgöromål inkl. utskriftsarbete”, ”Handläggare vid handels- och föreningsregistren” och ”Handläggare vid bil- och båtregistren”. – Särskild fråga om saklig grund enligt 7 § anställningsskyddslagen förelegat. Har uppsägningar på grund av arbetsbrist skett ”för säkerhets skull”?
» Läs hela rättsfallet AD 1993 nr 138
Lagrum : 7 § lagen (1982:80) om anställningsskydd
Parter ( Statliga sektorn ) : Staten genom Statens Arbetsgivarverk & TCO-OF:s sektor för området civil statsförvaltning (TCO-OF/C)
Ledamöter i Hans Stark, Barbro Fischerström, Inga Britt Lagerlöf, Anders Hagman, Marika Fröberg, Bo Almgren och Anders Eklundh (förbundsjurist i Privattjänstemannakartellen; tillfällig ersättare). Enhälligt.
Sekreterare : Margareta Palmstierna
[ Arbetsbrist | Kommunala sektorn | Offentlig anställning | Räddningstjänst | Saklig grund | Uppsägning från arbetsgivarens sida | Uppsägning ”för säkerhets skull” ]
Sammanfattning :
Enligt räddningstjänstlagen (1986:1102) skall varje kommun svara för den kommunala räddningstjänsten inom kommunen, och normalt skall det i varje kommun finnas en räddningskår, bestående av en räddningschef och en eller flera räddningsstyrkor med anställd personal. För varje kommun skall det enligt lagen finnas en räddningstjänstplan som skall antas av kommunfullmäktige efter samråd med de myndigheter som kan ha ett väsentligt intresse i saken. – För Gotlands kommun gällde fr.o.m. den 1 januari 1988 en av kommunfullmäktige antagen räddningstjänstplan, enligt vilken det skulle finnas räddningsstyrkor på olika platser inom kommunen, bl.a. i Dalhem och Garda. Mot bakgrund av vid kommunens budgetarbete uppställda s.k. effektivitetsbeting för räddningstjänsten beslöt kommunstyrelsen den 7 juli 1992 att brandstationerna och räddningsstyrkorna i Dalhem och Garda skulle avvecklas fr.o.m. den 1 januari 1993. Samtidigt beslöt styrelsen att ge räddningschefen i uppdrag att utarbeta förslag till ändringar i räddningstjänstplanen för beslut i kommunfullmäktige, samråda om ändringarna och säga upp personal. Kommunstyrelsens beslut vann laga kraft. Till följd av beslutet sade kommunen i augusti 1992 upp ett antal brandmän och brandförmän vid brandstationerna i Dalhem och Garda. Deras anställningar skulle enligt uppsägningarna upphöra vid olika tidpunkter fr.o.m. den 1 januari 1993 och framåt. Som grund för uppsägningarna åberopades arbetsbrist. Den 23 november 1992 beslöt kommunfullmäktige att ändra kommunens räddningstjänstplan i enlighet med kommunstyrelsens beslut den 7 juli 1992 om avveckling av brandstationerna och räddningsstyrkorna i Dalhem och Garda fr.o.m. den 1 januari 1993. – Fråga om det förelegat saklig grund för uppsägningarna eller om dessa – med hänsyn till att de skett innan kommunfullmäktige efter i räddningstjänstlagen föreskrivet samråd beslutat om ändring av räddningstjänstplanen – varit att bedöma som sådana uppsägningar ”för säkerhets skull” som enligt rättspraxis anses oförenliga med anställningsskyddslagen.
» Läs hela rättsfallet AD 1993 nr 129
Lagrum : 7 § lagen (1982:80) om anställningsskydd
Parter ( Kommunala sektorn ) : Brandmännens Riksförbund & Gotlands kommun
Ledamöter i Ove Sköllerholm, Dag Ekman, Börje Hårdefelt, Bengt Huldt, Ulf Perbeck, Åke Wänman och Lennart Andersson. Enhälligt.
[ Enkönad manlig sammansättning ]
Sekreterare : Gunilla Åkerman
Detta är inte officiella texter. Den officiella versionen av Arbetsdomstolens avgöranden finns hos Arbetsdomstolen, kansliet@arbetsdomstolen.se, tfn 08‑617 66 00, Stora Nygatan 2 A–B, Box 2018, SE‑103 11 Stockholm.
Leta efter annat ( på Sören Ömans hemsida ) :